Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    19

Standard Hei fra sør!!!

Jeg har smuglest litt på forumet deres en stund nå og har i grunnen funnet ut at det var på tide å melde seg inn

Jeg blei tipset om dette forumet av Rikke med 2 gutter, hei vennen

Etter endt svangerskap og fødsel (for snart 1. år siden - HJELP!) så har jeg slitt med litt forskjellige ting, og legen min testet bl. a. stoffskiftet mitt. Fikk beskjed om at det var lavt, men innenfor normalen, og hun anbefalte nye prøver etter å ha ventet i 6 mnd'er. De 6 mnd'ene er snart gått, og jeg føler ikke at jeg har blitt noe bedre :( Skal få legen min til å skrive ut prøveresultatene for meg neste gang, sånn at jeg får se hvilke nivåer jeg faktisk ligger på. Jeg har ingen peiling på alle de medisinske forkortelsene dere bruker, men jeg lærer vel etter hvert

Litt om meg selv: Er 26 år gammel, er stolt mamma til ei vakker lita tulle på drøyt 10 måneder, samboer med Sjalamannen og matmor til en herlig hund. Vi bor på sørlandet og trives veldig godt her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Velkommen

Du kommer fort inn i ord og begreper. Tar litt lesing og spørring gjerne, men slik var det jo alle i starten.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Velkommen i forumet. Kjekt med nye medlemmer.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    19

Standard Lavt stoffskifte + dårlig immunforsvar =

sant?

Har nettopp vært gjennom en antibiotikakur p.g.a. en streptokokkinfeksjon som hadde utbrudd i huden min. Nå, bare et par uker etterpå, har jeg fått en kraftig halsbetennelse :( Sitter her og har veldig vondt og synes synd på meg selv ;)

Vanligvis er jeg mer eller mindre aldri syk. Får en forkjølelse eller to i løpet av vinteren, men aldri noe mer enn det. I høst og vinter har jeg vel hatt i hvertfall 4-5 kraftige forkjølelser :(

Jeg skulle egentlig ha tatt nye stoffskifteprøver nå i begynnelsen av mars, men har ikke fått gjort det. Spiller halsbetennelsen noen rolle for prøveresultatene, eller kan jeg ringe legen i morgen og få time for å få medisiner mot halsbetennelsen og ta nye stoffskifteprøver i samme slengen?

Hilsen en litt lite aktiv Sjalabais...

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Jeg tok stoffskifteprøver og alle var svært lave. Da gikk jeg med uoppdaget astma.

TSH 0,01 (0,27 - 4,20)
    FT4 13 (12 - 22)
    FT3 4,6 (4,0 - 6,8 )

Vanligvis når TSH er så lav skal FT4 og FT3 være helt i toppen. Nora skriver om akkurat dette:
    Kroppen setter ned stoffskiftet ved sykdom, ulykker, operasjoner osv og ft4 og ft3 går mer eller mindre ned, TSH også, og etterpå går straks TSH opp pga den lave ft4/ft3, og så går ft4 og ft3 opp pga den høye TSH og etter en stund jevner alt seg ut igjen.
    Her er tråden: http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1519

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    19

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av marge
    Jeg tok stoffskifteprøver og alle var svært lave. Da gikk jeg med uoppdaget astma.
    Tusen takk for svar

har pollenallergi, så kroppen min er vel uansett i konstant "betennelsestilstand" akkurat nå uansett... Får nok ringe legen min i morgen

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    19

Standard Trenger hjelp med prøvesvar

Merker at jeg er veldig grønn på dette...

Fikk utskrift av laboratorieark i dag, og der står det:
    S-Thyroxin, fri (11.0-22.0) Mine resultater, (8/9-06) 9.7 (29/3-07) 14.7
    S-TSH (0.26-5.0) Mine resultater, (8/9-06) 5.8 (29/3-07) 1.9

Jeg aner jo ikke hva noe av dette betyr! Resultatene fra 8/9-06 er markert med en stjerne, men har ingen forklaring på hvorfor stjerna står der. De tallene i parantes tror jeg er referanseverider, de står i hvertfall i samme kolonne som navnet på de tingene som er testet. Det var etter de første prøvene med stjerne jeg fikk beskjed om at stoffskiftet mitt var litt lavt, men innenfor normalen. På de nye prøvene så har jeo det ene økt og det andre gått ned. Betyr det at de tingene har justert seg riktig i forhold til hverandre eller? Har følt meg bedre nå de siste 2-3 ukene enn jeg har gjort på lenge, men er jo et par uker siden prøvene blei tatt

Veldig glad om noen av dere har mulighet til å¨forklare meg noe av dette!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Sjalabais ;)

8/9-06 var ditt frie thyroxin utenfor referanseområdet (for lavt), det var også din TSH (for høyt). Det indikerer for lavt stoffskifte. 29/3-07 ser prøvene dine mye bedre ut.

Stjerna markerer nok at dine blodprøveverdier var utenfor referanseområdet.

Ja, det er riktig vei begge verdiene dine har justert seg, og det stemmer med at du føler deg bedre.

Gratulerer med det!

Litt å lese på?
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    19

Standard

Tusen takk for svar Stina

Nå som formen er bedre håper jeg bare hjernen følger etter :S Svime nr. 1 sitter her ;) Innbiller meg at hukommelsen og sånt er bedre nå, men gjør og glemmer mye rart fremdeles... Full skjerpings på matlaging nå, og litt tid for å få kroppen i hakk så blir nok alt mye bedre

Så forresten at jernlagrene mine er mye lavere nå enn de pleier å være. Får nok få i meg litt jern også, så vil nok det og hjelpe meg

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Dersom du har lave jernlagre kan det være lurt at du sjekker vitamin B12 nivået i blodet også. Det skjer lett at det kan bli for lavt når man har lavt stoffskifte.

Så fine blomster du har på arket.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt T3 -rigtig dårlig. Lav Cortisol
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 15-09-08, 16:42
  3. Lavt stoffskifte og dårlig blodgjennomstrømning
    Av Sigrid i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 16-04-07, 22:01
  4. Dårlig immunforsvar
    Av marge i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 22-02-07, 14:21
  5. ME og immunforsvar
    Av kira i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 1
    Siste melding: 06-06-06, 17:44

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn