Viser søkeresultater 1 til 10 av 11

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Diagnostisert med lavt stoffskifte. Anti-TPO utenfor referanseområdet.

Du nærmer deg full dose såpass at jeg hadde nok roet tempoet i økningen og "kun" gått opp til 100 for iallfall 14-dager-3-4 uker. Dette for å lettere treffe "riktig" dose i stedet for å øke over i vanvare.

Dessverre er det nok lettere å få legen med på å prøve naturlig dersom du "tar deg tid" til å gjøre et skikkelig forsøk med levaxin. Men det kan fort ta 3-4 mnd.... Om legen din allerede er positiv til å la deg prøve thyroid (det er ikke så mange av dem) så synes jeg du bør gå for det (som en privat mening basert på at jeg tror thyroid er best for de aller fleste, og at det kan virke som at du er en av dem som muligens ikke responderer så godt på levaxin...)

Gjør du i tillegg noe annet for å dempe anti-tpo? Husk at egeninnsats på det området også kan medføre en raskere forbedring (selv om det aldri vil kunne erstatte hormoner der hvor egenproduksjonen ikke fungerer).
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    39
    Meldinger
    7

Standard Sv: Diagnostisert med lavt stoffskifte. Anti-TPO utenfor referanseområdet.

Takk for gode råd Jeg har ikke snakket med legen om Thyroid enda, har liksom tenkt at jeg skulle gi Levaxin ordentlig sjans først... Men hvis det fortsetter som det gjør så får jeg håpe det ikke er noe problem å få det!

Jeg gjør ikke noe spesielt for å få ned antistoffene nei...Bortsett fra å knaske 4-5 paranøtter om dagen for å få i meg selen. Spiser nesten ikke sukker. Ellers normalt kosthold. Virker som en uendelig stor jobb å skulle forsøke å kutte ut ting i kosten og se om det fungerer. Har ikke hatt overbevisningen til å ta fatt på dette dessverre.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Hej Lykke

For mig at se, virker det som om at det er din autoimmunitet (anti-TPO) som reagerer både på doseøgninger af Levaxin og på det stigende TSH. Du har derfor brug for at din privat læge følger udviklingen af dit anti-TPO med en anden analyse-metoden end den, som kun påvise "mere end..." (>) eller "mindre end..." (<). Han bør derfor rekvirere anti-TPO prøven på et andet lab, der anvender en anden analysemetode og måler de nøjagtige tal, for at kunne følge evt. korrelationen mellem doseøgninger af Levaxin og de skiftende værdier af TSH.

Du kan læse om de to analyse-metoder for måling af anti-TPO i denne tråd, så du ved hvad jeg mener, og hvad det kan betyde for dig. Det var så det ene...

... Det andet er at dit TSH "opfører sig underligt". Først falder det, så stiger igen uanset at dosen af Levaxin øges. For at udelukke (eller bekræfte) en mulig autoimmun "komplikation" er der brug for, foruden at måle anti-TPO på det "rigtige" lab, også få målt S-TRAS (TSH-receptor-antistof) og
    S-Anti-Tg (thyroglobulin-antistof).

Hvis TRAS og anti-TG bliver påvist... bliver TSH for det første ubrugeligt til vurdering af effekten af behandling, og for det andet kan det give forklaring på at TSH opfører sig så uberegnelig + mulig forklaring på, hvorfor du reagerer med at formen falder + flere symptomer, hver gang du øger dosen af Levaxin.

TPO-antistoffer bare elsker TSH - jo højere TSH jo flere TPO-antistoffer, fordi TSH hele tiden forsøger at øge dannelsen og om-dannelsen af thyreoideahormoner, hvilket øger produktionen af T4-til-T3-omdannelses-enzym Thyroid Peroxidase, som er "mad" for TPO-antistoffer. Jo mere "mad" jo flere antistoffer (enkelt forklaret). Jo mere intens bliver den autoimmune reaktion, jo flere symptomer.

Nogle med Hashimoto's har kun TPO-antistoffer, mens andre har TPO- + TRAS-antistoffer (mere kompliceret sygdomsbillede), mens endnu andre Hashimoto's patienter har alle tre antistof-typer - mod TPO + mod TSH-receptorer + mod thyroglobulin (endnu mere kompliceret sygdomsbillede).

Om doseøgningen kan ske større af gangen og hyppigere, eller om den bør ske langsommere og mindre ad gangen, kan afhænge af hvor mange typer af antistoffer er i spil. Det samme gælder det som smgj skrev om...

Sitat Opprinnelig skrevet av Lykke Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Gjør du i tillegg noe annet for å dempe anti-tpo? Husk at egeninnsats på det området også kan medføre en raskere forbedring (selv om det aldri vil kunne erstatte hormoner der hvor egenproduksjonen ikke fungerer).
    Jeg gjør ikke noe spesielt for å få ned antistoffene nei...Bortsett fra å knaske 4-5 paranøtter om dagen for å få i meg selen. Spiser nesten ikke sukker. Ellers normalt kosthold. Virker som en uendelig stor jobb å skulle forsøke å kutte ut ting i kosten og se om det fungerer. Har ikke hatt overbevisningen til å ta fatt på dette dessverre.
    Du må nok hellere seriøst overveje at få denne overbevisning... Det gælder om at svække din (auto)immunitets kapacitet/evne til masseproduktion af uønskede antistoffer, og ydermere gælder det også om at hindre denne (auto)immunitet i at gå på jagt efter endnu flere "nye" væv/enzymer at angribe...

Jeg kender flere "autoimmune" (her på forummet) der har oplevet dem selv som "næsten helt friske" efter en testperiode på glutenfri , eller gluten- og mælkefri kost. Og et tilbagefald af symptomerne samt stigning af antistoffer, hos dem der blev trætte af besværet med kosten. Så det er helt sikkert værd, seriøst at overveje. Meget gerne inden man bliver så udmattet af sygdommen, at man intet orker mere.

God bedring.

P.S. Forresten, prøv at gå over til "nat-Levaxin" dvs. tag din Levaxin til leggetid i stedet for om morgenen. Kroppen kan meget bedre udnytte Levaxin om natten, end om dagen pga. den naturlige døgnrytme af thyreoideahormoner (undtagen hos dem der har sekundær hypothyreose pga. fejlfunktion i hypofysen).

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Dessverre er det nok lettere å få legen med på å prøve naturlig dersom du "tar deg tid" til å gjøre et skikkelig forsøk med levaxin. Men det kan fort ta 3-4 mnd.... Om legen din allerede er positiv til å la deg prøve thyroid (det er ikke så mange av dem) så synes jeg du bør gå for det (som en privat mening basert på at jeg tror thyroid er best for de aller fleste, og at det kan virke som at du er en av dem som muligens ikke responderer så godt på levaxin...)
    Under alle omstændigheder er "naturthyroid" bedst til at behandle autoimmun thyreoideasygdom, fordi "naturthyroid" dæmper autoimmuniteten. Din læge kan læse denne forskningsartikel der beskriver fordelen ved at behandle autoimmun thyreoideasygdom med "naturthyroid", sammenlignet med syntetisk behandling.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2014
    Sted
    Buskerud
    Alder
    39
    Meldinger
    7

Takk for mye god kunnskap Anisa! Jeg har mye å lære!

Til det du sier om at anti-TPO reagerer både på doseøkninger og stigende TSH - jeg forstår ikke helt hva du mener tror jeg. Men hvis det er mulig å måle det mer nøyaktig enn bare > 1300 så må jeg begynne å gjøre dette for å følge med.
    Jeg skal få målt S-TRAS. S-Anti-Tg er målt til <1, så den er fin

Kanskje det beste neste steg for meg er å forsøkt å kutte ut gluten og laktose. Vet du Anisa noe mer om hvor lang tid de du kjenner til har holdt på med endring i kosthold før de har merket om det har noe for seg? Vil jeg merke det på kroppen hvis jeg holder meg unna gluten og laktose i en måned hvis det har effekt på meg, eller må jeg holde på lenger for å evt kunne merke noe?

Natt-levaxin er interessant, det må prøves

Jeg synes den forskningsartikkelen er veldig vanskelig å lese. For meg er det noen termer som er ukjente, i tillegg sliter jeg litt med å få med meg hovedessensen? Hvis noen kan forklare det på en lettfattet måte så blir jeg glad!
    Har ellers funnet denne siden som har samlet opp endel som jeg kan tenke meg å presentere for min lege:
    http://thyroid.no/concrete/referanser/project-title

Jo mer jeg leser, desto mer overbevist blir jeg om at thyroid må jo være veien å gå! Kan noen forklare meg hovedårsakene til at det har blitt sånn at Levaxin er den som er mest brukt? Er det hovedsaklig økonomiske mekanismer eller er det også faglige begrunnelser på hvorfor denne foretrekkes?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. Diagnostisert med lavt stoffskifte i november 2011
    Av Elvire i forumet Presentasjoner
    Svar: 10
    Siste melding: 19-05-14, 17:27
  2. Ny-diagnostisert med lavt stoffskifte
    Av Milli i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 75
    Siste melding: 12-12-12, 18:45
  3. Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
    Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2