Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Hybrid View
-
08-03-15, 00:13 #1
Sv: Binyrebarkfunksjonen kan bli nedsatt hos pasienter med primær hypotyreose.
Ved et tilfælde kom jeg forbi denne tråd igen, og det gik op for mig, at dette studie rent faktisk siger mindst lige så meget om forbindelsen mellem hypothyreose, syntetisk T4 og binyre-underfunktion, som den siger om effekten og kvaliteten af selve den syntetiske T4-behandling...
Det særligt bekymrende i anledning af dette studie er, at antallet af forsøgspersoner er så forholdsvis beskedent. Kun 60 personer blev behandlet og observeret, for at finde ud af hvordan deres binyre-funktion var påvirket af hypothyreose og hvordan har binyre-funktionen reageret på syntetisk T4-behandling.
Havde de 11 ud af 600 udviklet binyreinsufficiens ("binyretrærhed") under deres behandlingsforløb med syntetisk T4, kunne man evt. tale om et acceptabelt margin for den syntetisk behandlings utilstrækkelighed, eller hvis antallet af forsøgspersoner var 6000... men 11 ud af kun 60 giver godt og vel at hver femte hypothyreose-patient i syntetisk behandling - udvikler problemer med binyrerne, uanset "normaliseret" stofskifte iflg. blodprøver.
Dette studie er i virkeligheden et tveægget sværd, idet uanset fokuseret på binyrefunktion, siger resultaterne af dette studie en hel del om den syntetiske behandlings utilstrækkelighed(er), idet et spørgsmål fortsat består ubesvaret....
.....er syntetisk T4-behandling i virkeligheden den rette at behandle hypothyreose med, når det så klart fremgår (af dette studie), at uanset en tilsyneladende genoprettelse af "normaliseret" stofskifte iflg. blodprøver, alligevel sker og fortsætter den type skade af binyrefunktionen, der ellers er karakteristisk for tilstanden af.... thyreoideahormonmangel, når der iflg. blodprøver ikke burde være nogen thyreoideahormonmangel?
Hvordan kan det være, at en krop, ellers behandlet med så adækvate doser af syntetisk T4, at stofskiftet "normaliseres" iflg. blodprøver... alligevel udviser fortsat faldende binyrefunktion hos så mange som 11 ud af 60 hypothyroide behandlet med syntetisk T4?
Er behandlingen den "rette" når man i forvejen ved, at mindst hver femte må leve med underfungerende binyrer som "bivirkning" af syntetisk T4-behandling? Foruden selvfølgelig andre "bivirkninger", som f.eks. kronisk reduceret T3-status hos alle behandlet med syntetisk T4 i sammenligning med mennesker med sundt stofskifte (kilde og kilde) , men det er en anden historie, eller er det?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Pasienter med TSH under 10 har ikke hypotyreose ( fra en endokrinolog)
Av cathrin i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighetSvar: 22Siste melding: 11-10-07, 16:23 -
Pasienter med TSH under 10 har ikke hypotyreose ( fra en endokrinolog)
Av cathrin i forumet EndokrinologerSvar: 22Siste melding: 11-10-07, 16:23 -
Primær hyperparatyreose ?
Av bambi i forumet Biskjoldbruskkjertelen (parathyreoidea)Svar: 19Siste melding: 20-06-07, 23:28 -
Nedsatt smaks og luktesans
Av Hsn i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 08-09-06, 17:35

Svar med sitat

Bokmerker