Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Sv: Tenketråd om progesteron og østrogener

Takk tinash17!

Jeg har allerede vært inne på den nettsiden og lest, i forbindelse med at jeg ville finne ut om østrogen/progesteron kan være synderen. Jeg skal se enda litt mer der.

Jeg er vel i hva som kalles perimenopause - jeg er langt fra overgangsalderen (damene hos meg er sene, så jeg har minst 20 år igjen), men samtidig har progesteronnivået naturlig begynt å falle mot menopausen etter hvordan jeg tolker grafer "der ute". Hvis mitt progesteron allerede var lavt, så vil det jo nå selvfølgelig bare bli verre og verre de neste årene (dersom jeg ikke tilfører progesteron). Det er hva jeg tenker i alle fall. Men så er jeg av typen som elsker konkrete svar og bekreftelser, så en spyttprøve er noe jeg skal tenke på. Samtidig - jeg tenker som med stoffskiftet: dersom noe er feil/i ubalanse, og man tilfører naturlige hormoner, vil hormonene virke dersom feilen er reell, og ikke virke (eller føre til mer ubalanse og dårligere form) dersom det ikke var noe feil. Dette tilsvarer praksis for stoffskifteutredning noen tiår tilbake, da man hadde kun klinikk og "enkle" tester for å avdekke lavt stoffskifte. Dersom legen fortsatt var i tvil, var den ultimate løsning å tilføre stoffskiftehormoner (som på den tiden uansett var naturlige/bioidentiske), og dersom pasienten ble bedre hadde man svaret. Og med tiden har man komplisert (og forbedret) utredningsprosessen ved å utvikle en rekke blod-, spytt- og urinprøveanalyser...

Dette er bare helt utrolig spennende!

Akkurat nå er jeg på vei inn i "den slemme uke" (aka PMS-helvete). Jeg fikk forresten ikke hormonkviser etter eggløsning denne gangen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs up Sv: Tenketråd om progesteron og østrogener

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Dette er bare helt utrolig spennende!
    Ja, det er det... helt utroligt spændende.

Hej Bellis Håber at "den slemme uke" (aka PMS-helvete) er long gone, og at du har lyst til at se på endnu en østrogen/progesteron artikel → dr. Lam's Estrogen Dominance By: Michael Lam, MD, MPH. Et fund for alle videbegærlige.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Ja, det er det... helt utroligt spændende.

Hej Bellis Håber at "den slemme uke" (aka PMS-helvete) er long gone, og at du har lyst til at se på endnu en østrogen/progesteron artikel → dr. Lam's Estrogen Dominance By: Michael Lam, MD, MPH. Et fund for alle videbegærlige.
    Tusen takk for lenke til artikkel! Jeg har ikke sett den før, og er nå halvveis. Har fått noen tankevekkere, og mye treffer godt!

"Den slemme uke" ble "den nemme uke"
    Menstruasjonsdagene hadde ikke like stort innslag av "hyper-tendenser", og mot slutten av først uke måtte jeg øke på Erfadosen. Jeg tilskriver det østrogendominans som følge av oppstart av progesteron. Smører igjen i ca to uker om to dager.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Progesterontilskuddet virker, det er utvilsomt.

I januar var ratioen progesteron/østradiol på 50. I Mars er den på 105.

For første gang på lenge følger i alle fall disse prøvene utviklingen på formen.
    Fram til nå har jeg smurt meg morgen og kveld fra eggløsning til dagen før menstruasjon. Og for første gang siden jeg ble merkbart syk, så føles alt mye mer normalt gjennom syklus. PMS er begrenset til akkurat rundt oppstart på menstruasjon, og hormonkviser har jeg ikke hatt siden jeg begynte å smøre med progesteronkremen(e). Jeg bruker fortsatt opp helsekostkremen, samtidig som jeg bruker reseptkremen.

Jeg hadde et håp om at jeg kunne gradvis kutte ned på Erfaen samtidig som ratioen økte, men i stedet har jeg måttet øke til 3,5 grain i februar. Kan hende jeg må over en terskel på ratioen før det endres og jeg kan redusere på Erfa. Eller kanskje det ikke blir noen endring. Mest sannsynlig har jeg (igjen) trodd på hurtige resultater, samtidig som sykdommen har kommet snikende. Jeg forteller meg selv stadig vekk at tilfriskningen er minst like snikende....

Det er i alle fall ingen tvil om at progesteronkremen gjør jobben sin for min del.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Jeg har gjort samme erfaring med progesteronkrem som deg. Jeg pleide å samle mye vann i kroppen før mens, og ellers div. pms-sympt. Progesteronkrem hjalp på dette, men det tok tid. Nå er jeg i overgangsalderen med uregelmessig mens, men smører litt fortsatt.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Jeg blir stadig bedre, og har måttet redusere til 3 grain.
    Jeg merker fortsatt bedring med progesteron, men det siste prøvesvaret sto ikke i stil. Jeg har forsøkt å ta blodprøva til samme tid i syklusen hver gang. Jeg må lese mer om variasjon i hormonene gjennom syklusen, for å se om jeg finner noe svar der. Østradiolet har sunket ytterligere, men progesteronet var også veldig lavt denne gangen (og dermed en elendig ratio). Det kan være naturlig månedlig variasjon og at jeg har "bommet" en dag eller to i syklusen i forhold til når blodprøva ble tatt.
    Kan hende spyttprøver ville vært mer pålitelig, en de svinger jo også naturlig gjennom måneden....

Jeg nyter uansett sommerferien.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Vel - om du kjenner deg bra... så slår nå det blodprøver. De er viktigst i forhold til hvilke endringer man skal gjøre.

Alt godt!
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Smile Sv: Tenketråd om progesteron og østrogener

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Jeg merker fortsatt bedring med progesteron, men det siste prøvesvaret sto ikke i stil. Jeg har forsøkt å ta blodprøva til samme tid i syklusen hver gang. Jeg må lese mer om variasjon i hormonene gjennom syklusen, for å se om jeg finner noe svar der. Østradiolet har sunket ytterligere, men progesteronet var også veldig lavt denne gangen (og dermed en elendig ratio). Det kan være naturlig månedlig variasjon og at jeg har "bommet" en dag eller to i syklusen i forhold til når blodprøva ble tatt.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Ved siste måling er ratioen fortsatt "ute og kjøre" - dvs for lav. Jeg leste et sted (natpros engelske modersider, progesterone therapy) at dersom man ikke kan ta spyttprøver, bør blodprøvene tas 5-10 dager FØR menstruasjon. Og jeg tenker jeg fortsetter med dette.

Den siste gangen var menstruasjonen faktisk 1,5 uke forsinket, noe som "aldri" skjer (og mulig dermed noe avvik i prøvesvaret). Dagene før ble jeg igjen gradvis dårligere og den aller siste dagen før menstruasjonen trodde jeg at jeg skulle bli gal og at binyrene hadde tatt ferie. Det var helt pyton. Stress- og påkjenningstoleransen var på et lavmål. Jeg har fått utslett i albubøyen, noe jeg har hatt to ganger før - under stressende omstendigheter...

Jeg får også ukontrollert søtsug, og kan stappe innpå en plate 70% kokesjokolade på 15 minutter (helt uten å bli kvalm). Selv om jeg spiser lavkarbo, får jeg altså disse blodsukkersvingingene også, slik jeg tolker det... Dessuten var siste fastende glukose bittelitt høy, mens langtidsblodsukkeret var fint. Formen generelt ble straks mye bedre da menstruasjonen startet, men er fortsatt ikke helt på topp... Det er i alle fall gledelig at brå oppvåkning i 3-4-tiden ble borte med Erfa, selv om jeg tror jeg kjenner en eller annen påvirkning av lite eller mye stresshormon av noe slag!

Alt dette fikk meg igjen inn på tanken om kortisol og videre aldosteron. Lav aldosteron kan føre til hørelstap og tinnitus, og jeg fikk vann på mølla. Tilfeldigvis var det avtalt å sjekke døgnurin jod. Derfor fikk jeg klarsignal fra legen om å krysse på for kortisol og aldosteron også - det har jo faktisk ikke vært undersøkt hos meg, annet enn med spyttprøver. Døgnurina er nettopp levert, og jeg sørget for å gjøre det i follikelfasen - når aldosteronet skal være på det laveste. Jeg vil ikke risikere å få falskt høyt resultat (og skrev "siste menstruasjons første dag"s dato på rekvisisjonen) - selv om det nok er de høye verdiene man ser etter...

I dag har jeg lest noen gamle tråder, og spesielt mummimmammas tråd. Jeg har det langt fra så ille, men det var interessant allikevel. Jeg kjenner igjen mye, om enn på et mye mildere nivå hos meg.

Jeg har fortsatt svinginger, og aner ikke hvorfor. Heller ikke denne gangen forventer jeg å få noe utslag i prøvene, slik det alltid har vært til nå. Noen av svingningene kan jeg sette i sammenheng med menstruasjonssyklusen, men ikke alltid. Formstigningen har vært økende, men i det siste knapt sporbar. Jeg kan ikke øke ytterligere på Erfa, selv om det trolig trengs. "Noe" holder igjen, slik det har vært hele tiden.

Jeg bruker fortsatt progesteronkrem mellom eggløsning og mens, og 3 grain Erfa. Og i dag, etter jeg var ferdig med å tisse på dunken, smurte jeg utslettet med litt kortisonkrem.

Uregistrerte Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av Uregistrerte Vis post
    Måske er det ikke det rigtige sted at placere mit spørgsmål, men så er I velkommen til at flytte det.
    EDIT/Admin:
    Kære Rikke Det har vi gjort, ved at flytte indlæggene til en ny tråd Kan I mon hjælpe med input til, hvor jeg kan starte bedst. i forummet Andre hormoner
    Sist endret av Admin; 25-03-16 kl 09:01

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Progesteron krem
    Av janis i forumet Progesteron
    Svar: 3
    Siste melding: 09-11-11, 17:51
  2. Progesteron krem
    Av janis i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 3
    Siste melding: 09-11-11, 17:51
  3. Ekstremt lave østrogener og kæmpe hårtab.
    Av Annie i forumet Andre hormoner
    Svar: 28
    Siste melding: 03-02-10, 12:23
  4. Progesteron
    Av Marianne i forumet Progesteron
    Svar: 0
    Siste melding: 03-08-06, 22:10

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder