Viser søkeresultater 1 til 10 av 210
Tråd: kris sin loggbok!
Threaded View
-
31-08-05, 23:32 #39
Merkelige prøveresultater...
Har vært hos fastlegen i dag, det var faktisk en helt OK time - kanskje fordi jeg ikke hadde så mye viktig på hjertet, men bare kunne tenke litt høyt sammen med ham og spekulere litt om dette og hint. Han tok en MADRS på meg i dag (depresjonsskala), og jeg kom ut med en skåre på 10-18 (nei, jeg klarte ikke helt å bestemme meg...)
Dette er i grenselandet mellom normal fungering og lett depresjon, og de symptomene jeg hadde høy skåre på var konsentrasjonsproblemer og tiltaksløshet - og de utslagene mener jeg selv kommer av noe annet enn en underliggende depresjon. Og legen var enig i det.
Det var altså ikke det som var de merkelige resultatene.
Derimot hadde FT4 på to måneder hoppet opp fra 19,5 (ref.omr. 7,6 - 19,7) til 30,9...!
Mens T3 lå og putlet nede på 2,3 (ref. 0,9 - 2,8.); opp fra 2,0, og TSH var gått ned fra 2,39 til <0,05. Anti-TPO økte fra 118 til 205.
Disse prøvene ble tatt hhv. 2. mai og 30. juni. (Jeg økte dosen til 100 µg Levaxin 1.juni). Den 17. august tok jeg prøver hos endokrinologen, og da var FT4 nede på 20,9 igjen, og T3 hadde ramlet ned til 1,7 (faktisk det laveste jeg har målt siden jeg fikk diagnosen). TSH: 0,26 - anti-TPO 268.
Er det fordi T3 hele tiden har vært såpass lav at jeg ikke har merket antydning til hypersymptomer?
Dessuten hadde endoen sett på TRAS... og den var positiv. Den var på 2,2 (ref. <1,5). Har ikke peiling på TRAS - trodde det hørte til hos høyt-stoffskifte-gjengen, jeg? Er det ikke det som kan tyde på Graves...? Eller Hashi-toxicose, ja - det sier kanskje bare noe om at jeg har flere autoimmune prosesser gående i skjoldkjertelen på en gang? Da er det kanskje enda mer sannsynlig at jeg har rett i at stoffskiftet mitt har svingt i noen år før jeg fikk diagnosen - rett før jeg ble gravid tror jeg for eksempel at jeg hadde en ganske lang periode med høyt stoffskifte.

Svar med sitat
Bokmerker