Viser søkeresultater 181 til 190 av 266
-
22-08-10, 22:25 #181
Sv: Erfa i hus - så var det overgangen da!
Tusen takk for det Hansen
Et nytt liv hadde gjort seg nå 
Men kan du oversette hva 2G Erfa er? Jeg snakker ikke "grain"
Og kan du si noe om dette med hvor ofte det er fornuftig å øke? Jeg eier ikke tolmodighet
Og ja, jeg føler også at Levaxin er en stor synder i hvordan jeg har det nå. Følte meg verre i det øyeblikk jeg begynnte på den medisinen. Og jeg hadde ved oppstart TSH på 140 og knapt målbart FT4. Formen min er verre i dag, til tross for åtte måneder på denne vidundermedisinen....
-
22-08-10, 22:41 #182
Tillykke med det nye håb, Herdis. Medicinen alene gør det ikke. Ikke hvis den ikke får tid til at arbejde sig ind på en effekt på kroppens præmisser. Du bliver nødt til at lære tålmodighed og give medicinen plads til at virke. At forcere kan ende med et ordentligt smell i binyrerne. Ingen grund til at lære det på den hårde måde og det bedste er at finde balancen mellem "for langsomt" og "for hurtigt". Lad ikke utålmodigheden bestemme. Først og fremmest må du "lære at leve med" det faste tillæg af T3 i Thyroid og lære ikke at frygte overdosering ved hvert tegn på kroppens (ny) reaktion på T3 (og T1, T2 og calcitonin) dvs. det som den måtte lære at klare sig uden før.
Mange har allerede beskrevet deres debut med Thyroid i dette forum og selv om du har travlt med at komme i gang, kan det betale sig tifold at læse først om andres erfaringer her.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-08-10, 22:49 #183
Ahh - ikke gammel nok til Grain da ?
Og jeg er for gammel til å huske på at ERFA ikke bruker Grain !
Jeg mener 125mg ERFA - det er omtrent 2Grain det
Det som er fornuftig, er å øke så fort som kroppen tillater.
Og det er jo ikke så godt å si da.....
Det har jo ledet til den rene sneglefart, men tåler man å holde ut en dag eller to med milde høydosesymptomer vil du klare dette fort.
Jeg ville nok likevel startet med 125 og sett det an en uke eller helst litt mer.
Øk med 30mg etter to uker og etter ytterligere 2uker 30 til.
Da bør du ha bokser med både 125mg og 60mg styrke - så legger du på en halv 60 hver annen uke. Men det er vel det aller hurtigste du kan håpe på.
Og man vet jo ikke hvor du stopper !
125+60 kan være for mye, men du kan også måtte legge på en hel 60 til - altså til 2x125. Time will show.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-08-10, 23:46 #184
Hej x1one
Jeg vil bare sige tillykke med, at du har fået Erfa
Det kommer til at gå fint, skal du se - på den ene eller anden måde. Nu har du et andet udgangspunkt, og når du får lidt flere kræfter, finder du vejen derfra.
Lykke til!
Måske kan du bruge noget fra mine erfaringer med skiftet - jeg gjorde som beskrevet her i #56
https://www.stofskifteforum.dk/showt...8787#post88787
.... og så er det i første indlæg i denne tråd https://www.stofskifteforum.dk/showt...verlege+Louise at man finder et svar fra en overlæge på OUS Aker om, hvordan tsh reagerer på thyroid medicin. Selv over for en alternativt tænkende læge kan den være guld værd, tror jeg
Nielsigne
-
23-08-10, 06:50 #185
Balder er TSH fikserte. Og jeg mistenker at fordi de ikke kan ta inn over seg at TSH vil bli mindre enn null, enten du går på Liothyronin eller ERFA, så tror jeg at mange av deres hypopasienter går rundt og er underdoserte. Og det er ille.
Det de sier på Balder om TSH er jo fullstendig på tvers av det de sier på Thyreoideaklinikken på Aker:
Så jeg ville ikke gått ned på dose, om du var komfortabel på den du hadde på levaxin/liothyronin. Vær også obs på hyposymptomer. Mange trenger litt høyere dose når de går på ERFA enn på syntetisk, spør meg ikke hvorfor.Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde. OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen Louise Koren Dahll overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
Jeg bruker nå en miks av levaxin og ERFA. Jeg brukte i går 185 mg ERFA og 25 micgr levaxin, i dag bruker jeg 155 mg ERFA og 50 micgr levaxin. Jeg tror jeg reagerer litt på for høy FT3, derfor blander jeg inn levaxin. Og mange har det bedre med den miksen. Derfor var jeg villig til å teste det ut. Så det kan jo være verd å prøve ut. Men om du er negativ til levaxin nå, ville jeg bare gått på ERFA: Det er først nå de siste ukene jeg har lagt til levaxin. Jeg har gått på thyroidmedisin i ett og et halvt år.
Jeg merket forskjell i løpet av noen dager på thyroid. Jeg ville ikke vært redd for å starte på thyroid! Kan det bli verre enn nå for deg da? Alle vi som har prøvd thyroid har blitt bedre etter oppstart.
Det som kan skje, fordi du sannsynligvis har en binyreproblematikk, er at du ikke kan nå optimal dose før binyrene har vært i behandling en stund. men du vil alikevel, tror jeg, få en bedring ved start på thyroid.
Lykke til, håper at alt begynner å gå rett vei nå!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
23-08-10, 11:00 #186
Vigdis har nevnt det, men jeg håper du snart får svar på spyttprøveve dine(Aker- Scanlab?), for det har vesentlig betydning, da T3 sliter på kortisolet. Så-- du kan evnt. bli verre, men den har du vel ""gjort unna"" med Liothyr....
Når du nå begynner, ville jeg smurt med hydrokorisomkrem for sikkerhets skyld...slik at du ikke blir enda verre.....
Det vil forundre meg om kortisolet/binyrene dine er friske!!
Jeg kjenner igjen så mye fra megselv i det du har fortalt tidligere.
Riktig god bedring, håper jeg virkelig, og lykke til!!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
23-08-10, 19:59 #187
Hei alle sammen!
Tusen takk for mange og gode svar.
Jeg har i dag vært i kontakt med legen på Balder, fordi jeg ikke ønsker å starte på Erfa før jeg fikk svar på spyttprøvene mine fra Aker.
kl. 08.00 var det 6,2
kl. 13.00 var det 1,7
kl. 17.00 var det 5
kl. 19 er jeg usikker på. Tror det var noe med 7?
Har bedt om en kopi tilsendt.
Ut i fra dette sa legen at jeg nok hadde trette binyrer. Prøvene mine er visstnok innenfor referansegrensene, men bare den om kvelden var det hun kalte for normal. Hun fastholder at kuren mot dette er stressmestring og noe hun kaller oppmerksomhetstrening. Ikke medikamenter altså....
Jeg har ikke peiling på binyrer, så kanskje disse prøvesvarene sier andre noe? Jeg skjønner jo at 1,7 er lavt, men kan som sagt ingenting om dette. Jeg lurer også på om enkelte av disse svarene muligens er litt feilaktig høye, på grunn av mitt blødende tannkjøtt, men de gir vel en pekepinn allikevel.
Videre må jeg få nevne dette med ERFA og Levaxin. Til tross for alt jeg har lest, hevder denne legen hardnakket at ALLE bruker Levaxin samtidig med Erfa. Mener hun virkelig at alle pasientene på Balder bruker denne kombinasjonen da? News to me.... Haha
Hun mener også at 100 mg Levaxin og 10 mg Liothyronin er nøyaktig samme dose som 50 mg Levaxin og 60 mg Erfa. Merkelige greier.
Håper noen kan svare meg angående binyrer ihvertfall. Bør jeg gå på medisiner for dette med de prøvesvarene? Jeg kommer meg jo ikke høyt nok opp i stoffskiftedose, pga at kroppen min krasjer. Det er jo typisk binyrer det hvis jeg forstår dere rett?
-
23-08-10, 20:22 #188
Duvet - leger tror det de vil (som alle oss andre.....)
Jeg er sikker på at flere, i den hensikt å beholde ERFA-resepten, forteller legen akkurat det de vet legen vil høre.
Slik er vi, og bør ikke komme busende på noen lege iallfall !
Jeg vet om mange som har kuttet Levaxindelen av dosen og bruker kun ERFA.
De bør stikke fingerern i jorda der på Balder snart, jofør jobedre.
Så er det også klart, at stoffskiftet er det som bestemmer i kroppen vår.
Er det lavt, så går prosesser saktere - og for all del : Binyrene er selvfølgelig ikke untatt !
Så er det vel sånn, at mange som er satt på Levaxin ikke oppnår noen bedret binyrefunksjon, og forøvrig heller ikke i sin temperatursyklus.
Men dette blir ikke omtalt, blir ikke forsøkt behandlet (kanskje med antidepresiva) og heller ikke undersøkt før pasienten har rykket i slipset flere ganger !
Og når resultatet foreligger blir det av-feidd uten tiltak ! (joda, jeg vet det ja)
Man har ikke forsøkt om Tyroide hormoner passer bedre for denne pasienten - og det passet bedre for meg da, iallfall.
Og dette er no mine egne erfaringer med systemet.
Så jeg ville forsøkt om ikke de Tyroide hormonene klarer å re-etablere en binyrefunksjon.
Det er ikke sikkert, men verd et forsøk ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-08-10, 20:39 #189
Jeg har akkurat selv (siden Februar) vært igjennom den samme runden som du har satt i gang med Herdis. Virker som vi er ganske like, både i forhold til dose tidligere, og hva fru Balderlege anbefaler. Bruker også oppmerksomhetstrening, og det funker mot stress og smerter i kroppen for meg. En bok som heter Stress, av Andries Kroese. Følger med cd til å høre på. Ble litt lattermild av hele greia i starten, men nå funker det som bare det.
Jeg ble faktisk dårligere og hadde en down periode i formen etter at jeg gikk over til Erfa kombinert med levaxin. Jeg tror grunnen til det var fordi Balder mente jeg var overdosert, og de ga meg lavere dose. Kombinasjon av Levaxin og Erfa fungerte heller ikke. Det som har fungert for meg er rådet som Hansen ga meg, stol på deg selv og egen kropp! Og det bestemte jeg meg for å gjøre, startet og dosere meg selv etter hvordan jeg følte meg. Så isteden for å gjøre som Balderlegen sa, og halvere dosen pga tsh på 0,01, så har jeg tredoblet erfa dosen og kuttet ut levaxinen. Og formen nå ca 3 måneder senere er mye bedre. Og formen er fortsatt stigende. Husker jeg syntes det var veldig skummelt i starten og gjøre motsatt av hva legen sa, men jeg bestemte meg for at jeg ønsker et liv nå, og ikke bare gå rundt å bare eksistere. Så det er greit for meg om noe av skremselspropagandaen til legene skal slå til, da har jeg ihvertfatt hatt det ok!
Ønsker deg lykke til!10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok
-
23-08-10, 21:56 #190
Sterkt for meg å lese hva du skriver Damen !
Jeg har gjort det selv - bare for sent.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 402Siste melding: 06-02-20, 19:22 -
Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 18-09-10, 10:16 -
Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
Av Yvai i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 10-05-10, 16:46 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08

Svar med sitat

Bokmerker