Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Threaded View
-
05-12-14, 19:48 #5
Sv: Hvorfor er der flest mandlige læger?
I anledning af en tilbagemelding postet på forummet i dag af SofieAK, som hendes aller første indlæg her blev jeg igen opmærksom på dette emne... Denne opmærksomhed udspringer fra den evige og fortsat uforløste undren over den manglende fornuftige forklaring på de mange tunge og ulykkelige kvindeskæbner, i den grad fremkaldt og vedligeholdt af deres mandlige læger.
Hvis man ikke kan finde en forklaring der er fornuftig = rimelig, må man åbne op for andre vinkler og muligheder...
Hvad med et simpelt "kvindehad" ?
Hvordan ellers forklare SofieAK's oplevelse, der kun er en i en lang række lignende oplevelser syge kvinder oplever hver dag på klinikker i Norge og i resten af Skandinavien? Og i resten af verden?
I dag er jeg blevet klar over udtrykket "misogynist doctors"... Fænomenet har altid været tys,tys... men ikke desto mindre velkendt allerede sidst i 18-tallet iflg. flere kilder, bl.a. refererende i denne omtale.
Who knows... opgøret med Mor, evt. i ubevidst solidaritet med faderen undertrykt af en mandehadende mor? Eller forgæves romantiske tilnærminger i teenageårene? Eller usikkerhed på sin mandlíg identitet, hele tiden udfordret af kvindehaderens eget definition af feminisme? Eller slet og ret kvindeANGST kamufleret som kvindeHAD. Kvindehadet kan også være det middel, visse mænd bruger til at ødelægge "andre mænds kvinder" i syg konkurrerence mod andre mænd. Der er sikkert næsten lige så mange årsagssammenhænge bag kvindehadet, som der er kvindehadere... og lægefaget er ingen undtagelse.
Så længe en læge, i sin egen selvopfattelse, ikke er i stand til at sætte sin menneskelighed foran sit køn... vil kvindehadet blomstre og trives hos de sociopater der er medlemmer af lægestanden, lige som i alle andre faggrupper. Problemet er dog at mens kvindehadere i andre faggrupper har noget begrænsede virkemidler til udøvelse af deres kvindehad, lægestandens brodne mandlige kar har rådighed over virkemidler der direkte kan beskadige eller endda slå livet ihjel, på mere end en måde.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Tag dig i agt for læger, når du bliver gammel!
Av Anisa i forumet MedisinalindustriSvar: 5Siste melding: 31-03-16, 10:48 -
6 år og 6 læger til EN diagnose
Av Anisa i forumet Hos legenSvar: 1Siste melding: 21-01-13, 17:05 -
FHIs rapport om bruk av reseptbelagte midler i Norge (flest brukere)
Av Kevlin i forumet Biblioteket / Diverse artiklerSvar: 9Siste melding: 25-10-12, 16:39 -
Læger får een over snuden...
Av Anisa i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 4Siste melding: 29-09-09, 13:48 -
Ugeskrift for læger
Av Stina i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 16-10-07, 19:37

Svar med sitat

Bokmerker