Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Hvorfor er der flest mandlige læger?

I anledning af en tilbagemelding postet på forummet i dag af SofieAK, som hendes aller første indlæg her blev jeg igen opmærksom på dette emne... Denne opmærksomhed udspringer fra den evige og fortsat uforløste undren over den manglende fornuftige forklaring på de mange tunge og ulykkelige kvindeskæbner, i den grad fremkaldt og vedligeholdt af deres mandlige læger.

Hvis man ikke kan finde en forklaring der er fornuftig = rimelig, må man åbne op for andre vinkler og muligheder...

Hvad med et simpelt "kvindehad" ?

Hvordan ellers forklare SofieAK's oplevelse, der kun er en i en lang række lignende oplevelser syge kvinder oplever hver dag på klinikker i Norge og i resten af Skandinavien? Og i resten af verden?

I dag er jeg blevet klar over udtrykket "misogynist doctors"... Fænomenet har altid været tys,tys... men ikke desto mindre velkendt allerede sidst i 18-tallet iflg. flere kilder, bl.a. refererende i denne omtale.

Who knows... opgøret med Mor, evt. i ubevidst solidaritet med faderen undertrykt af en mandehadende mor? Eller forgæves romantiske tilnærminger i teenageårene? Eller usikkerhed på sin mandlíg identitet, hele tiden udfordret af kvindehaderens eget definition af feminisme? Eller slet og ret kvindeANGST kamufleret som kvindeHAD. Kvindehadet kan også være det middel, visse mænd bruger til at ødelægge "andre mænds kvinder" i syg konkurrerence mod andre mænd. Der er sikkert næsten lige så mange årsagssammenhænge bag kvindehadet, som der er kvindehadere... og lægefaget er ingen undtagelse.

Så længe en læge, i sin egen selvopfattelse, ikke er i stand til at sætte sin menneskelighed foran sit køn... vil kvindehadet blomstre og trives hos de sociopater der er medlemmer af lægestanden, lige som i alle andre faggrupper. Problemet er dog at mens kvindehadere i andre faggrupper har noget begrænsede virkemidler til udøvelse af deres kvindehad, lægestandens brodne mandlige kar har rådighed over virkemidler der direkte kan beskadige eller endda slå livet ihjel, på mere end en måde.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Der er ikke meget trøst at hente i det udglattende om, at "der findes også gode mandlige læger, som min...." når flertallet af læger indenfor lægestanden, og flertallet af forskere indenfor den medicinske forskning er forbandede "funktionelle sexister"!

Det er muligt, at vi er for syge og for invaliderede til at orke at være opmærksom på dette e-n-o-r-m-e problem... men hvad med alle døtre? Og deres døtre? Hvis dette lort får lov til at fortsætte, som hidtil? Hvis vi ikke orker, hvem ska?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    41
    Meldinger
    16

Så hyggelig å få positive ting ut av innlegget mitt! Jeg var litt redd for at mitt første innlegg ville bli mottatt med skepsis på grunn av et personangrep på en måte.

Dette med overtall av mannlige leger snakket jeg om med en venninne i kveld. Jeg tror at likestillingen retting slett ikke har kommet langt nok når det kommer til yrker med autoritet. Menn har hatt disse yrkene i århundrer, og det vil ta lang tid å få en balanse i det. Jeg tok meg faktisk selv i å tenke at jeg ønsker å ha mannlig lege fordi det liksom er "feil" med en dame. Jeg synes også det er rart med damer i ledende roller i militæret. Jeg mener ikke at dette er en tankegang jeg har, men den sitter nok fortsatt i oss som en slags uskreven regel, menn er autoritet! Jeg håper virkelig at dette etter hvert vil bli balansert, men det må nok noen generasjoner til før det skjer

Dette er bare min teori, ikke noe jeg mener personlig. Jeg er helt avhengig av å tenke ut teorier for å forstå hvorfor i de fleste sammenhenger. Noen ganger stemmer teoriene, andre ganger ikke

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Ja, det er rigtigt, at vi hører mange historier om mandlige læger, der ikke behandler os pænt. Jeg må så desværre tilføje, at de kvindelige endokrinologer, jeg har mødt har med få undtagelser været nogle kramper.

Jeg har fået besked om til næste konsultation at finde en ny læge i området - kom tilbage med 15 siders papir, hvor meget få meget langt væk tager nye patienter ;-) Er blevet smidt ud med besked om, at jeg kun kunne få taget TSH og T4, og at jeg var en meget besværlig patient. Hmm, det er vist for øvrigt en kompliment

Den mandlige endokrinolog, jeg var heldig at møde, var lyttede og kompetent. Og meget meget meget svær at få en konsultation hos, og når jeg så endelig fik en, var han på kursus eller noget

Så måske det blot er nogle endokrinologer, der har et uforløst traume, der skal gå ud over kvinder, der ikke kan tabe sig, eller hvad de nu kan finde på at slynge i hovedet på os

Tina

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Det vil snart være overvekt av kvinnelige leger:

http://universitas.no/nyhet/59278/sl...stillingsalarm

Litt morsomt med bekymringen om at mannlige pasienter vil få problemer med å finne en mannlig lege.
    Hva med alle tidligere generasjoners kvinner som kun hadde mannlige leger å forholde seg til?

Ellers er jeg enig i at en kvinnelig lege slett ikke er mer imøtekommende , ihvertfall ikke på spesialistnivå.

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    41
    Meldinger
    16

Er ikke de fleste endokrinologer i Norge ganske så udugelige? Uansett kjønn?

Jeg tror at mange kvinner dropper å ta gu fordi de synes det er ukomfortabelt med mannlig lege. Håper det skjer forandringer snart, det virker jo sånn på de 80% på utdanningen Jeg tror det er mange arrogante og bitchy legedamer, men de kjenner oss igjen på seg selv. Jeg har alltid hatt mannlige leger, og var kun fornøyd med han jeg hadde som barn. Har faktisk også vært en tur hos han i vår, fordi han startet en liten rådgivende praksis som pensjonist. Han satte ord på nye jeg har tenkt på. Men den absolutt beste legen jeg har vært hos er den kvinnelige privatlegen jeg nå går hos. Jeg klandrer ikke legene på 80-tallet for at de ikke forstod meg, men fra 2009 burde nåværende fastlege hatt bedre kompetanse. Men nei! Har byttet nå, også til en mann (tilfeldig pga dårlig utvalg). Men det vil fortsatt være damen jeg forholder meg til

Lignende tråder

1. Tag dig i agt for læger, når du bliver gammel!
    Av Anisa i forumet Medisinalindustri
    Svar: 5
    Siste melding: 31-03-16, 10:48
  2. 6 år og 6 læger til EN diagnose
    Av Anisa i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 21-01-13, 17:05
  3. FHIs rapport om bruk av reseptbelagte midler i Norge (flest brukere)
    Av Kevlin i forumet Biblioteket / Diverse artikler
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-12, 16:39
  4. Læger får een over snuden...
    Av Anisa i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 4
    Siste melding: 29-09-09, 13:48
  5. Ugeskrift for læger
    Av Stina i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 16-10-07, 19:37

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg