Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Standard Sv: Er din Slow-Cooker blyfri ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ..
    Det fandt jeg ikke ud af, men jeg fandt ud af noget andet, jeg i forvejen har vedtaget med mig selv, og havde overholdt når levnedsmidler skulle købes ind - køb aldrig levnedsmidler fremstillet i Kina. Det blev nu udvidet med - køb heller ikke produkter fremstillet i Kina, som maden kommer i direkte berøring med.

Med alt respekt for kinesere og Kinas mange tusind-års gammel og ærværdige historie... deres sidste års beruselse af det kapitalistiske koncept indenfor Kinas industri og eksport har lokket så mange kinesiske virksomheder til at springe hvor gærdet er lavest når omkostninger skulle skæres til benet, at selv mange kineserne helst køber deres levnedsmidler i udlandet.

De fleste har nok glemt melamin-forfalsket komælk, tilsat melamin for at hæve protein-procenten i (og dermed hæve prisen på) kinesisk mælk, som i form af mælkepulver blev bl.a. også eksporteret til modermælkserstatning-producerende industrigiganter i resten af verden, så også andre spædbørn end de kinesiske skulle have glæde af den melamin-forurenet modermælkserstatning.

Jeg har ikke glemt det, og siden har jeg læst flere tvivlsomme nyheder om fødevaresikkerheden i Kina, som endda har fået helt sin egen Wikipedia-side, selv eksporteret fra Kina foder til kæledyr er ikke gået fri. Søger man med søgeord som Chinese food contaminated with, bliver antallet af hits ganske overvældende...

... så når jeg ser at en stentøjspotte til en slow-cooker er belagt med Rinse-Clean coating, eller beskrives som "let at rengøre", samt ved at slow-cokkeren er fremstillet i Kina, går jeg selvfølgelig i gang med at lede efter flere oplysninger.

For at gøre en lang historie kort... fandt jeg ud af en hel del, for det meste deprimerende, og som kan sammenfattes med ganske få ord citeret fra hjemmesiden Ecodeals.co.nz fra New Zealand, i afsnittet "Stoneware": "Again, some low-quality stoneware pieces can contain lead (mostly from China), so be sure you purchase from a reputable company. Stoneware made in the USA and Canada is lead-free."

Og på bloggen US Wellness Meats i artiklen The Hidden Danger in Your Slow Cooker, i afsnittet How to Protect Your Family from Lead Exposure står bl.a.: "Avoid “Made in China”: Do not buy glazed plates or cooking items that come in contact with food that are made in China – they have less regulation on chemical contamination", efterfulgt af flere værdifulde References.

Nu har jeg skrevet til den danske hjemmeside:

[INDENT]Jeg er interesseret i slowcooker Crock-Pot SCV400 til et par julegaver, eller tre.

Jeg ved CrockPot trademark ellers hører hjemme i USA, men før bestillingen vil jeg gerne vide om den er fremstillet i Kina?

Hvis den er fremstillet i Kina, vil jeg gerne høre om I har andre slowcookers, der ikke er fremstillede i Kina?

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
    Jeg har lenge ønsket meg keramiske stekepanner - men blir betenkt nå:
    http://www.ceramcor.com/made-in-china

Selges i Norge her:
    http://www.helsepakken.no/nettbutikk..._grytesett.htm

"Xtrema Keramisk grytesett

Nyhet! 25 delers grytesett med svært mange fordeler fremfor vanlige gryter og panner.
    Blant annet er det helt unikt at det ikke lekker noe giftstoffer til maten."

Noen tanker..?
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Sv: Er din Slow-Cooker blyfri ?

Slow cooker er ikke noe for meg - jeg vil ha færrest mulig kjøkkengreier som står på kjøkkenbenken, bortsett fra Moccamasteren. De andre tingene tar jeg frem når jeg skal bruke de.
    Jeg har flere støpejernspanner og -gryter, samt ildfaste former i pyrexglass. Disse er jeg veldig glad i.
    Og jeg har römertopf stående på ønskelista. Jeg ønsket meg i utgangspunktet en som var glasert, men jeg skal revudere den tanken og sjekke opp glasurens innhold (og produksjonsland) før jeg evt får/skaffer noe sånt.

Vår familie spiser en økende mengde av langtidsstekt mat (12-24 timers steking på 60-70 degC) - det bevarer smak og saftighet, og samtidig blir det seigeste kjøttet veldig mørt. Barna liker det dessuten godt!

Men, jeg må også innrømme at jeg har teflonpanne og sautepanne med kjeramisk slipp-belegg, men de går i søpla ved første ripe (noe min svigermor m.fl. rister på hodet av). Jeg bruker helst treredskaper ved høye temperaturer (steking), og svarte plastredskaper liker jeg uansett ikke! Det er mange år siden jeg hørte på forelesning at teflon/goretex egentlig er miljøgifter, så jeg lurer litt på selv hvorfor jeg er så dum at jeg har disse produktene i hus....

Jeg har også et par kjeramiske ildfaste former, men gudene vet hvor de er produsert og hva de inneholder.... Jeg har nok enda noen synder i kjøkkenskapene, og jeg gremmes (fordi jeg egentlig vet fra studiene innen økotoksikologi at dette ikke er helt bra). Men samtidig er jeg fryktelig sen med å gjøre noe med det, og atpåtil har jeg barn...

Fokuset generelt er økende, og det blir stadig litt mer kunnskap om miljøgifter og cocktaileffekter. Men industrien jobber fort - mye fortere enn pengestrømmen til forskerne og myndighetenes nye forbud mot farlige stoffer.

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 16-11-13, 15:46
  2. Thyroxine Plus Low-Dose, Slow-Release Triiodothyronine Replacement...
    Av Anisa i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 1
    Siste melding: 07-11-10, 11:14
  3. Ny slow-release T3 medisin
    Av i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 20-08-05, 10:43

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn