Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Bemærk at denne PDF-fil er på 1,24 MB.

Jeg kom i tanke om denne artikel i går, da jeg hørte at der er markant stigende antal afslag på ansøgninger om Thyroid på blåresept i Norge. I Danmark har vi ikke den slags problemer, idet hos os afslag er mere reglen end det er undtagelsen... men det er måske også ved at ske i Norge?

Problemet med kildehenvisninger til støtte for ansøgninger til Helfo er, at det er alene op til Helfo at vælge hvilken "videnskab" de vil respektere. Der bliver hele tiden henvist til at det bør være kontrollerede og randomiserede forsøg der bekræfter at Armour Thyroid virker- men den ubetingede sandhed er at der overhovedet ikke foreligger, og aldrig har gjort - kontrollerede og randomiserede studier af syntetisk levothyroxin. Ja, ja. De findes ikke. Og har aldrig gjort.

Alle tager for givet at syntetisk levothyroxin virker og fungerer, men det har aldrig været kontrolleret og randomiseret bevist.

Syntetisk levothyroxin optræder allerede som behandling i mange kontrollerede og randomiserede studier af tilstande, sygdomme eller andet hvor der behandles med syntetisk levothyroxin. Men der findes ingen studier hvor man behandler nydiagnosticeret primær hypothyreose op imod friske kontrolpersoner, med sigte på, udelukkende at fastslå det syntetiske levothyroxines action/virkning/effekt.

Så hvorfor forlanger Helfo kontrollede og randomiserede forsøg i effekten af Armour Thyroid, når tilsvarende IKKE foreligger isoleret i forhold til den syntetisk behandling... er mig en gåde.

Jeg havde også en "interessant" samtale med en dansk læge om netop dr. Peppers studie. Lægen fniste og synligt overlegent sagde: "de er bare diabeteslæger".

OK. Hvis det skulle være argumentet MOD dette studie fordi det er gennemført af "diabeteslæger", så hvorfor i alverden sender man de "vanskelige" tilfælde af hypothyreose til endokrinologer, hvoraf det absolutte flertal er eksperter i... diabetes?

Hvis diabetes-endokrinologer er egnede til at behandle patienter med lavt stofskifte, må andre diabeteslæger have tilsvarende ret til at studere lavt stofskifte, og publicere deres resultater, eller hur?

Min pointe er, at blåresept-ansøgere bør erkende, at videnskab har ikke meget, om noget overhovedet at gøre med Helfos afslag. Det kan heller ikke handle om økonomi eller økonomisk politik, idet de velbehandlede på Armour pænt hurtigt vender tilbage til arbejdet og begynder at svare skat af deres indtægter. I forhold til disse skatter må samfundets udgift til Armour være forsvindende lille, og selv på de største verdens børse findes ikke den aktie, der indbringer en bedre forrentning end at give patienterne deres blåresept.

Når det så hverken er "videnskab" eller "økonomi" der står bag Helfos afslag, må det være noget andet, som f.eks. Helfos personale, der af deres medicinsk uddannede foresatte er sendt ud i en agenda, som strider mod enhver afskygning af fornuft.

Her er i hvert fald endnu et studie, der beviser og tydeliggør effekten af Thyroid-lægemidler. Forhåbentlig bliver de med tiden så talrige, at selv "kammeraterne" indenfor lægestanden må indse, hvor pinlige de er når de afviser sund fornuft. Det er dog nok ikke lige om hjørnet endnu.

Min reference: Conversion to Armour Thyroid from Levothyroxine Improved Patient Satisfaction (PDF 1,24 MB)