Viser søkeresultater 21 til 26 av 26
-
28-10-12, 08:16 #21
Sv: Vinterdosering af Thyroid
TAK for påmindelsen
Jeg har ikke mærket noget til at det er blevet koldere og færre lyse timer, men jeg er også på 4 grain allerede så jeg håber at det er nok vinteren igennem
Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Begyndende knogleskørhed?
Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske
-
19-02-13, 10:10 #22
Måtte inn å lese denne tråden om igjen- har lest den for lenge siden men så har jeg vært så dum og GLEMT alt det med alt det med vinterdosering, og tenkt at det sikkert ikke gjelder meg. Har jevnt over følt at formen har vært stigende og stadig bedre, men denne vinteren har jeg vært uvanlig sliten og vært forkjølet i ett strekk. Utrolig slitsomt, og et klart tilbakefall. Har fryst mye også, og bare lengtet og lengtet etter lysere og varmere tider. Oppi alt dette har jeg fått en fiks ide om at jeg kanskje skulle senke Erfa-dosen- innbilte meg at jeg kanskje ikke trengte så mye thyroid lenger.Helt galskap, jeg ser nå at jeg heller burde ha økt dosen. Vel, takk for denne tråden og påminnelsen om at for noen av oss så er vinterdosering et must! Nå er det aldri mindre enn 3,5 grain på vinteren!! (Denne vinteren var jeg nede i 2 grain. Skjemmes når jeg tenker på hvor idiotisk det var.) Har følt meg i så bra form det siste året at jeg noen ganger har glemt at jeg er stoffskiftesyk, og at "nå er sykdommen borte", og at jeg sikkert ikke trenger så mye medisin lenger. Nei du, denne sykdommen er kommet for å bli... men takk Gud for at det finnes medisiner mot den...
-
19-02-13, 10:26 #23
Re: Vinterdosering af Thyroid
Hei

Godt å høre at du har følt deg så bra at du har glemt at du er stoffskiftesyk
Og så bra at dette forumet finnes som er oppslagsverk for oss alle uanset hvor vi er "i løypa".
Hvilken binyrestøtte bruker du?
Fin dag til deg
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
19-02-13, 11:54 #24
Hei Fruemå:-)
Jeg bruker ikke så mye binyrestøtte. Gikk på hydrokortioson en periode,men hadde ikke så mye effekt av det. Eneste mineral jeg tar fast er sink. Har også god effekt av probiotikia, men tar det kun som Biola (er veldig sensitiv så blir faktisk overstimulert av probiotika tabletter, blir helt gira av det. Høres rart ut men sånn er det for meg, gjelder mange kosttilskudd.) Fra tid til annen tar jeg også magnesium og kalsium. Ellers har akupunktur god effekt på meg, det gir meg ekstra energi, og det tar jeg fast to ganger i mnd. Har gode og dårlige dager, men for det meste er formen grei dersom jeg får 8-9 timers søvn, så lenge jeg ikke er så dum at jeg eksperimenterer med å gå ned i dose, da.
-
19-02-13, 16:12 #25
Det er ikke lett dette her BeritM. Glad for at du fant ut hva det var som ble galt denne gangen
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
28-10-14, 08:32 #26
Nok en gang interessant information fundet hos dyrlæger. I kapitlet Thyroid as the endocrine gland for control of animal production and adaptation for cold environmental conditions i en e-bog, beskrives bl.a. forskelle i mængden af mælk leveret i besætninger af mælkekøer om vinteren og om sommeren. Det blev også bemærket at hypothyroide køers mælkeydelse var ca. 20% lavere end hos køer med normalt stofskifte, og efter at de hypothyroide køer blev behandlet, steg mængden af mælk op til normal.
Man ville derfor undersøge T4- og T3-respons ved at injicere køer med TRH eller TSH, for derigennem at "provokere" sunde køers skjoldbruskkirtler til at "respondere" ved at øge sekretion af T4 og T3.

Figure 1.3.: Thyroid hormone response to TRH. Lactating cows were injected with TRH (25µg/100 kg body weight) and
blood collected to monitor changes in T3 and T4. Secretion of both hormones was reduced in winter (Perera et al., 1985).
Kilde: Thyroid as the endocrine gland for control of animal production and adaptation for cold environmental conditions
Det viste sig at T4- og T3-status var betydeligt lavere om vinteren end om sommeren, og denne sæsonforskel blev forklaret med nødvendigheden af et større, kontinuerlig sekretion/forbrug af thyreoideahormoner for at kunne modstå kulde i løbet af vinteren.
Det betyder at sekretionen af thyreoideahormoner varierer med årstider, og må afspejle i vintertide behov ("These reductions likely reflect greater utilization of thyroid hormones to enhance thermogenesis during the winter [Fig 1.3.]."), for "kropsvarme" og dermed også for at opretholde generel enzym-aktivation i vintermånederne. De fleste af kroppens enzymer bliver sløvet af kulde... og dermed tvinges kroppen ned i lavere gear, sideløbende med et faldende stofskifte, ligeledes pga. kulden. Medmindre kroppen selv kan op- og ned-regulere hormonproduktionen. Denne regulering sker automatisk hos sunde og friske køer, andre pattedyr og... hos mennesker.
Derimod hos os med døde eller halvdøde skjoldbruskkirtler, denne "automatiske" sæson-regulerende styring af skjoldbruskkirtlens hormonproduktion, er enten ikke eksisterende eller betydeligt reduceret, fordi vores døde eller halvdøde skjoldbruskkirtler kan ikke og hvis vi ikke selv øger vores medicindose "eksperimentelt" (dvs. ved at prøve sig frem indtil vinter-trivsels-niveauet er opnået) oplever flere at deres hypo-symptomer "uforklarligt" - mere eller mindre - kommer tilbage.
Jo længere man har været syg - jo mere udtalte bliver effekten af sæson-udsvingene, fordi hos dem der kun havde hypothyreose i kortere tid, hormon-kompensationen fra andre kirtler endnu fungerer bedre end hos de langtidssyge, særlig dem i syntetisk behandling.
Egentlig ret (ubehageligt) overraskende at kendskabet til de sæsonbestemte behov for tilpasning af medicindose ikke er common knowledge på lægeklinikker. SÆRLIG når også TSH varierer med årstider....• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 14-02-10, 11:54 -
Nutri Thyroid -Thyroxine-free Thyroid Concentrate
Av Rogi i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertelSvar: 2Siste melding: 25-11-09, 10:30 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29
Svar med sitat

Bokmerker