Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Threaded View
-
22-10-14, 12:40 #4
Sv: Presentasjon
Ja, det er vel på sett og vis det som er utgangspunktet for retningslinjene om blodprøver og doseendring etter ca 6-8 uker. Leser noen steder at det er TSH som skal få tid til å stabilisere seg, men det er uansett bortkastet første året på Levaxin når man har Hashimoto (og allikevel har "fine verdier" i utgangspunktet).
I Felleskatalogen står det
"Voksne: Initialdosen bør være lav 25-50 μg pr. døgn, særlig ved alvorlig myksødem, hjerte-karsykdommer og høy alder. Gradvis økning hver 4.-6. uke inntil vedlikeholdsdose. For rask økning av dosen initialt er vanlig årsak til overdoseringssymptomer. Vanlig vedlikeholdsdose er 100-150 μg pr. døgn, men varierer fra 50-300 μg pr. døgn. Hele døgndosen kan gis i én dose."
Hva er "for rask økning"? Vel, det er temmelig individuelt. Som en tommelfingerregel er det nok slik for de med Hashimoto at man skal dosere opp når hyposymptomene kommer etter forrige doseøkning, gjerne 2-4 uker i starten (men da må man også øke litt forsiktigere). Jo høyere man kommer, jo lengre tid vil det ta mellom hver økning, etter hva jeg har lest.
Det finnes flere stoffskiftesykdommer, og jeg mener at de bør behandles forskjellig. Så spørs det hva legen din mener da...
Og så spørs det hva du selv ønsker. Pasientmedvirkningsretten er sterk, så om du ønsker å snakke med legen om dosejustering, så gjør for all del det! Legen bør ha forståelse for at pasienter er individer som skal behandles individuelt.
Håper du orker å lese deg litt opp underveis.
Kan jeg komme med et tips, helt ubedt? Ta med huskeliste og symptomliste til legen. Det har hjulpet meg veldig mye, spesielt siden sykdommen gjør meg mer eller mindre pseudodement....
Lignende tråder
-
Diagnostisert med lavt stoffskifte i november 2011
Av Elvire i forumet PresentasjonerSvar: 10Siste melding: 19-05-14, 17:27 -
Ny-diagnostisert med lavt stoffskifte
Av Milli i forumet Lavt stoffskifteSvar: 75Siste melding: 12-12-12, 18:45 -
Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 15-02-12, 06:56 -
Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
Av HildeM i forumet Lavt stoffskifteSvar: 56Siste melding: 01-09-10, 12:23 -
Jeg er nylig diagnostisert med lavt stoffskifte
Av Rafael i forumet Lavt stoffskifteSvar: 48Siste melding: 05-12-07, 14:16