Viser søkeresultater 1 til 10 av 31

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Troms
    Alder
    56
    Meldinger
    29

Standard Sv: Hashimots, Menoragi og bruk av Provera

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Og takk for oppdatering

Fra toppen av mitt hode så kommer først at thyroid medisinering ikke virker ordentlig når jernstatusen ikke er på plass.
    Jod er også essensielt.
    Selen hjelper til i opptaket - men der må jeg ta et lite forbehold,
    for det er noe som må være på plass først.. (men jeg husker ikke hva; jeg må sjekke i boka til Øverby hva selen angår).

Det du skriver om DHEA - tolker jeg dithen at binyrene ikke får noen støtte lenger
    Symptomene som du tilskriver din lille erfa-dose .., jeg tror ikke det.
    Mitt forslag er at de er et rop fra binyrebarken din

Les f.eks her: http://www.stopthethyroidmadness.com/adrenal-info/
    - lite utdrag, bare:
    Additionally, dysfunctional adrenal/hpa axis can result in high amounts of thyroid hormones to build in the blood (which we call pooling), making your free T3 labs look high in range with continuing hypo symptoms, or
    causing hyper-like symptoms from excess adrenaline on doses of desiccated thyroid which shouldn’t produce those symptoms.
    The latter can include
    anxiety or
    nervousness,
    light-headedness,
    shakiness,
    dizziness,
    racing heart,
    sudden weakness,
    nausea,
    feeling hot,
    or any symptom which seems like an over-reaction to desiccated thyroid,
    but are in reality the result of low cortisol,
    or a mix of high and low in the early stages of sluggish adrenal function
    .
    Low cortisol can also keep you hypothyroid with hypo symptoms.

Hvis du sliter med og lese engelsk for tida, så kan jeg oversette etterpå - må dra hjem fra jobben først
    Hvem skriver ut erfa til deg nå? Hvis fastlegen ikke vet at du tar thyroid, så vil han vel mistolke dine blodprøveresultater..?
    Jeg har ligget på for høy dose til tider, men har sluttet og kalle det for overdose; for man dør jo ikke av det ;)
    Hei
    Takk for innspill. Jeg kan ikke så mye om dette ennå, men merke at det er mye kunnskap her inne, så jeg suge til meg alt jeg kan Jeg ha alltid så lenge jeg kan huske ha væt lav på jern, sjøl om æ tar opptil 4 tbl daglig med Hemojern. Har alltid lagt rett under eller på nede ref.omr som vel er ca 10-12. I perioder har jeg vært nede i 7-8, men ha nå klart å få det opp i 19 Tar omega 3 i tillegg til jern/c-vit daglig uten at det ha hjulpet. Men nå når jeg har lagt om til helt glutenfritt så merker jeg at det gradvis har begynt å stige. Så du mener at hvis Ferritin blir høyere, så vil opptaket fra Erfa bli bedre??
    Min fastlege e helt nyutdannet og har null peiling på Hashimotos, så henne diskutere jeg lite med. Prøve å ordne mest mulig selv, men ser jeg må få henne me på lag ifht å få tatt noen målinger innimellom.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Red face Linker til STTM's nettsted (StopTheThyroidMadness.com)

Ja - jern er et must. Men det er bare #3 på prioriteringslista til STTM -
    #1 er og øke thyroiddosen
    #2 (etterhvert) er og gi binyrestøtte

(Jeg må ta jerntilskudd, har vært jernfattig siden jeg var jentunge.
    Jeg bruker nå noe som heter Ferrochel - det skal tas sammen med mat, men (som alt av jerntilskudd) minst seks timer unna stoffskiftemedisinen. C-vitamin er god hjelp til best mulig opptak, mener kobber også er "key" -
    men sjekk først - noen har for mye kobber.)

Her må jeg bare be om unnskyldning - jeg har skrevet og lagt inn mye i dette innlegget (for ikke og snakke om redigeringen ;))
    . Les det bare om du orker det (- som Anisa; så fatter jeg ikke hvordan du kan være oppreist...).
    Dessuten, så har Anisa summert det hele opp så fint - akkurat for deg. Om du av alle innlegg i tråden din skal bare lese ett, da må det bli hennes siste innlegg; da har du oppskriften jeg selv skulle ønske jeg hadde fått da jeg startet med tyroid - jeg ser at den er superb.

Vedrørende mitt forrige innlegg til deg: siden du inntar så lite tyroid, så er det nok på siden (av meg og linke deg til) at du skal ligge høyt på fritt T3..., men binyreproblematikkken står jeg ved.
    Redigert: anbefaler og ta det i den rekkefølgen som Anisa anbefaler - og som hun anbefaler bl.a på grunnlag av ALL den faglitteratur som hun har pløyet igjennom i så mange år. Til hjelp for meg og så mange andre; nå også deg ^^

------ o --------

Tror kanskje denne linken gir en bedre innfallsvinkel for deg: http://www.stopthethyroidmadness.com/ducks-in-a-row/
    Om og ta Lav-energi-problemene i riktig rekkefølge:
    "All too often, more than one problem can cause the same symptom, which end up fooling thyroid patients into thinking “this” is their problem, when in reality, “that” may be their problem. So, for example, a person may wrongly raise their thyroid meds when, in reality, they may have needed to look at their iron, or their B12, or their adrenals, etc.

Numbers 1-6 below are key elements to feeling better again, thyroid patients have learned, and must be maintained, as well. So if you still feel bad, you need to be CLEAR on numbers 1 – 6 below:

Thyroid hormones: get to the right amount, or the amount you can tolerate until you correct #2 and 3 below. (See Chapters 2 and 12 in the revised STTM book .)
    Adrenals: bringing cortisol to right amounts whether through the use of Adrenal Cortex or HC, or the T3CM for minor low cortisol in the mornings only, and/or by having good progesterone levels (which converts to cortisol), and/or by improving one’s MTHFR issue (which is discovered via genetic testing), and/or by lowering inflammation.
    Iron: you need optimal amounts, not just in range. (See Chapter 13)
    B12: should be in the upper quarter of any range. Lower and you could have symptoms which resemble hypo. (See Chapter 13)
    Vit. D: should be at least 50 with a range of 40-80. Other goals are 60.
    (We go by the Vitamin D Council. Also see Addendum C in book)
    Better Absorption: Putting one tablespoon ACV or any acid in the drink you use to swallow your supplements will enhance absorption–key for the low stomach acid too many thyroid patients have."

Om hva som skjer når du holder deg på for lav dose over tid:
    http://www.stopthethyroidmadness.com...patients-make/

"STICKING WITH TOO LOW A DOSE.
    For a myriad of reasons, this happens often and will make you feel even more hypo due to feedback loop suppression. Have one of these been true of you?
    a) being held on a starting dose longer than two weeks (such as one grain, 1 1/2 grains or less)
    b) being bound by the directives of a TSH-obsessed doctor. The TSH lab test only keeps you sick.
    c) failing to get a raise of desiccated thyroid until the “next labwork”, which can be weeks and months away
    d) following an inaccurate Synthroid-to-Armour type conversion equivalence chart.
    e) being afraid to go higher"

http://www.stopthethyroidmadness.com/selenium/
    - om selen (bare de siste linjene):
    "IMPORTANT NOTE: though you can see all the fabulous benefits from selenium, not everyone should be on selenium, as their levels may already be too high due to methyl pathway blockages. If there is any doubt, test your selenium levels ahead of time!"

Vanlige spørsmål, med svar - alfabetisk
    http://www.stopthethyroidmadness.com...tions-answers/

Topics below in alphabetical order. Search first for your more pressing topic. Learn, learn! YOU are your own best advocate!

Du må nesten klikke deg videre på STTM-adressene for og lese alt. Eller bruk søkemotoren på siden, så treffer du rett på alle de momenter som passer akkurat deg.

Uansett: Tillykke til med veien du må gå for din tilfriskning
    Sist endret av Kevlin; 26-09-14 kl 22:37 Begrunnelse: Lagt inn en tilføyelse/redigering mtp binyrestøtte
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Troms
    Alder
    56
    Meldinger
    29

Hei dere

Igjen takk for fine innspill Anisa og Kevlin
    Jeg jeg ser jeg kan ha gått altfor lenge undermedisinert og lidd unødig. Gud så sliten jeg harr vært siste året. Jeg har jo hatt tilgang på Erfa. Men har alltid vært skeptisk til medisiner og tar nesten ikke Paracet mot smerter en gang, for jeg har tenkt at kroppen fikser best selv, med kosthold, hard trening og fysisk aktivitet. Hehe - må vel stikke fingeren i jorda og revurdere mye

Det var nesten bra at jeg fikk Trisekvens og Provera av legen og ble så syk av dem, for da kom jeg meg endelig inn hit og begynte å bruke de ressursene som ligger her.

Så da er jobben min først og fremst å øke Erfa dosen fra 30 mg 2. hver dag, til daglig i ca en uke, og deretter kanskje øke med 30 mg pr uke i 4 uker kanskje og deretter ta blodprøve?

Og ta blodprøve å sjekke kobber, jern, B12 og magnesium, i tillegg til anti-tpo, FT3 og FT4??

Og med tid og stunder begynne å tenke på binyrene, og støtte til dem.

Har jeg fått med det viktigste da??

klem

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg ville absolutt også fått sjekket d3 og også TRAS om ikke det er sjekket før.
    Leger som kan lite om stoffskiftet tror man kan ha enten anti-TPO eller TRAS, men man kan ha begge deler; jeg er en av de som har begge antistoffene.....

Helt typisk når man går med for lavt stoffskifte er at ferritin, B12 og d3 blir alt for lave. Dette er et problem både fordi hver av disse manglene gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte, men også fordi disse MÅ være på plass for at kroppen skal kunne utnytte stoffskiftemedisinen skikkelig.

Rent personlig ville jeg økt noe fortere, men jeg bøyer meg for at Anisa vet mer enn meg.
    Jeg gikk på 100 mcg Levaksin tidligere og gikk rett over til naturthyroid. Jeg startet på 60mg Erfa, og økte jevnt og trutt på dosen til jeg var oppe i 120 mg. Der begynte jeg å øke saktere.

Jeg er nokså lik deg når det gjelder medisiner; svært restriktiv til dem, men med Hashimoto er det livsnødvendig med nok tilskudd av medisin. Antistoffene vil gradvis ødelegge skjoldbruskkjeretlens evne til å kunne produsere stoffskiftehormoner selv, og uansett kosthold vil kroppen mangle de livsviktige hormonene om man ikke tilfører dem.
    Det er det samme som med min diabetes type 1; uten å tilføre insulin-sprøyter, så vil jeg ikke overleve på sikt.....

Jeg vet det er mye å forholde seg til her inne, men husk;
    vi har alle vært i dine sko - vi har trodd at alt var ok så lenge legen sa det og at andre ting som dukket opp ike hadde noe med stoffskiftet å gjøre. Vi har alle smertelig erfart at med en stoffskiftesykdom så må vi selv være aktive og følge med.
    Rådet om å kreve ut alle blodprøver og holde system over dem er veldig bra;
    selv noterer jeg også ned hvordan jeg har det. På den måten fant jeg etterhvert ut hvilken dose akkurat MIN kropp trenger for å ha det bra. Leger ser stort sett på blodprøvene, og når man i tillegg går på Erfa, faller mange leger helt av lasset;
    de tror at en lav TSH betyr at vi er overdoserte, selv om FT3 og FT4 er alt for lave og vi har masse underdoseringsproblemer.....

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Hej Monica,

Jeg er en af dem, der hver gang jeg har fået det godt, har sat dosis ned fordi jeg var bange for at få for meget. Resultatet var, at en del af symptomerne kom tilbage.

Jeg har været et helt år om at komme frem til den rette dosis. Dosis var kun 87,5 mcg syntestisk Euthyrox, da jeg skiftede. Gik lige over på 60 mg Thyreoid, øgede ret hurtigt og så gik min feedback mekanisme ned, og nogle symptomer kom igen. Værst var hjertebanken og puls - min puls kom over 60, det er den stadig. Mit hjerte slog kolbøtter og hoppede og dansede i brystkassen.

Hver gang blev jeg forskrækket og satte dosis ned. Langt om længe har kroppen vænnet sig til det, og her et år efter går det godt på 180 mg på hverdage og 150 mg på week-end dage.

Min konklusion er, at det tager tid. Det kan være frem og tilbage, og kroppen skal vænne sig til den nye medicin, og den skal vænne sig til at få god medicin. Min krop og jeg elsker det her nu, min hjerne har elsket det fra dag 1.

Du skal der op i dosis, hvor du er glad inde i maven, og du har en god energi. Og du må ikke være bange. Ok, det kan være lidt ubehageligt undervejs, men det er så godt for din krop. Hefter retter kroppen sig langsomt, og hvis du spørger Anisa, så tager det lang tid (selvfølgelig alt efter hvor længe vi/du har været syge), men det sker stille og roligt.

God vind

Tina

Medlem siden
    Aug 2013
    Sted
    Troms
    Alder
    56
    Meldinger
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    Hej Monica,

Jeg er en af dem, der hver gang jeg har fået det godt, har sat dosis ned fordi jeg var bange for at få for meget. Resultatet var, at en del af symptomerne kom tilbage.

Jeg har været et helt år om at komme frem til den rette dosis. Dosis var kun 87,5 mcg syntestisk Euthyrox, da jeg skiftede. Gik lige over på 60 mg Thyreoid, øgede ret hurtigt og så gik min feedback mekanisme ned, og nogle symptomer kom igen. Værst var hjertebanken og puls - min puls kom over 60, det er den stadig. Mit hjerte slog kolbøtter og hoppede og dansede i brystkassen.

Hver gang blev jeg forskrækket og satte dosis ned. Langt om længe har kroppen vænnet sig til det, og her et år efter går det godt på 180 mg på hverdage og 150 mg på week-end dage.

Min konklusion er, at det tager tid. Det kan være frem og tilbage, og kroppen skal vænne sig til den nye medicin, og den skal vænne sig til at få god medicin. Min krop og jeg elsker det her nu, min hjerne har elsket det fra dag 1.

Du skal der op i dosis, hvor du er glad inde i maven, og du har en god energi. Og du må ikke være bange. Ok, det kan være lidt ubehageligt undervejs, men det er så godt for din krop. Hefter retter kroppen sig langsomt, og hvis du spørger Anisa, så tager det lang tid (selvfølgelig alt efter hvor længe vi/du har været syge), men det sker stille og roligt.

God vind

Tina
    Hei Tina
    Tusen takk for gode innspill. Jeg trenger dem virkelig. Jeg har allerede økt til 60 mg i 2 dager nå og merker positive endringer både humøret og energinivået. Dog er min søvn fortsatt meget dårlig og har vært det i mange år. Jeg håper virkelig at en stabil skjoldkjertel kan føre til lengre, dypere og bedre søvn.

klem fra Monica

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

For meg har det iallfall gjort det. Jeg sover mindre og hviler mer -> er som oftest uthvilt og opplagt når jeg klarer et gjennomsnitt på rundt 7-8 timer.
    Jeg vet ikke om du har prøvd sengekantmedisinering ennå? For meg kom bedringen i søvnen nokså umiddelbart med det, selv på levaxin - før jeg byttet til Erfa. Med umiddelbart mener jeg at jeg merket endring etter 1-2 uker. Med stoffskiftemedisinering så er jo generelt endringene *ganske* sakte...

Med hensyn til hjertebanken som flere skriver om (jeg har kun hatt bittelitt "tunge" slag) så tror jeg at kroppen i mange tilfeller trenger litt tid - at det ofte ikke er et tegn på "hjelp, dette er for mye" men heller "vent litt nå, dette må jeg få venne meg til før vi fortsetter". Kroppen må ofte kjøre igang mye som har vært strupet ned og det tar tid - både dager, uker og måneder. Men med nok og rett medisinering + vitaminer/mineraler så går iallfall denne prosessen rett vei, ikke feil.

Les også godt på det som Pingvinen skriver. Her, med Erfa, må man lære seg å være "sin egen lege" i stor grad og STOLE på kroppen i forhold til medisinering. Vippepunktet mellom "nok" og "for lite" kan være ganske smalt. Heldigvis er slingringsmonnet opp til "for mye" ganske langt - så når man har kommet opp til minste fulle erstatningsdose, ikke under 120mg, kan man begynne å lete etter "sin" dose. (Har man restproduksjon så er kanskje bildet litt vanskeligere, men de fleste av oss har ikke nevneverdig av det...)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Noen med erfaring ved bruk av T3?
    Av LillePus i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 19-06-12, 12:03
  2. Vi har bruk for deg!
    Av Mod i forumet Internett / underskriftskampanjer / aksjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 08-06-12, 17:15
  3. usikker på bruk av medisiner
    Av pling i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 07-02-07, 21:45

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn