Sitat Opprinnelig skrevet av Beth Vis post
Hei, jeg heter Elisabeth og er gift med to små barn. Jeg fikk diagnose skjoldbruskkjertelkreft i mai og fikk fjernet skjoldbruskkjertelen og lymfeknutene på høyre side 2/6. Siden da har jeg gått på Levaxin som jeg ikke føler har fungert godt nok. Jeg har derfor jobbet for å informere meg selv og skal nå begynne på Erfa i dag. Det gleder jeg meg stort til og håper den vil hjelpe meg tilbake til meg selv igjen
Hej Beth . Ved du hvilken type af kræft i skjoldbruskkirtlen du er opereret for? Ud fra hvilken type kræft det er, skal man medicineres i forhold til TSH, så det skal bliver enten meget lavt eller nærmest helt usynligt.

Du har spurgt i den anden tråd om dosering af Erfa Thyroid ved overgangen fra 125 mcg Levaxin... Til kræftpatienter er 125 mcg Levaxin ikke specielt højt doseret, så spørgsmål her mest er - hvilken type af kræft i skjoldbruskkirtlen du er diagnosticeret med, for hurtigt at kunne se om du er korrekt medicineret, eller undermedicineret.

Kræft i skjoldbruskkirtlen er sædvanligvis ganske fredelig (langsom), hvoraf den follikulære kan sprede sig udenfor skjoldbruskkirtlen, men det er yderst langsomt og sjældent at det sker. Det samme gælder den medullære, der er den eneste kræftform i skjoldbruskkirtlen som kan være arvelig, men det forudsætter at den man har arvet anlægget efter, er nogen i slægten der havde samme medullære kræft i skjoldbruskkirtlen. Den tredje form af kræft i skjoldbruskkirtlen er den papillifere (papillære), som kun "spreder" sig indenfor skjoldbruskkirtlen ved at danne flere selvstændige "interne" knuder.

Find ud af hvilken type af kræftceller de har fundet i din skjoldbruskkirtel. Er det den "follikulære" (den laaaangsomme)? Er det den "medullære" (den arvelige)? Eller er det den "papillifere"/"papillære" (som kun spreder sig internt i skjoldbruskkirtlen)? Dernæst at man tage et kig på, om din medicindose passer med den kræftdiagnose du har fået.

Afhængig af hvilken type af skjoldbruskkirtel-kræft der er tale om, bør patienter med lavere risiko for spredning bør behandles til et TSH-niveau mellem 0,1-0,5 , mens patienter med højere risiko for spredning bør behandles til et TSH-niveau under 0,1.

Er TSH permanent lavt nok i forhold til kræft-typen, kommer kræften ikke tilbage.

Lykke til og god bedring.