Noen ganger når jeg er på reisefot må jeg ta med meg litt mat. I mai lagde jeg denne oppskriften basert på noe annet jeg fant på nettet. Noen ganger befinner jeg meg på steder i verden hvor ordet glutenfritt knapt nok finnes. Og glutenfritt brød blir selvfølgelig umulig å få tak i! Da kan tørt knekkebrød være en redning for ett av måltidene i løpet av dagen. Jeg pakket dem inn i en liten pappeske i kofferten, det gikk temmelig bra, de var ikke veldig knuste da de kom frem. Jeg tåler ikke nøtter og frø. Men det går an å eksperimentere med å tilsette det i knekkebrødet dersom du er glad i det.

Bokhveteknekkebrød

750 gr bokhveteflak (3 pk økologisk fra helsekosten)
500 gr bokhvetemel (1 pk økologisk fra helsekosten)
litt salt
ca 3 ts psyllum (kalles også "husk", blandes i melet, det er enklest)
ca 17 dl vann

Bland husk/psyllum i melet. Tilsett gradvis og langsomt mel og flak i vannet, bruk mikser. deigen skal være litt klissete. Jeg lot den stå og svelle litt før jeg startet med å bake. Dette er en veldig stor oppskrift og tar lang tid! Jeg hadde følelsen av at ovnen sto på hele dagen Vurder å lage en mindre porsjon.

Smøres tynt utover 5-6-7 bakeplater. 160 grader ca 1 time, sjekk underveis. Bruk pizzahjul og lag ruter før du setter plata inn i ovnen, prikle med gaffel. Noen steder har jeg sett anbefalt å stekei 10-15 minutter før du deler opp i ruter. Etterstek på lav temp om knekkebrødene ikke er ferdige, altså skikkelig tørre.

Et lite baketips: Husk/psyllum er billigere fra IHerb.com enn på norsk helsekost