Nå som du har lest Levine og det høres som om du gjenkjenner noe i din egen kropp, Fruemå, ville jeg gått rett til kilden, Somatic Experiencing terapi Ellers er jeg redd du vil bruke enda lengre tid på å bli frisk. Mange av de tingene du nevner er fine ting å jobbe med. Men full trygghet får du best hos en terapeut som har lang og solid kunnskap på dette feltet som kalles sjokk og traumer. Og det som trengs er en terapeut som vet at det må jobbes nedenfra og opp, via kroppen, ikke via hodet som i gammeldags Freudiansk samtaleterapi.

Ja, jeg har vært fryst, fastlåst, hemmet, kall det hva du vil, Fruemå, i mange sammenhenger har jeg vært frosset. Flere enn jeg har visst om. Dette å være fryst, fastlåst eller hemmet har påvirket mye i livet mitt. Så ender vi ofte opp med unngåelsesstrategier for å late som om vi ikke unngår noe som vi ikke makter. Ofte vet vi ikke årsaken til at det ble som det ble. Noe kan være så gammelt at det stammer fra før vi fikk språk. Men kroppen husker. Traumer påvirker hele livet vårt. Og det forplanter seg som ringer i vannet. For meg sitter det mye gamle traumer i musklene. Kroppen kan bli helt fremmedgjort. Langsomt løser det vonde seg opp. Nye, gode følelser får i stedet slippe til. Jeg har etterhvert sluttet å trene på treningssenter. Det ble helt umulig for meg. I stedet beveger jeg meg til musikk, går tur i eget tempo. Jeg forsøker å ikke piske på kroppen, men gi den vennlighet og kjærlighet. Kanskje begynner jeg med yoga etterhvert. Men foreløpig er det for tidlig for meg. Jeg trenger tid alene med egen kropp.

Her er de terapeutene som foreløpig finnes i Norge http://se-foreningen.no/?page_id=34 Nye utdannes langsomt, men sikkert. Dessverre er det kun få av terapeutene som har avtale, så det må for de aller flestes vedkommende betales av egen lomme. Hyppige besøk på Heggeli med alt som ordineres der blir også noen kroner i løpet av et år. For min del har uttellingen vært lav på det jeg fikk på Heggeli. Og jeg vet jo nå hvorfor: det har vært symptomlindring. Det har ikke vært mulig å gå direkte til hva som foranlediget hormonmangelen og utmattelsen. Kunnskapen forelå ikke der. Bredspektret hormonbehandling var feil vei å gå for meg. Det ble en blindvei. Thyroid er veldig bra, jeg er takknemlig for at jeg via dette forumet ble kjent med denne behandlingen. Men alle de andre hormonene har ikke fungert som en vei å gå for å bli så frisk som det er mulig å bli. Dette er min vei.