Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
Egentlig tror jeg legen tror det er farlig å være overdosert, så da tenker han vel at han istedet må skremme meg til å gå ned i dose ...
Det er han sikkert ikke alene om og tro - men hva med og gi ham noe mer konkret enn tro?
Hvis du åpner tråden Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973 - så kan du selv velge i flere av innleggene på hvilke(n) utskrift legen fint kan få i Gave av deg.

Sitat Opprinnelig skrevet av marge Vis post
Jeg har lest på www.drlowe.com at amerikanske endokrinologer halverte behandlingsdosene med tyroksin i 1973.
Før dette var behandlingsdoser 200-400 mikrogram pr dag.
Dette førte til at TSH ikke var målbar, så da måtte dosene senkes slik at de fikk brukt TSH-testen.
Ingen vits i å ha en flott ny test hvis den ikke er målbar i en stor gruppe pasienter! :(

Og så ble det bestemt at behandlingsdosen skulle være 100-200 mikrogram daglig....
Han spekulerer i om den plutselige oppblomstringen i diffuse sammensatte sykdommer (Fibomyalgi, Kronisk Tretthetsyndrom)
er kommet som en direkte følge av TSH-testen, for høye referanseområder og halvering av tyroksindoser.

Det jeg lurer på, er om dette skjedde i Norge samtidig? Hadde vi så høye behandlingsdoser, og så ble da halvert "over natta"?
Det er vel skjelden at pasienter i Norge får mer enn 150 mikrogram T4 daglig. Vet dere av noen?
Jeg fikk 150 før jeg byttet til Armour, men måtte virkelig mase på legen for å få mer enn 100 mikrogram.
Merket en ørliten bedring, men ikke nok til å fjerne depresjon og tretthet.
Dessverre er Dr Lowes nettinfo ikke lenger tilgjengelig - men se om du ikke kan finne det du trenger i andre linker
(dvs i svarene som marge får i sin tråd).