Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Hybrid View
-
10-05-14, 18:11 #1
Sv: Hvor dårlig kan man bli av høy anti-tpo?
Jeg startet med Levaksin i 2008 og gikk over til Armour i 2013.
Siden jeg har en hel haug med sykdommer, flere auto-immune, så TROR jeg at anti-TPO gjenspeiler sykdomsaktivitet i kroppen, ikke bare fra Hashimoto.
Flere leger sier at stoffskifteprøvene er normale selv om TSH ligger over referanseområdet og nekter derfor pasientene medisiner. Hos meg var alle prøver så gale at det var liksom aldri tvil om medisinering. Minsten min ble nektet medisinering lenge siden det var "bare" TSH som var utenfor referanseområdet, men han fikk til slutt medisinering, mye på grunn av meg og arv av gener. Han opplevde en nesten mirakuløs forbedring av ME-symptomene da han fikk medisinering og i tillegg fikk opp d-vitamin nivået.
Min mor har anti-TPO nokså likt deg, 241, men de andre prøvene er "normale" så hun nektes medisinering trass i at hun har utviklet struma med flere knuter. Siden hun er sta og tror på legenes ufeilbarlighet, vil hun IKKE kreve medisinering "for legene vet jo best".
Det blir spennende å se hvilke resultater din FT3, FT4 og din TSH viser når du får prøvesvarene. Er ikke stoffskifteprøvene tatt om morgenen (helst klokken åtte) vil de si veldig lite, uheldigvis. Med lavt stoffskifte får man veldig ofte også lav B12, lav ferritin og lav d-vitamin. Alle disse gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte/ME og vil forsterke symptomene i en allerede syk kropp.
Min nestyngste sønn fikk hos dr.Øverbye vite at han har en Hashimoto under utvikling fordi anti-TPO stiger (er fremdeles innenfor rereranseområdet), TSH ligger i øvre område (men innenfor) referanseområdet og FT3 og FT4 er lave (men innenfor referanseområdet). Han har nå tatt en hel haug tilleggsprøver (slik som kortisol i spytt, jod i døgnurin, etc) + målt basantemperaturen hver dag før han står opp i tre uker og skal ha telefontime hos dr. Øverbye i juni når svarene foreligger og forhåpentligvis får han starte på medisinering da, selv og statlige leger sier at "alle stoffskifteprøver er normale"
-
12-05-14, 20:40 #2
Skal si én sykdom kan ha mange ansikter..!
Men takk for at du delte alle disse erfaringene, det hjelper på veien til å danne seg et bilde av sykdommen!
Og når du sier at du har flere autioimmune sykdommer så har jeg fått det inntrykket at har du én, så er sjansen stor for at du allerede har eller kommer til å få flere.. Jeg har tanter som har cøliaki, jeg tester negativt på det, men etter jeg sluttet med gluten i januar har jeg merket stor bedring på magen min, så er ikke godt å si om jeg har det også.
Ja, jeg blir mer og mer spent på prøveresultatene mine jeg også nå som jeg får mer kunnskap om hva de forskjellige prøvene kan fortelle og indikere.
Men noe jeg fikk vite var at jeg hadde litt for lite magnesium og D-vit helt nederst i normalområdet så jeg har begynt på tilskudd av det. Og alle prøvene ble tatt rundt åtte på morgenen, fastende.
Var jo veldig interessant å høre at yngstesønnen din opplevde sånn bedring da han begynte på medisin! Det må ha vært helt fantastisk!
Blir også spennende å høre om resultatene til den nest yngste sønnen din også, det er mye som kan gjemme seg i kulissene.
-
02-11-14, 16:14 #3
Endelig har jeg fått epikrisen!
Det tok sin tid, men nå har jeg den!
Siden sist så har jeg fått beskjed fra sykehuset om at de har revurdere og gir meg ME-diagnose allikevel. Hashimoto har jeg naturligvis fortsatt også, samt lett hypomagnesemi. Gikk på en ny smell for noen måneder siden etter overanstrengelse og da ble det tre måneder i senga, takk! Det var veldig frustrerende, men det går sakte oppover igjen
Pingvinen (og evt andre som har greie på dette her): Her er prøveresultatene på stoffskiftet. Etter det jeg kan se så ligger alle prøvene godt innenfor normalen(med unntak av anti-TPO selvfølgelig). Men kjempefint om du med din erfaringen kunne tatt en kikk også, som vi snakket om tidligere
Alle prøvene er tatt fastende kl 08 på morgenen.
-TSH 2.61 (ref. 0.5-3.6)
-Fritt T4 15,3 (ref. 8-21)
-Fritt T3 5.4 (ref. 3,6-8,3)
-Anti-TPO 215 (ref. <35)
-TRAS <0,9 (ref. <1,8)
Jeg fikk også kopi av prøveresultatene mine fra 06, som jeg jo kan ta med her. De hadde kun målt tre forskjellige ting i forbindelse med stoffskiftet og det står ikke oppgitt noe referanseområde dessverre..
-TSH 2,3
-Fritt T4 16
-Anti-TPO 172
Kan også nevne at pr dags dato ligger D-vit helt nederst i referanseområdet og så på resultatene fra 06 at jeg hadde litt lavt ferritin. Dette fikk jeg ikke noe prøvesvar på i papirene jeg fikk nå, så vet ikke hvordan det ligger an nå.
Håper dette kan tydes!
Vennlig hilsen Jean
-
03-11-14, 09:21 #4
Jeg sier vel ikke at medisinene ikke vil virke fra dag 1, men at det vil ta lenger tid å "rette opp " og kjøre igang prosessene igjen. Og at det for en person dermed vil ta (til dels nye) lenger tid før man kjenner seg veldig mye friskere.
Når det gjelder d-vitamin, jern og magnesium så håper jeg at du tar tak i dette og jobber med det. Slike mangler gir ofte symptomer i seg selv, og bidrar til en dårlig almenntilstand, og ekstra mye i en kropp som allerede slurer en del.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Hydrocortison - hvor meget og hvor længe?
Av Babe i forumet HydrocortisonSvar: 15Siste melding: 24-06-10, 19:06 -
Høyt stoffskifte behandlet med Levaxin. Hvor dårlig er det mulig å bli?
Av jojo75 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 21-05-08, 20:35 -
Hvor dårlig kan man bli av hypothyreose?
Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 06-01-07, 20:10 -
Hvor kan man klage på dårlig pasientbehandling?
Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 3Siste melding: 24-11-06, 17:12 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44

Svar med sitat

Bokmerker