Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 38

Tråd: Overdosert?

Hybrid View

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Question Overdosert?

Jeg går på Thyroid Erfa, og har hittil dosert etter formen min. Jeg fikk UC i fjor, og medisineres også for dette, for å holde UC i sjakk. Timer til oppfølging gjøres på Gastro medisinsk dagenheten. Jeg har omsider fått én lege å forhold meg til på sykehuset.

I går tok han opp hvem som følger meg opp med stoffskiftet? Han mente jeg antakelig er overdosert; fT4 lå på 30, og fT3 på 25, TSH var ikke målbar.
    At TSH ikke er målbart, forklarte jeg kommer av naturlig tyroxin - at det er helt vanlig.

Når det gjaldt de andre prøvene, mente legen at dette bør følges opp kjapt. Jeg fortalte at jeg allerede har time hos fastlegen i slutten av denne måneden for dette.

Jeg har tatt Thyroid siden 2011. NÅ tar jeg 250 mg Thyroid, alt om natten og kjenner ikke hjertebank av dette.
    Å ta dem om natten prøvde jeg ut i fjor høst engang, og det har ikke gitt meg problem ellers. D.v.s min form er nesten som i "gamledager".

Kan jeg likevel være overmedisinert og hvor farlig er det? Jeg tror fastlegen kommer til å be meg trappe ned, for han er redd for at Hypertyreose gir osteoporose og kan før til hjerteproblem.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Overdosert?

Be om å få henvisning til beintetthetsscan for å få tatt en baseline. Be så om oppfølging om 1-2 år. Da havner du sannsynligvis i glemmebunken uansett - og du har et baselinescan og du blir ikke oppfattet som en helt tverr pasient.

Jeg vet ikke om høydose erfa kan føre til osteoporose. Jeg vil *tro* at når man ikke har andre symptomer på overdosering så er det fordi at kroppen håndterer "overdosen" i motsetning til vaskekte hyper... hvor ma også har symptomene, ikke bare blodverdiene.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hvis du tar disen om natten, hvor lang tid gikk det da fra inntak av medikamenter til du tok prøven? Jeg opplevde på kombi med lio og levaksin at prøver som ble tatt svært kort tid etter medisin inntak ble veldig rare. Og dine er veldig høye, særlig ft3, hvordan er hvilepulsen din på denne dosen?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Lightbulb Sv: Overdosert?

Mtp osteoperose; legen vet kanskje ikke at Thyroid inneholder calsitonin..
    Syntetiske legemiddelindustriprodukter gjør ikke det.

Selv bruker jeg 270 mg erfa hver natt og har sjelden brukt mindre dose (siste fem år).
    Jeg bruker også (bl.a) D3&K2 for for noen år siden ønsket min daværende fastlege og prakke på meg Fosamax. Jeg måtte insistere på og få rekvisisjon til beintetthets-måling. Målingen viste at jeg lå godt over gj.snittet ift alder.

Just saying ;)
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Mtp osteoperose; legen vet kanskje ikke at Thyroid inneholder calsitonin..
    Syntetiske legemiddelindustriprodukter gjør ikke det.

Selv bruker jeg 270 mg erfa hver natt og har sjelden brukt mindre dose (siste fem år).
    Jeg bruker også (bl.a) D3&K2 for for noen år siden ønsket min daværende fastlege og prakke på meg Fosamax. Jeg måtte insistere på og få rekvisisjon til beintetthets-måling. Målingen viste at jeg lå godt over gj.snittet ift alder.

Just saying ;)
    Takk Kevlin

Jeg har brukt dosen 250 mg i over ett år. I fjor på denne tiden hadde jeg igjen trappet opp til denne dosen, da mindre dose 3 grain dvs 180 mg ikke virket. Jeg merket tilbakeslaget og økte igjen - først til 3,5 grain, før jeg tok 4 grain. I journalen står det fortsatt at jeg har en dose på 210 mg, så den bør ihvertfall rettes opp så jeg ikke blir "satt ned" på under dette

Jeg har også spurt om å få målt beintetthet, men det synes ikke fastlegen er nødvendig. Sist jeg fikk dette målt var i 2007, da jeg var med i et D-vitaminforsøk på UNN. Ingen ting i veien med bentettheten da ihvertfall.
    Det var forresten legen på Gastro som bemerket mine blodverdier, så kan hende får jeg målt beintetthet igjen nå ...

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Takk Kevlin

Jeg har brukt dosen 250 mg i over ett år. I fjor på denne tiden hadde jeg igjen trappet opp til denne dosen, da mindre dose 3 grain dvs 180 mg ikke virket. Jeg merket tilbakeslaget og økte igjen - først til 3,5 grain, før jeg tok 4 grain. I journalen står det fortsatt at jeg har en dose på 210 mg, så den bør ihvertfall rettes opp så jeg ikke blir "satt ned" på under dette

Jeg har også spurt om å få målt beintetthet, men det synes ikke fastlegen er nødvendig. Sist jeg fikk dette målt var i 2007, da jeg var med i et D-vitaminforsøk på UNN. Ingen ting i veien med bentettheten da ihvertfall.
    Det var forresten legen på Gastro som bemerket mine blodverdier, så kan hende får jeg målt beintetthet igjen nå ...

Det bør du insistere på... Du har jo nå data for hvordan du var. Om du ikke har mistet mer bein enn man normalt skal gjøre gjennom 7 år så er det ingenting å tenke på for en god stund framover....

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Exclamation Sv: Overdosert?

Men fastlegen syns det er HELT greit og skremme deg med osteoperose...!!?
    Kevlin

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Men fastlegen syns det er HELT greit og skremme deg med osteoperose...!!?
    Egentlig tror jeg legen tror det er farlig å være overdosert, så da tenker han vel at han istedet må skremme meg til å gå ned i dose ... Ganske absurd, for å sende meg til beintetthetsundersøkelse mener han jo er unødvendig.

Jeg har hatt samme fastlege i ti år, og er stort sett fornøyd med ham, så å bytte vil ikke gagne meg. Ellers er det mye vi kan akkedere om, så han skjønner ihvertfall at jeg ikke tar alt for god fisk, som da han mente at jeg burde ta statiner og jeg svarte at jeg først skulle lese boka til professor Uffe Ravnskov "Kolesterol - myter og realiteter" men da den engelske utgaven. Han mente at dr. Ravnskov er kontroversiell og det er jo sant nok, men han er ikke betalt av legemiddelindustrien for sin forskning. Fastlegen har aldri senere anbefalt meg å ta kolesterolsenkende medisin, og jeg måtte senere selv spørre om å ta blodprøve på kolesterolet, kun for å vite verdiene

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg har hatt samme fastlege i ti år, og er stort sett fornøyd med ham, så å bytte vil ikke gagne meg. Ellers er det mye vi kan akkedere om, så han skjønner ihvertfall at jeg ikke tar alt for god fisk, som da han mente at jeg burde ta statiner og jeg svarte at jeg først skulle lese boka til professor Uffe Ravnskov "Kolesterol - myter og realiteter" men da den engelske utgaven. Han mente at dr. Ravnskov er kontroversiell og det er jo sant nok, men han er ikke betalt av legemiddelindustrien for sin forskning. Fastlegen har aldri senere anbefalt meg å ta kolesterolsenkende medisin, og jeg måtte senere selv spørre om å ta blodprøve på kolesterolet, kun for å vite verdiene
    Å ha en fastlege som man kan snakke med, og som godtar at man som pasient har egen vilje og respekterer dette er til tider noe av det beste man kan håpe på.

Jeg hadde nok argumentert hardt for den undersøkelsen dersom han er nervøs - og for min egen del - for å ha en baseline til seinere.

Det du sier beviser bare det som vi ser gang på gang... at det er de som tar grep om sin egen situasjon, og ikke blindt overlater den til legene, som klarer seg best.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Lightbulb Sv: Overdosert?

Egentlig tror jeg legen tror det er farlig å være overdosert, så da tenker han vel at han istedet må skremme meg til å gå ned i dose ...
    Det er han sikkert ikke alene om og tro - men hva med og gi ham noe mer konkret enn tro?
    Hvis du åpner tråden Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973 - så kan du selv velge i flere av innleggene på hvilke(n) utskrift legen fint kan få i Gave av deg.

Sitat Opprinnelig skrevet av marge Vis post
    Jeg har lest på www.drlowe.com at amerikanske endokrinologer halverte behandlingsdosene med tyroksin i 1973.
    Før dette var behandlingsdoser 200-400 mikrogram pr dag.
    Dette førte til at TSH ikke var målbar, så da måtte dosene senkes slik at de fikk brukt TSH-testen.
    Ingen vits i å ha en flott ny test hvis den ikke er målbar i en stor gruppe pasienter! :(

Og så ble det bestemt at behandlingsdosen skulle være 100-200 mikrogram daglig....
    Han spekulerer i om den plutselige oppblomstringen i diffuse sammensatte sykdommer (Fibomyalgi, Kronisk Tretthetsyndrom)
    er kommet som en direkte følge av TSH-testen, for høye referanseområder og halvering av tyroksindoser.

Det jeg lurer på, er om dette skjedde i Norge samtidig? Hadde vi så høye behandlingsdoser, og så ble da halvert "over natta"?
    Det er vel skjelden at pasienter i Norge får mer enn 150 mikrogram T4 daglig. Vet dere av noen?
    Jeg fikk 150 før jeg byttet til Armour, men måtte virkelig mase på legen for å få mer enn 100 mikrogram.
    Merket en ørliten bedring, men ikke nok til å fjerne depresjon og tretthet.
    Dessverre er Dr Lowes nettinfo ikke lenger tilgjengelig - men se om du ikke kan finne det du trenger i andre linker
    (dvs i svarene som marge får i sin tråd).
    Kevlin

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Overdosert..
    Av Camillis i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 17
    Siste melding: 29-07-10, 17:53
  2. Overdosert - Hva gjør jeg?
    Av NoraH i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 26
    Siste melding: 30-06-09, 19:51
  3. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  4. er jeg overdosert???
    Av lillevenn1 i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 03-03-09, 03:53
  5. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 11:29

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn