Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Grunden til (nok en gang) genopblussen af min vrede er den frygtelige læsning af kommentarer til information om opråbet postet her i dag (Hjälp oss obehandlade att få tillbaks våra liv. SNÄLLA!!!!!)!

Gudrun skriver: 30 augusti, 2011 kl. 10:16 Endokrinologerna är jätteduktiga på diabetes, men hypotyreos?
Det finns inte så mycket forskning på ”obildade kärringar”. Och eftersom vi är så besvärliga, och reagerar olika på samma behandling, trots samma sjukdom i grunden, så är vi inga intressanta forskningsobjekt.

Gäst skriver: 5 september, 2011 kl. 04:50 Inte så säker att det stämmer. Att många män inte söker för hypo/hypertyreos beror nog på att detta med hormonväxlingar är inget som män generellt drabbas av i samma utsträckning som kvinnor och därmed inte förstår vad som händer. Sen som jag förstår det så är det gjord mer forskning på sambandet äggstockar-binjurar-sköldkörtel än testiklar-binjurar-sköldkörtel. Men jag vet att balansen mellan kvinnlig och manlig vård generellt är obalanserad, som med hjärtinfarkt mm.

Der er ikke meget trøst at hente i det udglattende om, at "der findes også gode mandlige læger, som min...." når flertallet af læger indenfor lægestanden, og flertallet af forskere indenfor den medicinske forskning er forbandede "funktionelle sexister"!

Det er muligt, at vi er for syge og for invaliderede til at orke at være opmærksom på dette e-n-o-r-m-e problem... men hvad med alle døtre? Og deres døtre? Hvis dette lort får lov til at fortsætte, som hidtil? Hvis vi ikke orker, hvem ska?
Hørt i venteværelset på en dansk lægeklinik d. 8. marts sidste år:

"Tillykke med kvindedagen? Nej, tak. Jeg vil hellere have recept på Thyreoid fra Glostrup Apotek."

Til lykke med kvinnedagen...