Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: Ny her...
-
12-03-14, 07:57 #1
Ny her...
Hei! Trenger litt hjelp og råd.
Fikk påvist lavt stoffskifte når jeg ble gravid med minstemann for 5.5 år siden. Det har vært "stabilt" innimellom.. Jeg har selv vært dårlig til å følge opp med prøver, og har heller ikke satt meg inn i sykdommen. Ønsker å forandre på dette nå. Jeg er ikke i spesielt god form om dagen. Og legen har nok ikke spesielt god peiling heller...
Jeg kunne sovet døgnet rundt, fryser, småkvalm, svimmel, sliter med vekta, distre, glemsk og jeg vet snart ikke hva. Fungerer alikevel ok i hverdagen, fordi jeg må.
Thyroxin: 11
Tsh: 38
T3-fritt: 3.0
Disse tallene var uforandret fra januar-februar. Tok nye prøver igår. Veldig spent på om det er bedring.. kjennes ikke slik ut..
Tar nå levaxin, 150x3, 100x1 og 75x3.
Noen som kan si meg om det er normalt å føle seg såpass dårlig med mine tall?!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-03-14, 10:53 #2
Sv: Ny her...
Hei acinom

Velkommen hit, du er definitivt på rett plass. Innlegget ditt er noe av det tristeste jeg har lest på en stund.
Jeg må spørre deg om du virkelig er oppegående og fungerer i hverdagen. Du har forferdelige prøver.
Du sier ikke noe om hvor lenge du har tatt hormoner. Heller ikke noe om andre blodprøver. Du tar en dose levaxin som rundt regnet passer til en person på under 70 kg. Du trenger styrke på tablettene dine slik at du kan ta det samme hver dag. Det er bare tull å ta tre forskjellige mengder i løpet av uken. Gjennomsnittmengden din er ca. 110 mcg.
Det er ikke normalt å ha TSH på 38 når du går på levaxin. Du skal ned på rundt 1.
Du har ikke satt opp ref.verdier på prøvene, men fritt T3 på 3 er under alle omstendigheter lavt. Og det er det aktive hormonet.
Det er fint at du nå tar kontroll over sykdommen din. Les så mye du orker her på forumet. Sørg for å få alle utskrifter av blodprøvene (og eventuelle andre prøver) fra legen din. Det er dine prøver, og du har rett til å få utskrift (i tilfelle de er vanskelige, så skriver jeg dette).
I og med du skriver at stoffskiftet har vært «stabilt» innimellom har du kanskje gått på Levaxin alle disse årene? Har du sjekket Tras? Og Anti-TPO? Jeg har ikke så mye greie på dette, men har du positiv Tras kan den forårsake svingninger i stoffskiftet ditt. Dette er det andre som kan mer om her inne.
Under alle omstendigheter vil jeg anbefale deg å se etter en ny lege. Jeg finner ikke noe her som tilsier at han eller hun tar ditt lave stoffskifte på alvor.
Lykke til videre
-
12-03-14, 10:56 #3
Hej!
Puha, du må have det dårligt - jeg følte mig syg med en TSH på 6 og langt pænere T4 og T3 tal. Du må få alt for lidt medicin.
Vi plejer godt nok ikke at have den store tillid til lægernes tolkning af blodprøver, men denne her er da så tydelig, at din læge må indse, at de tal ikke er pæne. Har du lige fået taget den prøve?
Tina
-
12-03-14, 12:19 #4
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-03-14, 12:33 #5
Takk for svar! Trist lesning? Var ikke meningen det altså;) Har gått på levaxin i 5.5 år, ja. Fikk også liotyorin en periode (Var innom på Balder), og følte det hjalp masse. Det vil ikke legen min skrive ut til meg før alle prøver er normale visstnok.
Du spør om jeg virkelig er oppegående og fungerer i hverdagen. Det gjør jeg. Veldig trøtt og kjei. Må planlegge hvile, og blir fort sliten. Men med tre små går det i ett fra morgen til kveld. Lurer på om jeg har følt meg dårlig såpass lenge at jeg har vendt meg til det..
Veier nok noe mer enn 70 kg desverre. Og skjønner at dosene må opp.. Legen måler kun det jeg skrev, tror jeg.. kun de tallene jeg fikk på utskrift. Pluss jern og noe annet som var veldig bra.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-03-14, 16:29 #6
Hei igjen, acinom

Jeg skriver trist fordi legen din burde reagert straks han så prøvene dine. Hans oppgave er å ta vare på din helse når du oppsøker ham, og det har han (eller hun) ikke gjort.
Legen din vil ikke skrive ut Lio til deg før alle prøver er normale. Tenk deg at du kom til ham med en kraftig bihulebetennelse som han påviste, og så sier han: Jeg vil ikke gi deg antibiotika før betennelsen er over. Du vil vel lure litt da?
Det blir litt samme prinsippet når du ikke skal få Lio før prøvene er normale. Lio skal hjelpe deg til å få normale prøver som igjen sannsynligvis vil hjelpe deg til å føle deg bedre.
Jeg er imponert over at du har ansvar for tre små i din situasjon. Og du har nok dessverre rett i at du vender deg til å være sliten. Når ting sniker seg innpå oss som lavt stoffskifte gjør er det vanskelig å oppdage, og vi har en egen evne til å tilpasse oss.
Du må nå få kontroll over prøvene dine selv. Og når jeg hører uttrykket prøver som er «veldig bra» ringer det en bjelle. Da kan prøven din være så lite som 0,1 enhet fra laveste ref.område, men likevel få den betegnelsen. Det behøver selvsagt ikke være riktig i ditt tilfelle, men det blir praktisert.
Jeg håper du har energi til å gjøre det som må til for å få det bedre. Du trenger overskudd til å kose deg litt med de små også. Jeg ønsker deg alt godt
-
12-03-14, 17:24 #7
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-03-14, 18:05 #8
Hei og velkommen.
jeg er selv ganske ny her og har fått mange gode råd allerede og det er mye nyttig informasjon å finne her . Lykke til
-
14-03-14, 12:16 #9
Hei igjen. Nye prøvesvar idag. Thyroxin: 14 (ref 12-22)
Tsh: 11 (ref 0,27-4,2)
T3-fritt: 3,6 (ref 3,1-6,8)
Noe bedre enn sist, men det sier meg jo ingenting alikevel.. Noen som kan lese tallene? Må nok øke levaxin. Legen ringer nok på mandag...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
14-03-14, 13:48 #10
Optimalt dosert på Levaksin skal
TSH være mellom 0,5 og 1,5
FT3 og FT4 øverst i referanseområdet. Noen av oss må ha FT4 OVER referanseområdet for og trives.
Dine prøver sier at du har for lavt stoffskifte og trenger mer Levaksin.
Når det er sagt, så for min egen del har jeg det merkbart bedre på naturthyroid selv om blodprøvesvarene på Levaksin sa at jeg skulle være greit dosert.
Svar med sitat

Bokmerker