Sitat Opprinnelig skrevet av Bestemor Vis post
Har nå fått time hos dr. Øverbye i april så nå er jeg spent på hvordan det vil gå.
Det vil gå godt, ska' du se.

så lurermjeg på en ting.. leste et sted at levaxin ikke er stabil i innhold av thyroxin. Altså noen ganger er det mer og andre ganger mindre av thyroxin i produksjonen. Noen andre som vet ? Om det er tilfelle er det kanskje ikke så rart at det kan svinge hos noen og en hver.
Det gælder nok alle syntetiske levothyroxin-produkter, at uanset at producenterne/lægerne påstår at det som står på emballagen (boksen) om mængden af levothyroxin i de forskellige mærker - er det altså sådan, at selv om der står f.eks. 100 mcg på alle bokse - varierer effekten alligevel fra produkt til produkt. Det er så velkendt et problem, at lægerne oplyses af medicinal industrien, at de helst ikke skal skifte mellem forskellige levothyroxin-produkter hos den samme patient, fordi 100 mcg T4 i et produkt er altså ikke det samme som 100 mcg T4 i et andet produkt.

Hvad angår styrke-stabilitet indenfor det samme produkt, som f.eks. Levaxin (nu du selv nævner den) forholder det sig sådan, at jo "friskere" fra fabrikken den syntetiske tablet er - jo mere T4 den indeholder at dømme efter virkningen på den pågældende patient. Jo længere siden tabletten er fremstillet på fabrikken, jo svagere bliver den og kan sagtens ende med at blive hele 15-20% svagere. Styrken i de syntetiske tabletter bliver også påvirket af om der er mere eller mindre lys, eller 1 grad varmere eller koldere på det lager hvor tabletterne opbevares, på fabrikken eller på apotekerne. Og dette endda gælder - i forskellige grader - også de forskellige syntetiske T4-produkter - så det er faktisk komplet umuligt at sammenligne disse problemer indbyrdes mellem (f.eks.) Levaxin, Eltroxin og Euthyrox.

"Bioequivalence of the various levothyroxine products remains controversial and cannot be assumed. Levothyroxine is considered a narrow therapeutic index drug because small variances in drug levels could affect a patient's health. Complications that could occur if dosage strength is inconsistent from the same manufacturer or when a patient is switched to another brand include.

For example if a levothyroxine product is less potent or has lower bioavailability, a suboptimal response (hypothyroidism) may result. If the a levothyroxine product is more potent or has higher bioavailability, toxic manifestations of hyperthyroidism may result. Thus, patients should be instructed to notify their physicians of any changes in their health and to not change brands of levothyroxine without consulting their physician and pharmacist. To prevent undertreatment or overtreatment, patients should be controlled and maintained on one brand of thyroid replacement therapy, cautioned not to change brands, and monitored over time.

Pharmacists should be aware of the expiration date of levothyroxine lots because of the inherent instability of levothyroxine in the presence of light, temperature, air, and humidity. Pharmacists also should counsel patients to be aware of the expiration date for this product and should guide them on the proper storage of the drug."

Kilde (en af mange lignende): http://www.auburn.edu/~deruija/endo_thyroiddrugs.pdf (Det er måske lidt for meget svar på et spørgsmål, men i tilfælde af at andre er interesserede, eller hvis nogen tvivler på at det kan være sandt - er det nyttigt med lidt mere uddybende info.)

Når lægerne taler om at syntetisk T4 er naturlig thyroid overlegen fordi det syntetiske T4 er mere "styrke-stabil" - er det faktisk direkte bullshit fordi det forholder sig nemlig nøjagtigt modsat: naturlig thyroid er så stabil, at selv efter 10 års almindelig opbevaring - er den lige så potent som den var da den var fremstillet på medicinalfabrikken, hvorimod syntetisk T4-tablet efter ti år ville blive mindre virkningsfuld end en sukkertablet.

jeg sliter jo ganske mye nå og i den forbindelse har jeg tenkt litt. (Hender jeg får det til også)
Etter disse 8 ukene uten medisin der jeg gikk rett i kjelleren, da er det kanskje naturlig at jeg ikke så lett kommer opp derfra igjen? Men vil jeg noen gang komme på rett kjøl igjen tro ? Eller er det lysning i tunnellen om jeg kan få erfa eller amour? Og i så tilfelle kanskje kan jeg få det av dr.. Øverbye...?
Nora skrev for mange år siden i rexxy's tråd om hormonreceptorer: "Det har jo mange pasienter erfart, som har gått med på å gå uten levaxin eller lign. for å se om kjertelen kommer igang igjen fordi legen mener de ikke hadde høy nok TSH dengang lenge siden for å få en klar diagnose. De erfarer typisk at de aldri blir like bra igjen som før eksperimentet...." Syge som blev udsat for disse "eksperimenter" var i syntetisk-T4 behandling, og vendte så tilbage til syntetisk-T4 behandling, hvorimod chancen for alligevel at komme sig af "eksperimentet" er langt bedre når man skifter til thyroid.

Godt du skal til Øverbye. April er lige om hjørnet.