Viser søkeresultater 1 til 10 av 172
Tråd: Dagboken til Vibeke W
Threaded View
-
06-03-14, 21:39 #31
Sv: Dagboken til Vibeke W
Ja, Kære Ven
vi ved begge hvad en operation vil koste dig... lavt stofskifte.
Eksisterer jodmangel ikke i Norge? Har du spurgt denne læge, hvor han ved fra at jodmangel ikke findes i Norge?
"The recent report of poor iodine status in the UK is a wake-up call to health authorities in industrialized countries who have been slow to grasp that iodine deficiency (ID) is not confined to developing countries. Australia, New Zealand, Belgium, Norway and now the UK are all mildly iodine deficient."
Kilde:
Iodine deficiency in industrialized countries
Clinical Endocrinology (2011) 75, 287–288
Human Nutrition Laboratory, ETH Zürich; and the International Council for the Control of Iodine Deficiency Disorders (ICCIDD), Zurich, Switzerland
Strengt taget behøver du ikke drage til Tyskland for det, selv om det nok ville være sundt for dit helbred at blive ordentligt undersøgt og få behandlings-anvisninger fra tyske læger. Et eller andet foresvæver mig, at have hørt at tyske lægeautorisationer gives ikke på livstid, men skal fornys med mellemrum, så lægerne skal efteruddanne sig - i modsætning til vores skandinaviske læger som sætter sig på sin lægestol en gang for alle, og bliver siddende i den til de dør.
Når det er sagt - kan du sagtens nøjes med en norsk døgnurinprøve for jod, og her kan jeg kun gentage hvad jeg allerede har skrevet til Bellis fornyligt:
...hvis resultatet viser mindre end 8 - da har du jodmangel (...). Graden af jodmangel kan bedømmes alt efter hvor imellem 0,8 og 8 dit jod-tal befinder sig. Jo tættere på 0,8 jo værre jodmangel. Jo tættere på 8 - jo mildere jodmangel. Jo højere jod-tal, jo bedre. Jod-tallet 8 som resultat af døgnurinprøven svarer til et dagligt indtag af jod på ca. 1200 mcg., hvilket selv selveste WHO eller Rikshospitalet anser for en tryg mængde.
Problemet med tolkningen af jod i døgnurin er at iflg. skolemedicinen er 0,8 et helt fint resultat, men i virkeligheden skal man helt op på (og gerne lidt over) 8, før ens helbred ikke behøver bekymre sig om jod mere.
Problemet er for dig følgende: en struma kan forvandle sig til knudestruma med kolde knuder, som med tiden kan blive til varme knuder, og så begynder din hypo-/hyper-berg-og-dalbane forfra igen. Alt dette har du en reel chance at forhindre ved at teste tilskud af jod, begyndende med en dråbe - over et par uger titret op til antallet af dråber som svarer til ca. 1200 mcg jod - som et permanent tilskud - hvilket (1200 mcg) som sagt er den WHO-anerkendte øvre grænse for trygt indtag af jod. Jeg selv mener at denne grænse ligger meget højere, men for ikke at råde dig til mere end selveste "eksperter" står inde for - kan jeg bare sige: nøjes med den. Det vil alligevel være mere end ti gange mere jod end de "underskuds-tal" som anbefales af jodofober. Hvad har du at miste? Din struma?
Nu må jeg desværre af sted til jobbet. Kan du have en fin aften?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Dagboken til Tone
Av toneij i forumet DagbokerSvar: 66Siste melding: 10-01-13, 22:52 -
Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
Av Fanni i forumet DagbokerSvar: 62Siste melding: 29-04-12, 14:14

Svar med sitat

Bokmerker