Side 4 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 50
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    72
    Meldinger
    49

Standard Sv: Hashimoto's. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år

Vet ikke om jeg skal le eller grine nå. Fikk melding fra fastlegen min hvor det sto :"Hei, den ultralyd du tok av halsen viste at du jar hatt en betennelse i skjoldbruks kjertlen. Ikke tegn til noget farligt. Håber det går bedre mhp med denne og formenellers må du ta kontakt. Ja og det fortalte jeg ham sist jeg var der om at jeg hadde hatt en betennelse i kjertelen .. Hvorfor kan de ikke bare høre etter... argh.. Nå ble jeg frustrert altså. Savner gamle legen min veldig kjenner jeg. Han lyttet i hvertfall ...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det som er er jo det at jeg låser meg totalt og klarer nok ikke å formidle alt jeg ønsker
    Noen ganger når jeg skal til lege bruker jeg flere dager på å innimellom fundere over hva jeg ønsker å formidle. Så skriver jeg det ned, hvert punkt etterhvert som jeg kommer på det. Før var det et ark, nå har jeg en telefon hvor jeg kan skrive ned notater: spørsmål, ønsker om blodprøver, få forklaring på hva ting betyr, resepter som skal fornyes, henvisning til spesialist osv. Om du går helt i lås når du skal til legen kan det å ta med en venn, kjæreste eller ektefelle være en god løsning. Det er også forskjell på leger. Noen er gode på å gi oss varme og trygghet, andre er temmelig blottet for at denne delen av jobben også er viktig. Da kan det å finne en fastlege med denne varmen og tryggheten være en god løsning
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    72
    Meldinger
    49

Ja Vgdis, detmgjorde jeg nå også. Hadd med et helt A4 ark skrevet ( ikke fullskrevet) hadde også med meg liste over medisiner jeg bruker og selvfølgelig tidligere prøveresultat. De to siste fikk jeg levert, men ikke det første...Nåja kanskje en annen gang... Det er ikke sagt at ting skal være lett

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    72
    Meldinger
    49

Hei igjen alle sammen

I dag fikk jeg svar på de prøvene som var tatt forige onsdag og trenger kanskje litt hjelp til å tyde dem
    S-fritt T3 (3.1 - 6.8 - 2.6
    S-fritt T4 (11.0 - 22.0) 19.1
    S-Tsh (0.30-4.2) 6.0*

Andre prøver som ble tatt -
    s-tras (0.00-1.8 <0.9
    S-b12 ,kobalami (150-700) 158

Ble ikke tatt anti tpo denne gangen

ble jo tatt en del andre prøver, men vet ikke hva som kan være relevant her

Ferritin ble ikke tatt..

Det som er at jeg nå fikk beskjed om å ta levaxin 125 microgram hver dag nå til nye prøver tas om ca 4 uker
    Videre fikk jeg respet på B12 vitaminer

Hva mener dere om disse tallene .....

Virker som jeg får mer opplysninger her enn hos noe lege, skjøænt jeg er litt surrete for tiden så selv om jeg har lest mye her inne klarer jer ikke å absorbere så mye
    desverre ..........

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Ble disse prøvene tatt om morgenen så nær klokken åtte som mulig og uten at du har tatt Levaksin?

Slik jeg leser prøvene dine, så er stoffskiftet ditt for alt lavt, spesielt at FT3 er så lav, faktisk UNDER referanseområdet, sier at kroppen din har langt fra nok av stoffskiftehormon.
    FT3 er det virksomme hormoner, altså det alle kroppens celler trenger. At FT4 viser bedre tall, betyr null og niks, fordi FT4 (som er det Levaksin gir deg) bare er et for-hormon som må omdannes i kroppen til det virksomme hormonet FT3.
    Optimalt dosert på Levaksin så skal TSH ligge mellom 0,5 0g 1,5 og FT3 og FT4 skal ligge helt øverst i referanseområdet (for noen av oss så må FT4 godt over referanseområdet for at man skal ha det greitt, jeg trivdes for eksempel best med FT4 mellom 27 og 30). Din TSH skriker etter mer medisin fordi kroppens celler ikke får det den trenger.
    Fordelen med og gå på naturthyroid (Erfa/Armour/Thyroid-S) er at disse er laget av frysetørret skjoldbruskkjertel fra gris og da får man alt det en frisk skjoldbruskkjertel produserer, også FT3 slik at kroppen ikke trenger og slite med og omdanne alt FT4 til noe kroppen kan bruke.
    For mitt vedkommende, bare etter fire år på Levaksin, så var det en helt fantastisk følelse og kjenne hvordan "spindelvevet" i hjernen raknet, hvordan alle mine kognitive egenskaper markert bedret seg, og ikke minst hvor mye bedre nattesøvnen ble.

Din B12 er veldig lav, en typisk konskvens av for lavt stoffskifte. Med en så lav måling, ville jeg nok foreslått at du fikk B12 som injekson i stedet for bare tabletter for og få opp nivået kjapt.Injeksoner er helt vanlig når B12 blir veldig lav. Lav B12 har mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte, slik at du som helt klart har for lavt stoffskifte vil få forverret symptomene siden B12 også er lav.
    Jeg mistenker at også d-vitaminer og ferritin kan være lavt hos deg.

Om du har økonomi til det, så ville jeg på det varmeste anbefalt deg og bruke dr.Øverbye. Der kan du også få resept på naturthyroid om du ønsker det + han ser ikke bare på blodprøver, og jeg skal nesten garnatere at han ALDRI ville fjernet stoffskiftemedisinen til en autoimmun stoffskiftesyk pasient fordi EN måling viste at stoffskiftet var litt for høyt. Kort sagt; du kommer til en lege som VET hva lavt stoffskifte er, og han har som mål at pasientene skal ha det så bra som mulig selv med stoffskiftesykdom.

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    72
    Meldinger
    49

Pingvinen... prøvene ble tatt utpå dagen, men fastende og uten levaksin. Takker for svaret. Dere er en flott og kunnskapsrik gjeng her inne.ja jeg har saktens økonomi til å bestille time i arendal... får bare prioritere litt

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Slik hormonene i kroppen virker, så vil det iallefall være slik hos meg at:

TSH synker til lenger ut på dagen jeg kommer
    det vil si at din TSH var enda høyere klokken åtte

FT3 og FT4 stiger utover dagen.
    Det vil si at din skremmende lave FT3 var enda lavere klokken åtte, og din FT4 også var lavere da.

For mitt vedkommende er det ingen klar formel for og rekne ut hva som skjer, men ene gangen tok jeg blodprøver hos legen klokken halv ni og så ble jeg innlagt på sykehus akutt på ettermiddagen og klokken tre tok de nye blodprøver. På den føreste morgenprøven husker jeg at FT4 var 22,6, men klokken 15 et eller annet var den steget til 31,4........

Jeg fikk råd tidlig her inn om og søke skikkelig hjelp for stoffskiftet.
    Jeg brukte laaang tid på og bestemme meg for og gjøre det, både av økonomsike grunner men også fordi et legebesøk i Arendal tar for meg innpå ti timer (lang reisevei) og det er slitsomt for en syk kropp. Men jeg ser jo at den ekspertisen jeg møter det, helt klart er verdt det, og det er derfor jeg er så ivrig på at andre også skal få skikkelig hjelp.

Det er som jeg sier, jeg er ikke det mest ondskapsfulle vesenet på jord, men du og du hvor mange ganger jeg har ønsket at enkelte trebukker av noen forstokkede "jeg driter i hvordan du har det, det er sikkert psykisk fordi blodprøvene dine er ikke sååå gale-leger" skulle blitt tvunget til og leve i en stoffskiftesyk kropp i minst et halvt år før de i det hele tatt fikk lov til og fortelle oss at vi ikke kan ha symptomer......

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    72
    Meldinger
    49

Jeg blir bare helt matt jeg over at leger ikke vet mer i dag.........og at det er mange som egentlig ikke bryr seg......
    Er ikke ondskapsfullt å være ærlig om sannheten
    Blir egentlig litt skremt av slik likegyldighet og uvitenhet blant legestanden......

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestemor Vis post
    Jeg blir bare helt matt jeg over at leger ikke vet mer i dag.........og at det er mange som egentlig ikke bryr seg......
    Er ikke ondskapsfullt å være ærlig om sannheten
    Blir egentlig litt skremt av slik likegyldighet og uvitenhet blant legestanden......
    Hei Bestemor

Enig med deg. En kan bli helt matt av ukunnskapen som rår. Selv fulgte jeg min mor for ca. førti år siden da hun først fikk høyt stoffskifte. Skjelving på hendene og høy puls ble tolket som psykiske problemer, og hun ble satt på medisin for dette. Jeg husker ikke (heldigvis) hvor lang tid det tok før det egentlige problemet ble oppdaget, men jeg husker godt at hun aldri kunne tilgi legen for at han hadde satt henne på en medisin hun ikke trang og som hun ble avhengig av

Det som er enda verre er at da jeg fikk lavt stoffskifte (ca. 30 år seinere) var fortsatt legenes kunnskap om stoffskifte lik null. Jeg tror aldri jeg har hatt maken til bakoversveis som jeg fikk da dette gikk opp for meg.

Ser i postene at dere snakker om dr. Øverbye. Og du sier vel også at du har mulighet til å konsultere ham. Du har ingen betenkningstid når det gjelder dette. Hvis du skal gå til ham en stund er det bare å bestille med en gang. Han er dessverre pensjonist snart. Jeg ble skikkelig lei meg da jeg hørte dette. Han er den beste legen i Norge (etter min mening).

Han (de, han har en flott kone som hjelper ham på kontoret) er genuint opptatt av pasientene, og er ikke redd for å tale legestanden midt i mot. Han er heller ikke besatt av mammon. Det er en kjempeegenskap spør du meg.

Lykke til, Bestemor, jeg ønsker deg alt godt

Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Vest Agder
    Alder
    72
    Meldinger
    49

Stiller spørsmål jeg. Vet ikke om jeg ga burde finne annet et delforum . Om så er, da kanskje bare dele tråden og sette dette innlegget et annet sted. Har lest ganske mye her inne. Skal ikke påstå at jeg forstår alt da, men lurer på dette med binyrene blant annet. For 5-6 år siden ble jeg innlagt,på sykehus med smerter i ryggen. Den gang fant de atmjeg hadde cyster på begge. Ble sjekket ut ganske godt følte jeg. Innkludert døgn urin. Det var ikke noe urovekkende og jeg måtte bare leve med det. Nå begynner jeg å få smerter i ryggen igjen... ikke uutholdelige , men de er der. Kan dette da ha sammenheng med stoffskiftet? Fikk konstantert leddgikt i 2009 , ingen i familien har det. Forstår at det kan ha en sammenheng med stoffskiftet eller har jeg misforstått? Sist men ikke minst, støtt og stadig dukker det opp uforklarlige små sår..(ikke kviser) har det noe sammenheng Nå har jeg ganske mange i pannen og forstår ilke hvordan slikt kan dukke opp sånn uten videre.Er det noe forklaring?

Side 4 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Hashimoto's. Diagnose lavt stoffskifte i 20 år
    Av Bestemor i forumet Presentasjoner
    Svar: 13
    Siste melding: 13-02-14, 19:55
  2. Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte
    Av kaja5 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 14-06-10, 14:40
  3. Lavt stoffskifte. Sikker diagnose?
    Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte