Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Threaded View
-
25-02-14, 08:47 #4
Sv: Forældre til mindreårige børn med lavt stofskifte....
Jeg skjønner veldig godt hva du mener, Pingvinen. Og er nokså enig med deg. Grunnen til at jeg er enig, er at jeg ser at det for min egen del har tatt mangre, mange år før jeg har sett gjennom legene, og sett at de dekker seg bak en autoritet de har lært, og som slett ikke harmonerer med hva de kan. For de kan svært lite. Fortsatt er det umåtelig mye vi ikke vet om kroppen vår. Men det også mye vi vet. Og den kunnskapen tar de fleste leger ikke til seg. De fleste av oss lærer fra vi er små å ha en slags ærbødighet mot leger. Jeg vil påstå at legene er det det nye presteskapet for mange i dag. Vi har byttet ut troen på en gud med troen på den som kan skalte og valte med liv og død. Legen.
Jeg tror at for fortvilte foreldre som har sett det lille barnet sitt bli mer og mer apatisk, tykkere, giddalaus, uinteressert, uten konsentrasjon og energi, så er det å få napp hos legen "dette er så enkelt, om noen uker er hun like fin som før" osv en enorm lettelse. Og vi er jo oppdratt til å tro at hvert ord som kommer ut av legens munn er den rene og skære sannhet. Problemet er at legen har gått på kurs, lært at dette er så enkelt. Mange av oss vet at dette slett ikke er enkelt. Og virker ikke pillen, ja da er det somatoform lidelse, ADHD, bipolar lidelse, depresjon, angst, skoletretthet eller noe annet. At legen ikke har nok kunnskap, det er det i allefall ikke! For mange leger er det en helt fjern tanke å innse at de ikke er omnipotente.
Det er en modningsprosess å se at legen kun besitter en bitteliten mengde kunnskap. Og at det er et spørsmål om hvor kunnskapen kommer fra. Og om legen oppdaterer seg. Og fra hvilke kilder kunnskapen stammer fra.
Et godt eksempel på å være oppdatert er det med D-vitaminstatus.
Sier legen Jan-Øyvind Lorgen på FB. Hvor mange andre leger sier det samme? Ikke mange. De tror at vi får nok D-vitamin gjennomn sol på sommeren og kosten vår. For det lærte de på studiet sitt. Det tror de fullt og fast på. Og oppdaterer seg ikke. De har lært at Levaxin er nok. At da blir man frisk. Og at det kun er å følge med på blodprøvene. At kroppen ikke omdanner T4 til det det aktive T3, at det ikke når inn i cellene, og at det som skjer i cellene ikke avleses på blodprøvene er ikke på dagsordnen. Sannsynligvis har de aldri lært akkurat det. Og da eksisterer det ikke.NRK har i dag publisert en artikkel om D-vitaminmangel i befolkningen. Selv om overskriften indikerer at hver tredje nordmann har for lite D-vitamin, så er dette basert på mangelgrensen på 50 nmol/L som er utdatert. Bruker man 75 nmol/L som er mer fornuftig, har over halvparten av befolkningen for lite D-vitamin. Jeg har tidligere skrevet om de forskjellige anbefalingene for D-vitamin, se linken under. Etter min mening er det optimalt å ha blodverdier over 100 nmol/L.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Forældre til børn med lavt stofskifte....
Av Anisa i forumet Thyroid HellSvar: 0Siste melding: 23-02-14, 13:54 -
Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 89Siste melding: 06-11-11, 22:27 -
Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?
Av gitteh i forumet B-vitaminerSvar: 6Siste melding: 16-02-07, 23:56

Svar med sitat

Bokmerker