Har ikke spist grønne bananer etter at jeg fikk diabetes (synest ikke de var noe gode "i gamle dager" så det har liksom aldri fristet og teste det)
Lavglymekisk mat generelt er nok helt supert om man har en kropp som produserer nok og kan bruke insulin. Hos meg stiger blodsukkeret bare over en mye lengre tid, bønner får for eksempel mitt blodsukker til og stige i 5-6 timer før det stopper.
Kokt varm potet derimot får blodsukkeret mitt til og akse som en sportsbil; 70 gram kokt mandelpotet fikk blodsukkeret mitt fra 5,2 til 12,4 på 15 minutt.......
Samme mengde kald kokt mandelpotet får blodsukkeret til og stige til 8,2 i løpet av den første halvtimen, men så fortsetter det og stige de neste par timene og stopper ikke før det er mellom 10 og 11.
Nå er min kropps blodsukkerhåndtering heldigvis ikke noe alle trenger og slite med, så om man ikke har problem med blodsukkeret i utgangspunktet tror jeg nok man kan bruke litt grønne bananer og litt poteter/potetmel uten at det får konsekvenser. Men teorien om at ingenting av karbohydratene i potetmel påvirker blodsukkeret stemmer iallefall ikke med mine erfaringer.