Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Hybrid View
-
26-09-10, 23:15 #1
Sv: Hypothyreosens effekt på hjerte/karsystemet
Kære lisepedersen
Jeg ved ikke noget om statiner. Men i hvert fald ved jeg, at det er helt galt ikke under alle omstændigheder at forsøge med en større dosis af stofskiftemedicinen, før man begynder at hælde flere slags medicin på!
Dette ved jeg på grund af min egen erfaring. Jeg gik i 2003 med et kolesteroltal på 6,7 , fik kostplan og fy-fy-skamme-skamme af lægen.
Lægehuset fik imidlertid et par måneder efter en amanuensis i sin praksis. Denne stiftede jeg bekendtskab med, da han en dag pludselig ringede mig op og sagde, at mit kolesteroltal sammenholdt med mine stofskiftetal viste, at 'det må kunne gøres bedre.' Han havde lige været på kursus i denne sammenhæng og havde fascineret kastet sig over de lange lister af patienter for at finde alle dem med for lavt stofskifte og tjekke deres øvrige tal ...
Amanuensis'en havde ret; efter nogle måneder på den ny dosis var kolesteroltallet faldet til 4,2 ... og i samme omgang var mine muskelsmerter og min duftallergi meget kraftigt reduceret. Det eneste andet, jeg havde gjort anderledes (havde ikke fulgt kostplanen, he he) var at jeg havde brugt HUSK http://www.husk.dk/ med rigeligt vand (som man skal ). HUSK kan transportere fedt men faldet i kolesterol for stort - og den generelle fremgang for omfattende - til, at det kan skyldes dette alene.
Derudover hæfter jeg mig ved, at du skriver: Det betyder jo, at du har fået Simvastatin i den periode, hvor du formentlig var 'ved at skifte' til NY Eltroxin. Det var i hvert fald i denne periode, Ny Eltroxin kom ind på markedet og patienter i tusindvis blev 'skiftet over' på den ny medicin uden at blive spurgt eller vejledt
Dette er i dit tilfælde ovenikøbet sket uden at nogen har forsøgt at skaffe noget overblik over, hvordan det stod til med dit stofskifte. Med mine meget negative erfaringer med Ny Eltroxin i bagagen kan jeg ikke lade være med at tænke på, om dine symptomer er blevet flere /værre på grund af medicinskiftet. Det er ikke rigtigt til at skille ad. Men i hvert fald har ændringen i Eltroxinen betydet meget for mange. Mens mange - eller de fleste? - læger har virket til at mene, at så længe, aktivstoffet bare er det samme, er der ikke noget problem. Imidlertid lader det til, at nogle - brugere af gl. ELtroxin - ikke optager aktivstoffet i NY Eltroxin på samme måde som i den gamle. Jeg har hørt en læge sige, at 'det er noget med bio-optageligheden'.
Jeg selv begyndte at have problemer med bl.a. hjertet, da jeg - uden at vide det - skiftede til denne helt nye pille i december 2009.
Det startede med stærkere puls. Så kom søvnløsheden i hidtil ukendt omfang. Endnu stærkere puls. (Jeg troede, det var min skyld - at jeg var blevet stresset fordi jeg havde overset noget i min livsførelse. Og der var så rigeligt at blive stresset over, så det kunne sagtens have været stress. Symptomer lignede stress - både de fysiske og psykiske symptomer!)
Så begyndte jeg at få uregelmæssig rytme engang imellem. Det kom i små anfald og var meget ubehageligt. Hjertet var ved at falde over sine egne ben, om jeg så må sige. Det kom især, når jeg skulle skynde mig, og jo vigtigere det var at skynde sig, jo værre blev det med hjertet. Det kom også en gang imellem helt uden anledning.
Så fik jeg noget, jeg siden har genkendt en beskrivelse af hos Hjerteforeningen http://www.hjerteforeningen.dk/
- det var forkammerflimmer.
Mit blodtryk var steget fra sit alm. 110/70 til 136/91. 'Det er inden for normalområdet', sagde lægen
Jeg gik endnu nogle måneder uden hjælp.
Da jeg fik mere medicin, fik jeg færre og færre af disse små anfald (kalder det små anfald, fordi mange har noget, der er meget værre end det, jeg oplevede ...)
Men den hårde puls blev ved, dag og nat. Den holdt op efter en uge på Euthyrox, lige som en række andre bivirkninger. Da havde jeg brugt Ny Eltroxin i 14 måneder men ingen havde villet høre på, at det kunne være medicinen, der var problemet
Euthyrox gav som nævnt lindring på nogle områder men gav også nye /andre bivirkninger. Jeg er helt enig med Anisa i, at thyroid er den syntetiske medicin overlegen. Nogle bruger den ren, andre kombinerer med syntetisk medicin. Men i hvert fald har bl.a. mit hjerte ikke haft det så godt i mange år
Dog tror jeg, man kan sige, at det var bedre, inden mit stofskifte faldt. Men sådan er det jo med alt ...
Når jeg ser tilbage på de senere år tænker jeg, at livet godt have været noget nemmere og bedre, havde medicinen - også gl. Eltroxin! - slået bedre til. Jeg mener, Anisa også har ret på dette punkt - at den syntetiske medicin kommer til kort og det endnu mere udpræget efterhånden som man bliver ældre og overgangsalderen er tættere på.
Så trist at læse din historie - tænk at gå ubehandlet rundt så længe
Jeg håber, du finder det, du skal bruge. Til det formål skal du bruge en læge, der bl.a. har husket at læse på det med stofskiftets betydning for hjertet og kolesteroltallet. Læger, der sjusker med dette, bør finde sig et andet job.
Og ... Blondie? Tak for links !
Nielsigne
-
27-09-10, 16:45 #2
Så slap jeg af med hjertelægen - skal ikke komme til kontrol mere da mine hjertesymptomer begrænser sig til en smule ondt i brystet ved anstrengelse og mine kar i øvrigt er rene.
Mht. kolesteroltallet så er mit total kolesteroltal 5,9, så der kommer en anbefaling fra hjertelægen til egen læge om at se på dette...da jeg tager på en lang ferie om 6 uger kunne jeg uden at lyve sige at jeg jo desværre ikke kunne starte på Simvastatin før efter ferien, og det blev uden videre accepteret.
Kender jeg min egen læge ret, så vil han ikke presse mig til at tage Simvastatin når jeg nu helst ikke vil.
Jeg vil i stedet forsøge at få motioneret lidt mere og se om det hjælper, samt vente og se hvordan stofskiftet udvikler sig i månederne fremover på den samme dosis Eltroxin som nu. Jeg har nemlig på fornemmelsen at tallene stadig ændrer sig (til det bedre). FT4 er ellers 18,8 lige nu. T3 tallet fik jeg ikke lige fat i, men det var indenfor normalen.
Fra det sidste år har jeg 3 målinger på T4: 16,6 - 17,1 og 16,4
Besynderligt at der kan være så stor forskel i hvordan man føler sig tilpas når målingerne ligger så tæt på hinanden. Det er noget af det jeg skal finde ud af mere om.
Desuden har jeg et kontrolbesøg mere hos endokrinologisk afdeling i januar, hvor de bl.a. vil måle D-vitamin og anti-TPO. Til den tid skal jeg så helst lige have helt styr på det med medicintyperne og have fundet ud af om jeg synes det går godt nok på Eltroxin eller ej. Som udgangspunkt vil jeg ikke skifte hvis jeg synes jeg har det godt nok på Eltroxin - men den dag det ikke duer længere, skal jeg selvfølgelig skifte til noget andet.
Nielsigne, det du skriver om anfald af hurtig hjerterytme: hvis du mener en periode på 5-20 sekunder hvor man pludselig synes at hjertet gallopperer af sted, men uden at blive alment dårlig af det, så kender jeg det udmærket. Sådan nogle havde jeg flere gange dagligt sidste efterår . De er næsten væk nu, der går flere uger imellem. I øvrigt ufarligt, siger hjertelægen.
Tak for råd og vejledning til jer alle.
-
27-09-10, 16:57 #3
Ja, det varer de der 5-20 sekunder. Men det, jeg hæftede mig mest ved, er at det var uregelmæssigt. Og at det var en ændring i det hele taget. Det kan godt være, det er ufarligt, men ikke desto mindre er det jo altså kroppen, der fortæller et eller andet, og det føltes ikke som noget behageligt, den havde at sige. Samtidig så var mine tal da heldigvis i uorden - ikke nok til at ryste en læge, men efterhånden som tiden gik, kunne de se på blodprøverne, at jeg havde ret. Det var jo bare heldigt - herinde har jeg jo tit læst beretninger fra folk, der har det dårligt men bliver mødt med en hovedrysten , fordi tallene ikke følger med. Det er jeg meget vred over.
At ens t3 ligger 'inden for normalen' kan måske godt bruges til noget, måske ikke. Man kan ligge så mange steder inden for sådan et område, og så er der hele spørgsmålet om, hvordan man har det - og det er jo egentlig det, det hele handler om.
Det kan godt være, du kan sænke dit kolesteroltal med motion etc. Jeg synes bare, at når sammenhængen mellem stofskifte og kolesteroltal er så veldokumenteret, som tilfældet er, så skal en læge simpelthen reagere på det.
Redigeret: MIT KOLESTEROLTAL FALDT JO FRA 6,7 til 4,2 ved ændring af dosis. Det taler da for sig selv?
Selvom mange tror, at stofskifte og forbrænding er det samme, og at man bare lige kan tage sig sammen og motionere sig til et bedre /rask stofskifte, så er det jo helt enkelt noget bæ. Kroppen virker ikke, før den virker. Og man kan presse sig selv så hårdt med motion og alt mulig andet, at man vil få det stik modsatte ud af det, fordi binyrerne nægter at være med.
Så pas på dig selv. Men tillykke med, at du slap af med hjertelægen.
ps. Bemærk vel, at nogle af de nævnte symptomer med hjertet forsvandt med større dosis - andre med anden medicin. Tag det med i dine betragtninger, hvis du oplever 'uforklarlige symptomer' som du har brug for at få gjort noget ved.
Nielsigne
-
27-09-10, 20:12 #4
Hej Nielsigne
Du har ret i at det der virker for den ene ikke nødvendigvis virker for den anden.
Jeg har nu fået det bedre med den samme dosis (150 mkg) men med større regelmæssighed:
Jeg tager mine piller kl. 6 hver morgen (ok, i wekenden måske først kl. 7), men ALTID MINIMUM ½ time før morgenmaden
Jeg tager INGEN anden medicin samtidig, end ikke en vitaminpille.
På gammel eltroxin tog jeg bare pillerne til morgenmaden (mælk og havregryn) og sammen med vitaminpillen. Det har man vistnok aldrig måttet, men det vidste jeg bare ikke - og det fungerede også fint indtil jeg startede på ny eltroxin i foråret 2009.
Kan du huske hvad din dosis var dengang du havde det skidt, og hvad du ændrede den til?
Ang. kolesterol så overvejer jeg også at prøve HUSK, som vistnok har en dokumenteret virkning på kolesteroltallet, men jeg har taget det før og lysten er ikke stor....Men hellere det end Simvastatin. Men jeg gør ikke noget de næste par måneder, for jeg håber at der fortsat kan ske en positiv udvikling af stofskiftet
-
27-09-10, 20:33 #5
Jeg gik fra 150 µ om dagen til at tage 200 µ fire af ugens dage. Mener, jeg øgte ret hurtigt.
(REDIGERET: Ny Eltroxin betød, at jeg skulle have 200 µ alle ugens dage OG vente ½ time med at spise morgenmad. Og alligevel havde jeg symptomer på for lavt stofskifte - samt rigtigt flotte blodprøver!!)
Da jeg tog gl. Eltroxin anede heller ikke jeg noget om, at man skulle vente i ½ time, inden man gik ombord i morgenmaden. Jeg har dog læst, at selvom man anbefaler at have den halve times interval, er det helt fint at spise pillerne sammen med maden, bare man tager højde for det, når dosis sættes. (Eller hvad det hedder.) Men det er i forbindelse med NY Eltroxin, jeg har læst det - på indlægssedlen til gl. Eltroxin stod der vist ikke noget om det overhovedet, mener jeg.
Jeg kunne godt have haft mere energi og diverse andet, mens jeg tog gl. Eltroxin, men jeg havde aldrig de problemer, jeg fik med den ny eller fik med Euthyrox efter de første seks uger (hvor det ellers gik forrygende).
Ja, HUSK er fint til kolesterol også. Man kan købe det i kapsler, hvis det andet er for omfattende en opgave ... Så er det dog pulveriseret og kan evt. virke anderledes, men man må jo prøve sig frem med det også.
Hvad du end gør ved det her, så husk, at man faktisk med for lavt stofskifte ikke fungerer på helt samme måde som raske. Og at ´problemer med kolesterol og andet hørende til hjerte og kar kan være et spørgsmål om at få nok medicin / den rigtige medicin.
Nielsigne
-
29-09-10, 20:11 #6
Sv: Hashimoto's og effekt på hjerte/karsystemet
Hej Nielsigne
Jeg tænker stadig over din historie med kolesteroltallet og stofskiftet, og har fået mere at tænke over her til aften:
I min (biologiske) familie har vi ikke tradition for hjerteproblemer overhovedet (vi har allesammen astma, men det er en helt anden snak). Jeg er den eneste med for lavt stofskifte.
Mit kolesteroltal er pt. 5,9 (LDL 4.2) - altså lidt halvhøjt, og stofskiftet er på papiret velreguleret - jeg har det egentlig også OK, bortset fra nogle få småting.
Jeg vejer 85 kg og det er nærmest normalvægtigt.
Her er så det jeg tænker over:
Min søster, som er 3 år ældre end jeg, vejer omkring 130 kg og har type 2 diabetes, men normalt stofskifte. Hun har - uden at tage kolesterolsænkende medicin et total-kolesterol på 4 (LDL 1,87)!
Er det ikke bare utroligt? Det tyder jo på at vi i familien rent faktisk HAR "gode hjerter"=gode kolesteroltal, og det vil jeg også gerne have. Så nu bliver det lidt mere interessant at forsøge at finregulere på stofskiftemedicinen.
Lignende tråder
-
Hypothyreosens effekt på hjerte/karsystemet
Av Blondie i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 7Siste melding: 23-01-12, 18:08 -
Hashimoto's og effekt på hjerte/karsystemet
Av lisepedersen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 29-09-10, 20:11 -
"Stress" en bok og avspennings-cd av en professor i hjerte og karkirurgi på Aker
Av Vigdis i forumet StressSvar: 2Siste melding: 23-11-09, 09:03 -
Hypothyreose og hjerte sygdom
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 0Siste melding: 23-03-09, 14:38 -
Tørste, kviser, hårvekst, urolig hjerte...
Av Dahlia i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 6Siste melding: 03-09-07, 19:02

Svar med sitat
Bokmerker