Hej
Jeg får 150 mkg eltroxin og har fået det i 3½ år nu -ingen behandling tidligere.
De første 2 år gik det fint, men fra foråret 2009 og frem til august i år har det været lidt op og ned, først nu føler jeg mig på toppen igen.
Årsagerne til mine problemer er formentlig mange:
ny formulering af eltroxin + tidligere tog jeg bare eltroxin med 1 glas mælk til morgenmaden - endda sammen med min daglige multivitaminpille, så jeg tror ikke optagelsen af eltroxin har været stabil. Helt galt gik det i efteråret 2009, da jeg blev sat på Simvastatin (kolesterolsænkende medicin) uden nogen kontrol af stofskiftet. Jeg fik det rigtig skidt i løbet af få måneder, og det har taget mig 9 måneder før jeg nu endelig føler mig på toppen igen.
Ironisk nok blev symptomerne fra hjertet værre i den periode jeg tog simvastatin.
Jeg har nu igen energi til at dyrke motion og er endelig kommet af med de sidste rester af mit dårlige humør. Jeg har en helt klar fornemmelse at motion er blevet ekstra vigtigt for mig, at det er vigtigt for mig som stofskiftepatient at "kæmpe for" at bevare den (ikke særlig store) muskelmasse jeg har.
Tak for rådet om T3/T4, det vil jeg have in mente, men i første omgang skal jeg lige have afværget en ny omgang Simvastatin.

Jeg vil gerne tro at jeg i virkeligheden ikke har hjerteproblemer, men kun stofskiftevrøvl, men rent faktisk kan man godt fejle mere end 1 ting ad gangen, så jeg forsøger lige nu at holde mig "gode venner" med hjerteproblemer. Vil helst ikke falde død om med hjertestop.

Et lille spørgsmål: er det T3 eller T4 som man skal kigge på med Hashimotos? Jeg har nu forstået at TSH ikke kan bruges til ret meget.