Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Hybrid View
-
13-01-14, 08:20 #1
Sv: Ikke syk (nok)? Høy anti-TPO
Jeg har også forstørret tunge. Og lavere basaltemperatur (ca 35,8 før prøvebehandlinga)
Makroglossi kan komme av tre ting:
1. Stoffskiftesykdom (som nevnt lengre opp her)
2. Amyloidose (protein"avleiringer". Årsak til amyloidose kan for øvrig være stoffskiftesykdom)
3. Akromegali (for høye nivåer av veksthormon)
Min fastlege hadde heller ikke peiling på hva forstørret tunge kunne komme av. Det var da jeg fortalte ham det, pluss igjen insisterte på prøvebehandling med Levaxin og fikk gjennomslag for det!
Etter 5-6 uker med en oppstartsdose er tunga fortsatt noe større, og jeg kjenner at den eser når jeg har dårlige perioder, men den er ikke like stor hele tiden.
(Den har aldri "hengt ut av kjeften", men tannmerker har det vært, og er tidvis fortsatt).
Stå på ditt, og krev behandling! Du har påvist anti-TPO!
-
22-01-14, 20:45 #2
Vaklende...
Jeg har fått tilsendt henvisning til endokrinolog fra min fastlege som ikke så noe grunnlag for å gå fra diagnosen lett depresjon eller selv se nærmere på mulig hypothyreose. Jeg kan jo forstå det siste ut fra siste prøver (08.01, gjengitt i post over).
Jeg føler meg LITT bedre, har ikke vært veldig deppa siden nov, men er fortsatt trett og energiløs (mest i hodet, ikke så mye i kroppen hvis noen forstår hva jeg mener), med konsentrasjonsvansker, svak hukommelse og litt "dårlig fungerende" hjerne. Men altså bedre enn jeg har vært på det verste.
Så jeg mister litt "motivasjonen" eller troen på at det har noe for seg å forfølge dette videre, før jeg evt blir dårligere igjen. Eller før jeg kan få bedre forståelse av at blodprøvene likevel "støtter meg". Særlig siden jeg vet at jeg risikerer å ende opp med en endo som ikke har særlig mer å tilføre enn fastlegen. Så hvis noen har en endo å anbefale, som det er noen vits i å bruke krefter på, er jeg veldig takknemlig for det.
Men jeg leste litt rundt her i kveld.
Bellis skrev (i sin tråd "Mange symptomer, men flotte blodprøver!" ):Mitt ferritin var 50 i juli (15-200). Kan det bety at TSH-testen kanskje viser for lav verdi? Eller er påvirket av at jeg har brukt fluortannkrem og -tabletter/-skylling hele mitt liv? (Sluttet nå, kjøpt tannkrem på helsekost uten fluor)
"På STTM står det at ferritinet bør være 70 – 90." og
"Og gjett hva? Dr. Tennant, "gjesteskribent" i "type 2"-boka skriver om TSH-testen: Remember it is not valid ... when stored iron levels (ferritin) are below 70... Min høyeste verdi er på 65, men stort sett på 40-tallet. Kanskje derfor jeg ligger på 1,4-1,7 på testene. Bare én av de var tatt ettermiddag, og den er ikke den laveste av de."
Så også på Dr. Skinners "Clinical response to thyroxine sodium in clinically hypothyroid but biochemically euthyroid patients" (lenket til pdf på samme Bellis-tråd), og fant at mine verdier (TSH, FT4, TSH/FT4) og symtombilde kan sammenliknes med tyngden av deltakerne i studien. De reagerte svært positivt på behandling - ble kvitt de fleste av sine symptomer.
Dette ga meg litt inspirasjon igjen til å holde saken varm, og gå videre til en endo eller liknende. Men jeg kjenner at jeg har et grunnleggende ønske om å unngå å være medisin-avhengig, hvis det går an, samtidig med å gjenopprette en god livskvalitet. Jeg har forstått at jeg antakelig kan gjøre mye med diett. Så er det da noen vits i å gå videre for å forsøke å få en diagnose, eller få prøvemedisinering? Bør strategien være prøvemedisinering til nær symptomfrihet, for deretter å gå løs på diett og gradvis trappe ned medisinering - eller hvordan bør jeg tenke?
Standardstrofen "dette kan du holde ut, stå på som før" synger i hodet mitt, mens jeg har stadig mindre krefter til å følge det mantraet... Det varer kanskje til neste gang jeg faller ned i et sort hull av depresjon, tårer og fortvilelse kanskje. Eller er jeg ferdig med det? Eller lurer jeg meg selv...
Tar så gjerne mot noen innspill her.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-01-14, 08:17 #3
-
30-01-14, 10:40 #4
Anbefalt klinikk-/legevalg?
Hei. Jeg er heldig og har helseforsikring som jeg kan kanalisere min henvisning til endokrinolog gjennom. Det viser seg at forsikringen samarbeider med Volvat og Oslofjordklinlikken. Jeg vil gjerne unngå bomskudd med feil klinikk/lege, og er usikker på hvor fleksibel ordningen er for evt. flere forsøk.
Jeg har prøvd å lete litt på forumet uten konkret resultat, og vil gjerne høre om noen kan anbefale en eller begge disse klinikkene, evt. konkrete leger?
Takknemlig for svar
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Høy anti-TPO, spontan abort. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Lege mener ikke det...
Av Shadow i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 37Siste melding: 21-04-12, 09:57 -
Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
Av sivcath i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 22-01-08, 11:28 -
Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
Av sivcath i forumet DepresjonSvar: 0Siste melding: 22-01-08, 11:28 -
Hva er det som kan forårsake hypotyrerose når man ikke har anti-stoffer?
Av Shanita i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 05-08-07, 16:36 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44

Svar med sitat
Bokmerker