Hei!
Får begynne med en liten presentasjon av meg selv.
Er en mann på 50 år, som fikk påvist høyt stoffskifte i høst.
Var på en rutineundersøkelse hos fastlegen, som valgte å teste mhp.
Stoffskifte da hvilepulsen var høy (86).
Dette kom som en overraskelse, da jeg følte meg i relativt god form.
Har forøvrig høyt tempo i jobben, som prosjektleder, i et firma i byggebransjen.
Mulig at det å være litt "hyper", har sklidd under radaren, for å si det slik.

Ble umiddelbart satt på Neo-mercazole (20mg x 2 pr. Døgn), og betablokkere av fastlegen.
Henvisning ble sendt til Endokrinolgisk på Aker for videre oppfølging.
Måtte ta kontakt med fastlegen etter noen dager, da jeg følte meg litt "satt ut" i perioder, etter å ha startet medisinering. Han mente det kunne skyldes betablokkeren(Pranolol), da hvilepulsen var nede i 52.
Etter reduksjon av betablokkere (ved behov), har det gått greit.

Første besøk på Aker ble det utført cintegrafi, på grunnlag av blodprøven tatt 14 dgr. tidligere.
TSH<0,03
Fritt T4 25,3
Fritt T3 14,5
Anti TPO <10
TRAS 1,6

Har ikke helt forstått hva alle disse verdiene innebærer, men ble fortalt at stoffskiftet hadde vært på 50 i
Blodprøvene sendt inn fra fastlegen, men nå var på 25(er det da fritt T4 det refereres til?).

Etter oppstart på Neo-mercazole (før Aker), og betablokkere føler jeg at symptomene øker.
Spesielt hjertebank og skjelvinger. Da stoffskiftet er "halvert", og jeg ikke kjente særlig til symptomene
Før medisinering er det litt underlig synes jeg.

Legen på Aker forklarte at jeg ikke hadde antistoffer, og at det kunne være en varm knute.
Dette ble utelukket ved cintegrafi, og jeg hadde visstnok "høyt opptak".

Legen sa videre at dette var Graves allikevel. Stoffskiftet hadde ifølge. Henne gått ned fra 50 fra den første
Prøven hos fastlegen. Har dessverre ikke resultatene fra den, men det må være verdien av fritt T4
Det siktes til?

Har dessverre ikke satt meg noe særlig inn i de forskjellige verdiene fra prøvene, og har ikke særlig oversikt.

Føler også at symptomene er blitt kraftigere etter at jeg begynte på Neo-Mercazole. Kan medisinene
Forsterke symptomene selv om verdiene går ned?

Er det noen som har erfaring med mer spesifikke betablokkere, Pranolol er ikke spesielt gunstig ift. min
Anstrengelses Astma. Har lest at det visstnok finnes alternativer, men det er ventetid hos fastlegen.

Er det noen som har erfaring med betablokkere og Astma?
Ble satt på Pranolol, og det slår veldig ut ved fysisk aktivitet, kan ikke gjøre annet enn veldig rolig aktivitet. Fysisk aktivitet, som skiturer eller alpint, er umulig på Pranolol.
Knapt en tur på flatmark. Har lest at det finnes mer spesifikke betablokkere som går kun på hjertet, men vet ikke om det er noe jeg kan bruke. Har fått time hos fastlegen først om 2 uker, men kanskje noen har
Erfaringer med dette?

Vet ikke helt om det ble riktig med presentasjon og spørsmål på en gang, men sånn ble det.
Håper på svar.

Mvh Chris