Kjære Anisa

Tusen takk for ditt lange og omsendelige svar! Jeg har lest det flere ganger, og det gav meg veldig mye å tenke på

Da jeg satt hos legen i går hadde han med seg en medisinerstudent. En ung jypling som utstrålte en ubehagelige selvsikkerhet, og uten å snakke så mye deltok han i samtalen mellom legen og meg gjennom å nikke med hodet eller heve øyenbrynene. Jeg er ikke den som bryr meg nevneverdig over sånt, men det påvirker jo dialogen.

Legen snakker med meg og forklarer samtidig for studenten. Da jeg spurte om å få sjekket jod-nivået smilte legen overbærende og sa at jod-mangel nesten ikke forekommer i Norge. Nå synes jeg at legen også virker lyttende, men før jeg fikk sagt ifra om at jeg ønsker en sjekk for sikkerthets skyld, reiste faktisk medisinerstudenten seg opp og fortalte at siste jod-mangel epidemien fant sted i Sveits (husker ikke når, men det var sikkert for veldig lenge siden). Jeg skulle ønske jeg sa min tanke høyt: det er vel ikke snakk om en ny epimedi om jeg tilfeldigvis er en av de få med jod-mangel? Men som jeg så tenker, hva i all verden kan det skade å få det sjekket? Om jeg har struma pga jod-mangel er det vel titusen ganger bedre å få dette utbedret gjennom tilskudd av jod, enn alle de andre utveiene dette har?

Nå henviste jo legen meg videre til endiokrinolog, og legen skal faktisk ha kred for å få meg undersøkt med ultralyd. Det gjorde jo ikke den forrige. Dessverre er jeg nok min optimisme til legestanden noget svekket etter å ha vært medlem her inne i noen år , så mine forventninger til endiokrinolog på haukeland er vel heller små. Men jeg har lest at de er restriktive med operasjon. Og jeg skal helt klart ta med meg dette med å undersøke om det er en varm knute. Det kan jo faktisk tyde på det, siden jeg tross alt oppdaget det hele gjennom hypersymptomer for to år siden.

Jeg må forhøre meg litt rundt med hvordan jeg skal forholde meg til dette med jod. Har en venninne med struma som tar jod-tilskudd og har blitt mye bedre. Hun har vel drevet med egenbehandling. Jeg skal i allefall undersøke dette nærmere!

Når det gjelder søvnen min, var det nettopp fordi jeg mistenker at jeg har parasomnia at jeg tok dette opp med legen. Jeg har lest om dette før, samt sett på noen tv-program, og det er mange likhetstrekk her. Spesielt dette med å ha en bevissthet inn i virkeligheten og en i drømmeverden. Det er parallelt på en måte. I perioder har jeg gått mye i søvne og vært veldig aktiv, mens nå holder jeg meg stort sett i sengen. Men ofte integreres lyder f eks inn i drømmen, og jeg er i en våken bevissthet, samtidig som jeg er i en søvn.

i natt skulle jeg forsøke å være bevisst hvor ofte jeg våkner, for jeg skal føre en søvndagbok. Det var nok til en særdeles urolig natt hvor jeg har registert noe aldeles voldsomt! Til slutt sjekket jeg klokken, etter 4 - 5 oppvåkninger. Jeg trodde kanskje klokken var rundt fire, men den var 01.15, Altså hadde jeg sovnet dypt, og våknet helt og sovnet igjen fem ganger på litt over en time. Jeg mistet tellingen i natt, man anslagsvis hadde jeg 12-14 oppvåkninger fram til kl 05.00. Det jeg registrerte er at jeg er helt rolig når jeg våkner. Jeg bare våkner, mediterer og sovner igjen. Igjen og igjen og igjen. Jeg tenker ikke, er ikke urolig, bærer ikke på noe uoppgjort. Jeg hviler, men på en annen måte enn gjennom dyp søvn.

Men så, når du skriver om denne frekvensterapien, så begynner jeg å tenke. Det semmer jo at jeg er en sensitiv og utadvendt type, og at det kan være en slitsom kombinasjon. Det jeg begynte å tenke på i det du skrev, Anisa, var at da jeg begynte å bli dårlig med hypersymptomer, var jeg ekstremt sensitiv for alle inntrykk utenfra. Jeg meldte meg helt ut av det sosiale liv, jeg meldte meg ut av FB, så ikke på tv, hørte ikke på radio. Alt ble på en måte for mye, jeg klarte ikke å forholde meg til det og ble enormt stresset og fortvilet over alle inntrykkene. På en måte var det et filter som manglet. Kanskje dette filteret er det du mener når du snakker om at jeg er dyktig til å håndtere stress? At jeg gjennom livet har trent meg opp til å beskytte meg mot stress som nå er et slikt filter? Jeg er jo åpen og prøver det meste. Har gått i terapi, jeg mediterer, trener yoga. Og jeg opplever i alle fall meg selv som en ganske balansert person.

Jeg skal tilbake til legen 8. januar og jobbe videre med denne søvnen. Er spent på hvordan legen håndterer dette, men jeg mener å ha lest at han er restriktiv med medisiner. Her er jeg ganske sta. Jeg ønsker ikke medisiner. En gang tidligere fant en annen lege ut at jeg hadde restless legs, og skrev ut Ardatel (eller hvordan det skrives, medisiner som Parkinsonpasienter bruker), som jeg fikk kraftige bivirkninger av. Så for meg er det uaktuelt å bruke medikamenter for å bedre søvnkvaliteten. Jeg har jo levd med dette i minst 25 år, om ikke lenger, kan faktisk ikke huske å ha hatt et annet søvnmønster, så jeg undersøker kun dette for å se om det er noe jeg kan gjøre med det.

Igjen, tusen takk Anisa. Jeg skal virkelig undersøke lenkene dine nærmere.

Til slutt vil jeg si at jeg nå ser viktigheten av å oppdatere ulike tråder her inne. Har forsøkt å søke på knutestruma, og finner mange interessante tråder, men mest med mange spøsmål. Så stopper trådene etter at endel her inne har delt med råd og kunnskap. Det er synd, for jeg skulle gjerne lest hva som skjedde videre!

Ha en fortsatt fin dag