Da har jeg vært hos legen igjen. Stoffskifteprøvene viser det samme bildet som hele veien, Ft4 på 27 og en normal TSH, 1,6.
På grunn av strumaen blir jeg henvist til endiokrinolog på Haukeland (og min erfaring tilsier at jeg ikke kommer til der med det første!).
På grunn av at det ikke er en aktuell problemstilling i Norge mer, sjekkes ikke mitt nivå av jod....

Sånn helsemessig føler jeg meg helt fin nå. Strumaen er der, men har holdt seg i ro i noen dager nå. Jeg tok en ny B-12 sprøyte, og energien er bedre igjen. Godt humør og ingen av de plagene jeg slet med for to år siden er her nå, og det er veldig deilig. Men jeg tenker på dette med jod, er det skadelig å ta et tilskudd av jod selv om det ikke er påvist at jeg har mangel? Hvis et lite tilskudd kan forhindre strumaen å vokse videre er jo det bedre enn at den vokser og jeg må operere?

Ellers så har ikke utslettet i ansiktet gitt seg, og jeg ble henvist videre til hudlege.

Jeg tok også opp mine søvnproblemer med legen, han er spesiealist på dette. Jeg skal nå føre en søvndagbok, og han sjekker jernlageret. Magnesium er bra (og har faktisk vært bra siden jeg opererte ut galleblæren og kuttet ut gluten). Men han har en teori om at selv om TSH er på et normalt nivå, så kan det være for lavt for meg. For lavt TSH kan føre til dårlig og urolig søvn. Så han tenker jo utenfor boksen og virker flink (selv om jeg synes det er rart at han ikke holder muligheten for jod oppe).
Jeg har i nærmest hele mitt voksne liv slitt med dårlig søvn. Jeg har et meget aktivt drømmeliv, og har i perioder vanskelig for å skille mellom drøm og virkelighet. Jeg kan gå rundt og ha virkelig dårlig samvittighet på grunn av utroskap, men så skjedde det i drømmen! Og da våkner jeg opp med helt klare spor av orgasme f eks. Og i søvnen er jeg samtidig våken. Jeg kan registerer ting rundt meg som om jeg var våken, og samtidig være i en drøm. Da jeg var liten husker jeg dette veldig godt, jeg måtte på do, og satte meg f eks i en stol og tisset.
Men det er ikke bare drømmene som er livlige, jeg sover også svært urolig, vrir meg rundt i sengen, våkner av den minste ting. Jeg kan våkne hver time en hel natt, og hver natt våkner jeg mellom 3 og 10 ganger.
I natt var en av de sjeldne, jeg opplever dette et par ganger i måneden. Da sov jeg godt gjennom hele natten, så jeg våknet helt uthvilt og våken i dag tidlig.
Det har tidligere vært snakk om at jeg har restless legs, men som jeg sier, det er jo ikke bare beina som er urolig, men hele kroppen! Men jeg kjenner meg jo veldig godt igjen i beskrivelsen av restless legs, og har forsøkt medikamenter som gav meg mange bivirkninger.

Litt rart å skulle undersøkes for så mye når jeg egentlig føler meg ganske frisk. Men det er jo mye bedre å ta det nå før det kan gå utfor igjen som jo har skjedd tre ganger før i mitt liv.