Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Tråd: Syk? hjelp..
Hybrid View
-
12-12-13, 19:07 #1
Sv: Syk? hjelp..
Etter mitt syn så sier både blodprøvene dine og symptomene dine på at du har et autoimmunt lavt stoffskifte, Hashimoto.
Det du trenger er en doktor som vil hjelpe deg, noe din lege tydeligvis ikke kommer til og gjøre før TSH er steget ytterligere (og FT3 og FT4 har blitt lavere)
Jeg ville, om jeg var deg, skaffet en ny lege umiddelbart. Helt ærlig så skjønner jeg ikke at en lege som vet familiehistorien, ser blodprøvene og hører symptomene. ikke starter behandling umiddelbart.
Det er helt klassisk med lavt stoffskifte at d-vitaminer, ferritin og B12 faller, og din lave d-vitamin alene vil kunne gjøre deg så utmattet som du er. Du trenger tilskudd av ferritin og d3 + behandling for lavt stoffskifte.
At en mor er enig i legen, sier ikke så mye om hva som er rett for deg; det har vel mer med at mage mennesker har klippetro på at legen alltid vet best, med lavt stoffskifte er det derimot slik at alt for mange leger kan alt for lite om stoffskiftet.
Og vente med behandling når du har et autoimmunt angrep på skjoldbruskkjertelen som etterhvert vil gjøre skjoldbruskkjertelen din mer og mer ute av stand til og produsere stoffskiftehormon, er helt feil. Det er absolutt ingen som helst grunn til og vente med behandling, du blir ikke verre av behandling, men kommer til og bli vesntlig verre om du ikke starter behandling.
Har man autoimmunt lavt stoffskifte er man avhengig av stoffskiftemedisiner resten av livet.
-
16-12-13, 16:48 #2
Hej Futuredoktor

Da jeg havde tal svarende til dine - min TSH var 6, antistoffer >1300 - havde jeg det rigtig skidt.
I Danmark er der nogle få endokrinologer, der anerkender, at man kan mærke antistofferne i kroppen. Og det kan jeg tydeligt. Så det kan du måske også.
Jeg tilslutter mig de andre indlæg - det vil være godt for dig at komme i behandling. Din medicin skal i givet fald sættes op med korte intervaller. Kortere end de fleste læger anbefaler. Behandling kan nedsætte dine antistoffer og selvfølgelig den høje TSH, og det hjælper rigtig meget.
Og så kommer alle de andre ting, som kan være påvirket af stofskiftet, og som også andre skriver om. Det er jeg selv først nu ved at få lidt mere styr på.
-
17-12-13, 11:33 #3
Jeg kom i behandling med TSH 6,6... og anti-tpo > 1300. Det var etter 3 år hvor det hadde gått bratt nedover... To år tidligere hadde jeg TSH på 4,5 og var også da elendig (om ikke like elendig som på 6,6). Alle symptomene dine tilsier Hashimoto's. For de aller fleste er det en enveisgate til behandling. Hvorfor vil legen at du skal bli verre før du får hjelp? Det er ikke alle følgeskader av langvarig stoffskiftemangel som lar seg reversere ved tilførsel så å vente når man har så tydelige symptomer OG prøver som du har vil jeg si er en stor feilbehandling som vil påføre deg store følgeproblemer og et vanskeligere og lengre tilfriskningsforløp når/om du får behandling...
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
17-12-13, 15:15 #4
Ja, da ringte jeg legen min. Han bare forklarte meg hva jeg har og ga med en forelesning som vanlig. Han mente at siden fritt t4 er så fin, så er det livsfarlig å gi meg behandling fordi det kan gi meg høyt blodtrykk, hjertebank og andre plagsomme symptomer. Men la meg si det sånn, jeg pleier å ha så ekstremt lavt blodtrykk at høyt blodtrykk ikke skader meg, og den hjertebanken har jeg masse av fra før av. Så blir ikke noe nyttt... Men nå skal jeg bytte lege. Fast bestemt. Hvis ikke det, så skal jeg i hvert fall konsultere en annen lege. Er så deprimerende og hele tiden få avslag...

Og i tillegg.. når legen er sånn, så tror mine nærmeste også at jeg bare er utbrent og hypokonder. legen mente at tsh på 5,8 var bare såvidt på vippen og at jeg har latent hypothyreose..
Syk, men ingen diagnose?
-
17-12-13, 16:29 #5
Den der var jeg også igennem - svaret er "du fejler ikke noget og det er almindeligt, at man venter til TSH er 11, før vi begynder at behandle....."
Min TSH var omkring 8, da jeg kom i behandling, fordi jeg havde siddet med tårer i øjnene, og jeg havde min den gang kommende mand med (det er godt at have en hjælp med), og jeg spurgte om, vi skulle udskyde vores bryllup til året efter... SUK!!!! Der var den gang 4 måneder før brylluppet.
Så kom jeg i behandling. Behandlingen startes op på en lav dosis, når der er antistoffer, så du risikerer ikke overbehandling. Din skjoldbruskkirtel får fred, når der bliver tilført T4. Og dermed frigives der ikke så meget T4 fra den, og det betyder, at angrebet på din kirtel også falder. Det er en god cirkel.
-
17-12-13, 17:18 #6
Dustelege!

Du har TSH på 5,8 og antistoffer. Hva venter legen på?? "Latent" my ass. Hva er latent? Ikke symptomene i alle fall....!
Hvis du ikke kommer noen vei der, så kast ikke bort tiden på den legen, men bruk energien din på å få hjelp et annet sted!
(Og når du får tilbake energi og litt stå-på-vilje, kan du drive litt opplæring av fastlegen din, hvis du gidder og tror det har noe for seg).
-
17-12-13, 21:09 #7
Du bor i Oslo. Det er en glimrende privatlege der som vil hjelpe deg. Men det vil ta tid (lang venteliste) og det vil koste litt. Jeg synes du bør bestille time uansett. (Dag Schiøth på Heggeli Helhetsmedisin). Du kan kostnadsfritt avbestille inntil 24 timer før. Det kan nok også finne andre leger som kan hjelpe, også innenfor det offentlige, men denne legen har hjulpet mange (han er seff. ikke ufeilbarlig han heller, men han SER pasienten iallfall og med dine prøver kan jeg omtrent gaarantere behandling).
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
17-12-13, 22:12 #8
Huff.. nå er jeg så lei at jeg bare gir opp, men jeg må jo bli frisk.. Skal prøve å få snakket med noen andre leger på samme legesenter. Høre litt på deres mening. Men er veldig nedsettende hvis flere sier nei. Er det noen som vet om man kan få time hos spesialist uten henvisning? Fordi legen min henviser meg garantert ikke. Han blir bare sur. Selv når jeg nevnte prøvemedisinering så sa han at man ALDRI gir medisin til de som har så "fin" fritt t4..

Syk, men ingen diagnose?
Lignende tråder
-
HJELP ... ny her og trenger hjelp
Av sliten i forumet PresentasjonerSvar: 20Siste melding: 09-03-11, 16:30

Svar med sitat

Bokmerker