Sitat Opprinnelig skrevet av Trinelise
Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen
http://www.sykkylvensk.no/dokument/hvilepuls.pdf
Ikke for å kverrulere, men der står det som jeg sier. Hvilepuls skal taes om morgenen, for å være idrettsutøver i eliteklassen så ligger hvilepulsen på 30-40 slag pr minutt.

For oss andre dødelige som havner i kategorien normalt god form til mindre god form så er normal puls 50-65+(direkte sitert).
Det er vel ikke feil å si at normal hvilepuls da er 50-80 slag i minuttet!
Hadde ikke helt tenkt til å kaste meg ut i flammehavet, men synes kanskje jeg har noe som er interessant å komme med.

Når jeg var 16 ble jeg neseoperert på Rikshospitalet. Etter operasjonen lå jeg på ICU eller hva det heter og skulle komme meg etter narkosen. Jeg våknet opp av 6 sykepleiere som prøvde å ta livet av pulsmaskinen (som pep og pep og pep) som var koblet til meg.
Den viste den lave puls på 42 slag i minuttet. Og de lurte på om jeg var toppatlet (hehehe, I wish).
Jeg var da ikke diagnosert med hypo, men fikk hele tiden påminnelser om at jeg kanskje hadde struma. Men alle slags prøver ble tatt, og legen sa jeg ikke hadde noen problemer.

Jeg har hatt lav puls i stort sett hele livet... lavere puls om morgenen, og høyere ved "vanlig aktivitet". Jeg tror ikke at jeg har puls på 42 lenger :-) Men jeg vet at med behandling av hypoen, så har pulsen økt litt igjen.

Min far har hatt det samme opplegget med puls. Veldig lav gjennom hele livet. Nå har ikke han hypo diagnose, men har en del hjerte problemer etc...

Men for å komme tilbake til flammehavet: puls og temperatur er alltids litt lavere om morgenen, før man begynner å hoppe rundt...

Og tar man puls hos legen, så er det alltid hvilepuls.

Dere har vel da begge rett? Eller?
Synes det er litt trist at enkelte melder pass så fort det er litt diskusjon på gang...