Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Standard Sv: Stoffskifte. Armour for alle

Skal jeg bare sluge det?

Ja, du kan sluge det. Men den mest biologisk effektive og direkte måde at indtage lægemidler fremstillet af tørrede skjoldbruskkirtler er ved at du placerer tabletten under tungen eller indvendig mod kinden. Godt nok er Forest Labs Armour Thyroid ikke sublinguale (smeltetablet/red.), men det virker! Uanset hvad, absorberes de virksomme stoffer af de millioner af kapillære blodårer i mundens slimhinder - hvorfra hormonerne optages direkte i blodet, uden om mavesækken og leverens nedbrydning. Armour er lidt sødelig og kan derved blive nemmere at indtage på denne måde. Lægemidlerne af tørret thyroidea kan selvfølgelig også sluges, specielt fordi ikke alle præparater har en tålelig smag i sammenligning med Armour Thyroid. Men det er meget vigtigt at undgå jern, østrogen og calcium indtaget på samme tid, da de til en vis grad binder/hæmmer skjoldbruskkirtelhormonerne. At sluge sin naturlig thyroid-medicin bringer den i kontakt med mavesyre inkl. calcitonin i Armour og lignende præparater. Derved kan Calcitonin miste noget af sin virkning på tilstanden af knoglerne. Men kan man ikke overvinde smagen ved indtagelsen af thyroid-USP præparater under tungen, via mundens slimhinder - er der alligevel store fordele ved medicinen, selv om den blot sluges.

Hmm, jeg kan ikke finde ud af at få citatet i talebobbel

Jeg har Google lidt rundt for at finde ud af, om strukturen i Thyroid er til optagelse gennem slimhinderne, og jeg har fundet følgende fra siden http://thyroid.about.com/b/2011/05/0...tion-pill.htm:

"Thyroid expert Kenneth Woliner, MD in Boca Raton, Florida said that some medications are designed to be taken sublingually -- for example, drugs that need to be fast-acting, and when where seconds count (like nitroglycerine, used to treat angina and heart attacks) -- and have a molecular structure that lends itself to sublingual absorption. But thyroid is not one of them, according to Dr. Woliner.

Thyroid expert Kent Holtorf, MD, founder of the National Academy of Hypothyroidism, and the Holtorf Medical Center network of clinics in California and the Midwest, also agrees that thyroid medication was not designed for sublingual use, therefore the size of the thyroid hormone molecule means that sublingual use of thyroid medication may not be optimal for some patients as far as absorption, and may not prevent interactions that can reduce absorption of thyroid medications."

Grunden til min søgning er, at jeg har fået at vide, at Thyroid skal tages på tom mave og helst smeltes under tungen/tygges/suttes. Egentlig synes jeg, det var lidt dobbelt, fordi ved at smelte medicinen under tungen, burde den stryge lige i blodet via slimhinderne - hvorfor så den tomme mave?

Så ud fra dette kan jeg så konkludere, at Thyroid ikke optages via slimhinderne og derfor er det vigtigt med tom mave?

Har I en anden konklusion?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Stoffskifte. Armour for alle

Man er jo vældig fikseret på det der med at tage medicinen om morgenen. Jeg tog Eltroxin om morgenen i årevis, og sådan begyndte det også med Erfa, som jeg smeltede under tungen; følte, jeg fik mere ud af medicinen ved at indtage den langsomt. Om det overhovedet er muligt at optage den direkte gennem slimhinden, er der vist ikke ført bevis for - så jeg ved ikke, om det er umagen værd.

I hvert fald kunne jeg pludselig en dag ikke længere udholde smagen af Erfa, så nu synker jeg den bare med et stort glas vand. Og er i øvrigt ret konsekvent med at tage den om aftenen inden jeg går i seng. DET får jeg helt klart mere ud af. Det er noget med, at der så er en passende portion parat, når kortisolet stiger ved fire-tiden (læs evt. om kroppens ur herpå forummet https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14411 )
    Jeg holder varmen bedre om natten ved at tage Erfa inden jeg skal sove -og jeg er mindre træt, når jeg skal op Desuden er det dejligt at kunne få en kop kaffe, når man står op i stedet for at skulle vente

Tror egentlig, det er med dette som med så meget andet, nemlig at man må finde sit eget system.

Ps. At jeg så sagtens kan være uartig og tage en halv eller en hel tablet ekstra, hvis jeg får brug for det ... det er en anden sag. Men det kan man altså - fx kan man i en kort periode tage mere (nogle mindre) når man skal ha menstruation - og jeg har mere en én gang prøvet hvor velgørende det er at tage ekstra Erfa lige efter et stressende møde.
    Sist endret av Nielsigne; 25-09-13 kl 16:54 Begrunnelse: Ps.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn