Sitat Opprinnelig skrevet av Lissuz Vis post
Jeg har nylig fått beskjed av legen at jeg har subklinisk hypertyreose. Symptomene mine veksler mellom høyt og lavt stoffskifte.
Siste prøvene mine var:
Anti-tpo: 62
Fritt-thyroxin: 14
Tras: 1
TSH: 0,20 (var 0,16 halvannen uke før)
Symptomene mine er:
Vekselvis lav og høy puls, varm /kald, tungpust, svimmel, sliten, hjertebank, muskel og leddsmerter, hoven øyne, vektnedgang, appetittløs, treg avføring/ diaré, prikkhet i huden, hes stemme, øresus, rastløs, slapphet, svak, skjelving, nedsatt syn, uklart syn ++

Er 15 mnd siden jeg fikk barn, legen tror dette er midlertidig etter fødselen. Jeg har hatt symptomer siden i april. Innbiller meg at jeh Føler meg dårligere i solen, når jeg spiser meieriprodukter, blir glovarm når jeg spiser fisk, blir dårligere av cola zero.

Lurer egentlig på om det er noen andre i samme båt og om det er noe jeg kan gjøre selv med kosthold? Og evt om det er noen andre prøver jeg bør ta?
Jeg elsker å trene, har blir kjempe dårlig hver gang jeg har prøvd noen som vet om det er farlig / gunstig å presse seg å trene?

Kan også nevne at jeg har spist glutenfritt i ca.1 mnd og symptomene er blitt gradvis mildere.
Kære Lissuz

Har du reference-områder til disse blodprøver?

Anti-tpo: 62
Fritt-thyroxin: 14
Tras: 1
TSH: 0,20

Det ligger fast at dit TSH og FT4 er lave, men til at bedømme anti-TPO og TRAS er referenceområderne uundværlige, fordi der kan være tale om to forskellige autoimmune kombinationer, som kan føre til to forskellige autoimmune tilstande, hvoraf den ene er reversibel dvs. "helbredelig", mens den anden bliver kronisk.

Dit lave TSH i forhold til den lave FT4 er ikke et godt tegn, men før referencerne for anti-TPO og TRAS er oplyst, kan man ikke sige så meget om det.

Hvis du ikke ved hvad er referenceområder på dine tal, ved du måske hvor (hvilket laboratorie/hospital) blodprøverne var analyseret?