Sitat Opprinnelig skrevet av JosieS Vis post
Hva er egentlig greia med subklinisk hypo-/hypertyreose? Man opplever symptomene, men blodprøvene viser «normale» verdier innenfor et gitt referanseområde. Igjen dette med at symptomene blir ignorert fordi blodprøvene er fine, så her kan vi godt vente….Hva venter legene egentlig på? (Du har jo lav TSH, da)

Vet ikke hvor mye jeg kan bidra med her, men mine gamle prøver viste hvertfall at jeg hadde høyt stoffskifte/Graves allerede i -96, muligens før (fikk diagnosen i begynnelsen av 2000). I mitt tilfelle ventet legen helt til TSH’en bikket under ref.området. Han tok bare FT4 og TSH….(Har ikke peiling på hva Tras og Anti-TPO var på den tiden).

I tillegg har jeg cøliaki-diagnose, men hadde ikke de «vanlige» symptomene. Var vel derfor det tok lang tid før jeg fikk diagnosen. Mine symptomer gikk på uttalt trøtthet, svimmelhet, begynnende benskjørhet, jern-, folat- og B-12 mangel. Tåler heller ikke laktose så godt som før. For min del har det vært en «bumpy ride» med feilbehandlinger og feildiagnoser, så det er lurt å følge med hva «ekspertisen» driver med

Jeg anbefaler deg å sette deg inn i sykdommen din som best du kan, få kopi av alle blodprøvesvar! Når det gjelder trening, er det alltid lurt å lytte til kroppen.

Håper ikke du blir for overveldet, men jeg anbefaler deg også å få undersøkt øynene dine.

Fint om du kan legge ut flere blodprøvesvar og ref.omr.
Har du tatt FT3? Vitaminer/mineraler?

Lykke til
Slik jeg har det er det forstadiet til eller bare midlertidig. Dvs. Skjoldbrukskjertelen fungerer men er ustabil av ulike årsaker. Dvs at nivåene av fritt thyroxin er normale. Men tsh feks ikke er normal. Tsh styrer mengde thyroxin som blir produsert har jeg forstått?
Det er ikke ønskelig å medisinere, gjøre noe fordi behandling av høyt stoffskifte kan forårsake lavt stoffskifte. Siden jeg er i grenseland er det mulig det går tilbake til normalt. Er visst vanlig med kluss i stoffskifte etter fødsel og andre ulike store påkjenninger? (Sa legen til meg hvertfall)

Var nylig hos optiker og har fått noe dårligere syn. Det er visst også vanlig å få etter svangerskap og amming.. Håper bare ikke det blir noe dårligere..

Synes det er vanskelig, finner svært lite informasjon om subklinisk hypertyreose.