Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
Hei Lotte67

Velkommen inn hit. Du er på riktig plass for å finne informasjon til å hjelpe deg selv. Sonjas inneholder en mengde info, og du trenger å være tålmodig og bruke tid på å lese deg opp.

Jeg kan ikke gi deg noe fasitsvar, men jeg kan kommentere noe av det du har skrevet:

Blodprøver som har med stoffskiftet å gjøre skal tas om morgenen klokken 8 (Det har du kanskje gjort?). Om det ikke er mulig, i alle fall så tidlig som mulig.

Når du legger ut blodprøvesvar må du legge ref.området inn sammen med svarene fordi forskjellige labber har forskjellige ref.områder.

Når man sammenligner rT3 med noe skal det være forholdet mellom totalt T3 (trijodtyronin) og rT3. Han kan ha rett i at forholdet mellom tT3 og rT3 ikke er optimalt, men jeg har aldri hørt at det kalles subklinisk hypotyreose. Subklinisk hypotyreose er forhøyet TSH og normal FT4. Jeg tror ikke ren T3 er løsningen for deg, men det er bare min mening. Det er andre her inne som er bedre på dette enn meg.

Du oppgir mange plagsomme symptomer som tilsier at du er syk. Så er det noe man kan gjøre selv for å hjelpe stoffskiftet. Du trenger nok selen, jod og magnesium for å nevne noe. Magnesium er bra for å roe musklene (gjelder kanskje mest krampe).

Dette er garantert noe som ikke kommer til å fixe seg selv. Det krever i beste fall en innsats av deg. Du trenger å få sjekket vitaminer og mineraler og kanskje også flere hormoner. Jeg ser du er lav på begge DHEA-prøvene dine. Reagerte ikke legen på det? Det er også ok å få sjekket binyrene med 4 spyttprøver i løpet av et døgn for å se om du har normal døgnvariasjon.

Jeg håper du får hjelp av legen din til å finne ut hva som er problemet ditt. Jeg håper du får tatt de prøvene du trenger. Av erfaring er fastleger ikke interessert i vitaminer, mineraler og testing av binyrer. Men det finnes forhåpentligvis unntak.

Les og lær, det er mitt beste råd til deg (og for så vidt alle andre også)
Hei Lisbeth og tusen takk for svar

Her er svarene med ref, godt poeng.

S-TSH 1.41 ref 0.5-3.6
S-Fritt T3 5.0 ref 3.6-8.3
S-trijodtyronin 1.4 ref 1.2-2.7
S-anti-TPO <10 ref <35
S-reverse T3 0.27 ref 0.14-0.54

S-DHEA-Sulfat 0.7 ref. 0.8-10.0
S-DHEA 3.3 ref. 5.3-31.7

Jeg tok prøvene kl 0930 om morgenen. Og når det gjelder DHEA så har jeg begynt med tilskudd som jeg fikk på resept. Men jeg mistenker at jeg fikk kraftig hjertebank av dette så jeg tar bare ca 10 mg hver dag. Legen sa jeg kunne ta inntil 125 mg i døgnet. Legen (som ikke er min fastlege) sa at jeg kunne ta tilskudd av selen så jeg har begynt med en multivitamin som inneholder magnesium, selen og magnesium og jeg tar dobbel dose av disse for å komme opp i 1,2 mg selen som legen anbefalte. Jeg reagerte også på at han kalte det subklinisk fordi jeg hadde lest på nettet at det var noe annet, men han la ved hvordan han regnet det ut (1.4/0.27=5,18 ref <10). Jeg får høre med legen om han sjekker med spyttprøver. Når det gjelder jod, er det noe jeg kan/bør begynne med uten å ha sjekket nivåene mine?