Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    28

Standard

Takk for svar begge to

Hansen: jeg har følt litt ugjevn puls tidligere også ,men ikke så ille som det var etter treninga. Derfor blei jeg litt urolig
    Beate: Jeg begynte å trene nå i høst fordi jeg følte meg veldig bra(og jeg håpa at stoffskiftet kanskje hadde snudd) og jeg har ikke trent veldig hardt. men det er jo tydelig at det er greit å ta det litt roligere enn sist da.
    Jeg tror fritt t3/t4 fortsatt er innafor normalen, at det foreløpig er mest utslag på tsh'n, men stoffskiftet stiger sakte, men sikkert. Jeg får et mer nøyaktig svar til uka på det.

Det var bare godt å høre at det var relatert til stoffskiftet

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Høyt stoffskifte kjører jo kroppen så jag vil anta at å starte opp å trene når dette blir mulig igjen blir som å få start på en gammal båtmotor etter vinteropplaget.......uten sammenlikning forøvrig

Du trur iallfall du kan jogge kontinuerlig - det kunne du jo før.....
    Men akk - du må starte penere med lang og god grunntrening og oppbygging av hjertemuskulatur og kapillærer og rett og slett fra bånn.

Sånn tenker jeg - men har ikke hatt høyt stoffskifte.
    Men jeg får a-rytmier når jeg har for høy dose, og dette merker jeg bestandig først etter trening.
    (jeg ser det på klokka under trening, men kjenner det ikke)

Det er nok ingen fare, hjertet tåler mer juling enn det......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Gammal båtmotor? Ja ja, så lenge det ikke er gammal burugle - så er vel sammenligninga grei nok? Du har litt rett ja n`finn, det føles litt sånn av og til, som om en må starte helt på schratch igjen. Har endelig fått T4 nivået innenfor normalen nå, T3 henger litt etter. I går klarte jeg for første gang på sikkert over 1/2 år å gå en litt skikkelig tur med barnevogna. Føltes som et skikkelig kick å endelig kunne føle at beina var slitne, og være litt annpusten, UTEN at hjerte samtidig holdt på å hoppe ut av kroppen! For meg er det en skikkelig seier akkurat nå, bare det å klare å være 100% tilbake på jobb igjen! Aldt blir - trøsta er at når det først begynner å gå oppover - så går det forholdsvis fort oppover.

Får i allefall håpe du får starte behandling snart litza, slik at du ikke blir verre!

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    28

Standard

Nå har jeg fått vite fritt t4 som er på 11, tsh 0,2. Hvordan syns dere det høres ut? Tsh har stigi fra 0,18 til 0,2 fra juli til september og fritt t4 var 12 i juli og 11 nå da altså. Høres det bra ut? fritt t3 blei ikke tatt(var hos fastlegen denne gangen), den var på 5 i juli ihvertfall.
    Er det vanlig at t4 synker når tsh stiger? Er det positivt?
    Ps skal ta det med ro på trening

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hva er referanseområdet for ft4 hos ditt lab? Kan ikke si noe ellers. det er typisk 10-22 og da er både 11 og 12 for lavt vanligvis. 16 ville vært bra da eller noe høyere, det er individuelt.

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    28

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Hva er referanseområdet for ft4 hos ditt lab? Kan ikke si noe ellers. det er typisk 10-22 og da er både 11 og 12 for lavt vanligvis. 16 ville vært bra da eller noe høyere, det er individuelt.
    Det står 8.0-20,0, det er for S-fritt t4.(ahus).
    Men er det vanlig å ha lav tsh og lav fritt t4?
    Jeg har graves og har gått uten tabletter siden april.
    Hehe det blei visst litt flere spørsmål utenfor tema;)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Lav ft4 samt lav TSH kommer av selve gravesen, av visse antistoffer. Hvis du går til nettsidene til en somheter Elaine Moore, så forklarer hun alle disse antistoffer.
    http://www.suite101.com/article.cfm/gra ... ease/88875 obs to sider
    og mange flere om dette fenomenet

http://www.suite101.com/reference/tsh

En ft4 på 12 er på 33% og heller lav, burde være 50% eller deromkring. den lave TSh kommer av disse antistoffene.
    Elaine Moore skriver i minst to forums og anbefaler å heller medisinere etter ft4, som skal være i øvre halvdel som kjent.
    Hun er selv forhenværende graves-pasient.

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    28

Standard

Tusen takk nora! da skal jeg titte på de sidene du har lagt ut.
    Men bør jeg medisineres nå? fastlegen min vil vente 2 mnd til og se hvordan det går. Vil jeg føle meg mye dårligere hvis jeg ikke begynner med tabletter nå(jeg har brukt propyltiouracil før)? Jeg skal til spesialisten på sykehuset i januar, men det er jo ei stund til da. Det blei litt mange spørsmål nå på slutten

Finnes det noen sider på norsk? det var litt vanskelig å forstå.

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Så lenge T4 verdiene er normale (og i allefall ikke høye...)- tror jeg ikke du skal ha medisin nei..... At TSH stiger -kan være et godt tegn fordi det kan bety at TRAS verdiene dine er på vei ned (altså det antistoffet som vi med graves har - og som gjør at kjertelen lures til å produsere aldt formye T4). Mindre TRAS = TSH får lov til å begynne å gjøre jobben sin selv igjen.
    Du bør sikkert gå gjevnlig til kontroll og få tatt blodprøver en stund fremover. Du kan be om å få målt TRAS- det kan karnsje si noe om sykdomsutviklingen?
    Regner med at legen din nå vil avvente litt - og se om kroppen din kan finne ut av dette selv.......

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    28

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Beate
    Så lenge T4 verdiene er normale (og i allefall ikke høye...)- tror jeg ikke du skal ha medisin nei..... At TSH stiger -kan være et godt tegn fordi det kan bety at TRAS verdiene dine er på vei ned (altså det antistoffet som vi med graves har - og som gjør at kjertelen lures til å produsere aldt formye T4). Mindre TRAS = TSH får lov til å begynne å gjøre jobben sin selv igjen.
    Du bør sikkert gå gjevnlig til kontroll og få tatt blodprøver en stund fremover. Du kan be om å få målt TRAS- det kan karnsje si noe om sykdomsutviklingen?
    Regner med at legen din nå vil avvente litt - og se om kroppen din kan finne ut av dette selv.......
    takk for svar beate. jeg håper det er et positivt tegn jeg også. Så er det vel bare å vente.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Ny med graves....
    Av wing i forumet Graves sykdom
    Svar: 26
    Siste melding: 10-05-13, 01:28
  2. Ny med Graves
    Av Maria1 i forumet Graves sykdom
    Svar: 8
    Siste melding: 31-03-11, 08:03
  3. Ny, med Graves
    Av manzana i forumet Graves sykdom