Jeg ser henne ikke så ofte, dessverre..
Litt etter jeg postet, så fant jeg denne tråden:
Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
Jeg har oversatt noe fra denne linken:

http://www.schilddruesenpraxis.de/lex_grav.shtml

Jeg håper dere bærer over med meg, det er både dårlig oversatt, og dårlig norsk språkbruk. Det er nifst å oversette ting.... Hvis jeg har forstått noe feil, oversetter jeg feil, når jeg oversetter feil, kan det føre til misforståelser, misforståelser kan føre til feil informasjon, og feil informasjon er verre enn ingen informasjon.... Jeg håper dere har det i tankene, og sjekker nøye med andre kilder, eller legen, før dere tar ting som jeg oversetter for "god fisk"

Når det er sagt, lurer jeg på hvorfor NTF ikke jobber mer for at vi skal få oversatt ting til norsk. Det er en MENGDE informasjon der ute, informasjon som ikke engang har nådd fram til norske endokrinologer, virker det som....

Denne artikkelen er ikke så inngående, handler mest om jod, men den kan forhåpentligvis "trigge" annen informasjon, og invitere til diskusjon?

Svangerskap og amming
Hvordan påvirker det skjoldbruskkjertelen?
Hvilke spesielle hensyn må man ta i forhold til diagnostikk og behandling?

Hvilke konkrete forandringer under svangerskapet påvirker skjoldkjertelen?

Den mest påfallende forandringen er at skjoldkjertelen blir større, et fenomen, som finnes hos ca 60 % av alle gravide.

Tre mekanismer fører til det:

1. Under svangerskapet stiger bestemte hormon til svært høye verdier, f.eks østrogen og svangerskapshormonet HCG. Det fører til høyere proteinproduksjon i leveren. Også proteinet som skjoldkjertelhormonene binder i blodet, det såkalte thyroxinbindende globulin - et transportprotein, stiger, dermed stiger også mengden protein-bundene hormon, samtidig synker den frie andelen i blodet. Konsekvensen av dette: Det overordnede reguleringshormonet TSH, (thyreodea stimulerende hormon) stiger lett, og stimulerer skjoldkjertelen til å vokse under svangerskapet.

2. Østrogen gjør at skjoldkjertelcellene blir mer følsomme overfor TSH, slik at vekststimulansen blir ytterligere forsterket.

3. En annen faktor, som gjør at skjoldkjertelen blir større, er tapet av jod, som går via morkaken til fosteret. Fra 10 svangerskapsuke produserer fosterets skjoldkjertel egne hormoner, til det trenger de jod, som de henter fra kroppen til moren.

Dette gjør at jodkonsentrasjonen hos de gravide synker betraktelig. Lavere jodkonsentrasjon fører til en stigning i lokale vekstfaktorer i mors skjoldkjertel, og dette kan også bidra til vekst.

..
Dessverre virker ikke linken lenger, men jeg kan prøve og søke litt...