Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Threaded View
-
09-05-13, 00:05 #6
Sv: Jeg er mor til ei jente på snart 12 år. Hjelp!
Jeg er også mamma til en jente på samme alder, så jeg skjønner godt bekymringen din. Kroppen hennes skriker etter mer stoffskiftehormon. TSH og stoffskiftehormonene FT3 og FT4 reagerer i et negativt feedback system. Det betyr at når TSH stiger så stiger stoffskiftehormonet. Og når stoffskiftehormonet stiger, synker TSH. Din datter har en autoimmun tilstand hvor kroppen immunforsvar angriper egne prossesser. Det vet vi fordi hun har forhøyet anti TPO. Dette gjør henne ute av stand til å produsere eget stoffskiftehormon som hun nå får via tabletter (levaxin).
Ja verdiene hennes er veldig ute av referanseområdet. Det er fordi hun har hatt dette lenge. Så kan man spørre seg selv hvor langt det kan gå uten at vi ikke klarer å stå oppreist. Det vil ingen tall kunne beskrive. Heldigvis er det ikke tallene som sier alt om hvordan pasienten har det, og variasjonene på hvor mye vi tåler er like mange som det finnes pasienter.
Kroppen er finurlig laget da. Stoffskiftet bruker liksom å "planlegge" litt fremover og særlig hos et barn i vekst. Det er nok derfor hun klarer seg såpass som hun gjør. Men at hun er syk er det ingen tvil om. Som hennes mor blir det din utfordring å sette deg inn i hennes sykdom og behandling. Særlig nå mens hun er på stadiet med å justere medisineringen må hun følges opp med tette legebesøk, men også i årene fremover fordi hun er i vekst. Mange gode tips å finne på dette forumet. God bedring til din datter
Lignende tråder
-
Trenger litt hjelp her...ang jente på 8 år...lavt stoffskifte?
Av Bønna i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 24Siste melding: 17-03-14, 19:58 -
HJELP! Hypothyreose. Nå klarer jeg snart ikke mer....
Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 186Siste melding: 25-07-09, 17:43 -
HJELP! Hypothyreose. Nå klarer jeg snart ikke mer....
Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 74Siste melding: 08-02-09, 13:04

Bokmerker