Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Hybrid View
-
05-07-13, 10:07 #1
Sv: Trening med lavt stoffskifte - hjelp, hva skjer med meg?
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
05-07-13, 17:38 #2
Unnskyld at jeg maser på dere snille mennesker, men jeg må bare spørre:
Dette ser ikke ut til å gå over med det første. Gikk til butikken i stad, og etterpå var jeg så sliten at jeg var halvdød og måtte sove en time på sofaen. Den timen hjalp ikke i det hele tatt. Dette har IKKE skjedd siden før jeg begynte på Levaxin og Lio. Iskald var jeg også. Jeg sitter her i sofaen og orker knapt lage meg mat. Å gå ut med søpla virker som en oppgave så stor at jeg ikke vurderer det engang.
Nå er jeg redd jeg har gjort permanent skade på meg selv ved å trene sånn som jeg har gjort (det jeg har gjort er å gå 2-3 turer med medium+ puls i uka + 1 økt med intervalltrening/makspuls på 20 min), og jeg sitter og er livredd for at energien aldri skal komme tilbake :(
Jeg kan gjerne sitte musestille i sofaen de neste ukene hvis jeg bare kan få tilbake energien (og humøret) jeg hadde på medisiner før jeg begynte å trene :(
Er det noen sjanse for at dette vil skli over av seg selv hvis jeg gir kroppen nok ro? Jeg har jo tross alt ikke drevet og slitt ut kroppen med trening over flere år, bare ca 3 mnd...
-
05-07-13, 19:00 #3
Jeg håper legen din går med på å teste kortisol i både døgnurin, spytt x 4 over et døgn pluss blod. Da er det lettere å sammenlikne. Be også om at DHEA, østrogen, testosteron testes. Hvordan ligger B12, D3 og jern hos deg? Vurder om du skal be om thyroid.
Ikke bli stresset av dette. Hormoner er noe som endrer seg sakte. Hold motet oppe. prøv å gi deg gode hvilepauser, pust, kutt ut alt elektronisk, lytt på fugler, vinden eller noe som gir deg en mental pause
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
05-07-13, 20:06 #4
Takk!
Burde vel ta det at jeg ikke lenger har vondt i halsen som et tegn på at jeg har gjort noe riktig nå, men denne utmattelsen og trøttheten bekymrer meg veldig...
Lurer på om jeg skal gå opp til den opprinnelige Levaxin-dosen igjen, som jeg gikk ned fra for ca 3 uker siden da jeg fikk de første overdosesymptomene.
B12 og jern er bra hos meg, dette er testet. D3 vet jeg ikke, men jeg skriver det på listen jeg skal ha med til legen. Han er dessverre ikke tilbake før om en måned, men siden han kjenner meg og er endokrinolog, VIL jeg til ham. Jeg tar Vitamineral hver morgen, det burde dekke det grunnleggende vitaminbehovet, om ikke annet.
Thyroid: Mener du Armour, Vigdis? Dette fikk jeg ham til å bestille til meg under tvil for noen legetimer siden, så jeg kan faktisk gå på apoteket og hente det ut om jeg vil
Men jeg er usikker på om jeg skal begynne med noe "nytt" før jeg har snakket med ham nå. Kanskje jeg heller skal bruke den kommende måneden på å slappe heeeelt av...
-
17-07-13, 13:36 #5
Altså, det er viktig å huske på at man som stoffskifte pasient også kan bli syk som vanlige mennesker! Dvs at vondt i halsen og slapp osv kan være tegn på virus/basselusker og ikke et følge av feildosering... Trening er ikke bra når immunforsvaret ditt jobber!
Bare sånn aprops..
Begynn med å ta hvilepulsen du! Hver morgen. Den gir deg en indikasjon på dosering. Det tar litt tid,ca 3-4 uker for min del før jeg ser tegn på at hvilepulsen forandrer seg. Et hopp på 3-10 slag på morran indikerer som regel noe annet en stoffskifte. Dropp treningen den dagen!
Og lytt til kroppen slik andre her sier!Mann på 49, Radiojodbehandling juli 2012, Levaxin. Levaksin og Armour fra september.
Da har jeg gjennomført en guttetur med sykkel i Piemonte!
-
26-07-13, 15:48 #6
Takk for svar!

Men det er vel ikke vanlig for noe menneske å gå med vondt i halsen i månedsvis (og med en lege som sier det ikke er halsbetennelse).
En artikkel i Thyra ga meg en del halvsvar: "– Det finnes noen rettesnorer man kan navigere etter. Akutte influen~salignende symptomer som feberfølelse, sår hals eller hovne lymfekjertler etter trening gir en klar pekepinn om at treningen har vært for hard i forhold til hva man tåler. Hos noen få stoffskiftepasienter kan man se noe av den samme nevroimmunologiske ubalansen som hos ME-pasienter, men i svakere grad. "
http://www.stoffskifte.org/1255575/
Jo hardere jeg trente jo mer vondt i halsen fikk jeg, og etter den hardeste økten klappet jeg sammen og ble sofaliggende i dagesvis.
Jeg har nå ikke trent på noen uker, men fikk tilbake hjertebank og smerter i halsen etter en stund likevel. Siden hva som er riktig dose fortsatt er et åpent spørsmål, gikk jeg ned i dose og symptomene forsvant (uten at det har kommet symptomer på underdose). Skal nå prøve forsiktig å røre på meg igjen og se hva kroppen sier.
Godt mulig jeg var overdosert i utgangspunktet, håper det! Jeg har nok vært for utålmodig med doseringen siden jeg fikk diagnosen, og begynner kanskje først nå å merke de fulle effektene av dosene jeg har tatt.
-
17-09-14, 17:54 #7
Sv: Trening med lavt stoffskifte - hjelp, hva skjer med meg? - *en liten oppdatering*
Hei folkens!
Her kommer en liten oppdatering på problemet mitt, altså at jeg fikk underdosesymptomer/overdosesymptomer (de er veldig like hos meg, så vanskelig å vite hva) av å trene: Smerter i halsen, ekstrem fatigue, mageproblemer, hjertebank og angst/uro.
Løsningen var forbausende enkel (noe jeg takker stjernene for!). Legen min foreslo at jeg kuttet ut Liothyronin. Nå har jeg ikke tatt det på noen uker, og nå kan jeg ta meg ut fysisk (trener selvfølgelig ikke veldig hardt siden jeg er veldig utrent) uten å få disse symptomene etterpå. Uten Lio virker det som om kroppen reagerer normalt på trening.
For meg innebærer dette et nytt liv (igjen), siden jeg nå kan bevege meg, jogge litt forsiktig og bruke energien jeg har i kroppen til noe
Uten Lio merker jeg så klart litt til hyposymptomene, men jeg skal prøve å øke Levaxin-dosen bittelitt og se om jeg kan "ta det inn" igjen den veien. I tillegg håper jeg at mer fysisk akivitet kan bidra til høyere kroppstemperatur, siden jeg har begynt å fryse igjen uten Lio.
Håper dette kan være til nytte for andre som prøver å trene og opplever noe liknende
Hvis noen har noen teorier om hvorfor Lio ødela treningen for meg, så er jeg veldig interessert i å høre!
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte, trening og overvekt
Av pink_sweetie i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 8Siste melding: 20-03-14, 10:48 -
lavt stoffskifte og unaturlig kjapt opp i puls ved trening!
Av Kristin i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 20-02-13, 19:49 -
Lavt stoffskifte og trening
Av marianneo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 15Siste melding: 25-02-11, 17:37 -
Lavt stoffskifte, hjertebank, svimmelhet og trening
Av Veronica1991 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 7Siste melding: 15-03-09, 08:57 -
Høyt eller lavt stoffskifte?? Hva skjer?
Av Stratos i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 4Siste melding: 14-01-07, 22:34

Svar med sitat
Bokmerker