Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Tråd: Surkål
Threaded View
-
29-06-13, 21:02 #9
Sv: Surkål
Hvad jeg husker af gammel "lærdom" er, at jo tyndere man snitter kålen, jo bedre bliver resultatet. Når der er for grove/store stykker, slipper der ikke nær nok af saften ud, salt eller ikke salt. Så sørg for at snitte kålen så tyndt som muligt. Det er ret så krævende at gøre, hvis man snitter bare med en køkkenkniv på en skærebræt. Hurtigt kan hænderne altså falde af, kan jeg hilse og sige.

Der er et godt redskab til formålet, jeg kalder "kålsnitter". På engelsk Cabbage Shredder, som ser sådan ud:

Ellers kan det godt betale sig at investere i et ægte, tysk "surkål-sæt" hvor også den helt rette 10 ltr's stentøjs-krukke er inkluderet. Fra gamle dage "hjemme hos bedstemor" husker jeg, at det var fortrinsvis stentøjskrukker man syltede kål i. Lige som i det tyske sæt, havde krukken en rund "krave" til den kålsaft, der boblede over kanten, under fermenteringen/syrningen. Den koster godt nok £ 55, men det kan virkelig godt betale sig, hvis surkål er kommet for at blive i husholdningen. Man kan vist også tilkøbe ekstra stentøjskrukker

Fermentationpot Sauerkrautpot Cabbagecutter Cabbagemasher and Sauerkrautfork from Germany 10 Lt.
Bon Appetit!
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Svar med sitat

Bokmerker