Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Tråd: Surkål
-
13-04-13, 19:43 #1
Surkål
Kopiert fra tråden til Fruemå. Takk

Relatert: Enzymer og lavt stofskifte
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
14-04-13, 09:49 #2
Sv: Surkål
Vær klar over at komersielt gjæret surkål som regel er pasturisert etter gjæringen. Jeg vil derfor ikke stå inne for at den har samme probiotiske effekt som jeg opplevde med hjemmegjæret kål.
Det vil jo i sterk grad komme an på om det er de levende bakteriene i den gjærede kålen som gjør godt, eller om det er endringer i kålstrukturen som etterpå virker prebiotisk...
Jeg vil iallfall anbefale å forsøke hjemmegjæret om man ikke merker bedring av den kjøpte, dersom den kjøpte var pasturisert. (De jeg har funnet på helsekost har vært pasturiserte...)
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
14-04-13, 11:20 #3
Det er sørme underligt... smgj. Der Er Ingen Grund Til At Pasteurisere Surkål. Saltgæret (mælkesyregæret) surkål (og andre mælkesyregærede grøntsager) er selv-konserverende og der er no way, at der kan udvikles andre bakterier end mælkesyre, såfremt korrekt fremstillet og korrekt opbevaret. Det værste som ellers kan ske er, at surkål bliver for sur og dermed uspiselig.
Jeg ved ikke hvordan reglerne er i Norge, men i DK skal man mærke "pasteuriseret" hvis produktet er pasteuriseret. Man kan købe flere forskellige surkåls-produkter i DK (fra Tyskland eller fra Polen), hvoraf et er iblandet hvidvin og det ER pasteuriseret. Det jeg køber er fremstillet kun af kål, salt og vand. Ikke pasteuriseret i 900 ml glas med skruelåg og med holdbarhedsdato til november 2014, hvorefter surkålen, iflg. producenten kan blive for sur til menneskeføde.
Da jeg selv havde mælkesyresyltet kål, agurker og andre grøntsager, har jeg altid syltet dem direkte i skoldede glas, og hældte lidt olivenolie over for at lukke luften ude, og skruede skoldede skruelåg på. Derefter kunne både kål og andet mælkesyregæret holde "i evigheder".
Er der regler i Norge om, at det skal oplyses på emballagen, at produktet er pasteuriseret, hvis det er det?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-04-13, 11:24 #4
Jeg vet ikke om det er regler for det, men jeg - da jeg begynte å lese om gjæret kål, sjekket det jeg kunne finne på helsekost og i andre butikker i nærområdet her på østlandet og samtlige jeg fant var pasturisert... både på norskesiden og svenskesiden... Det var derfor jeg syntes det var vesentlig å fortelle at det ikke er sikkert disse produktene har samme virkning.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
14-04-13, 11:40 #5
jeg tror jeg må kjøpe meg en kål og teste dette her

Det er spennende at vi kan dyrke våre egne enzyme rog probiotika
Norsk oppskrift http://gryhammer.blogspot.no/2012/01...at-for_11.html• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
05-05-13, 17:09 #6
Fin oppskrift, men vi gjæret altså i en stor stålkaserolle uten problemer. Svigermor (vaskeekte moskovitt) mener plast bør brukes... Andre sier plast IKKE bør brukes, så jeg tror det er mye "tror" rundt dette. Den ene siten jeg brukte som veileder brukte til og med jordert salt, mens jeg er overbevist om at det altså drepte en batch hos meg og er NoNo i følge svigermor (på grunn av de bakteriedrepende egenskapene)...
-
19-06-13, 12:20 #7
smjg, nå står første test med sauerkraut på kjøkkenbenken, tre små av fjorårets kålhoder, rundt tre kilo tror jeg. Hvordan merker du at den er ferdig? Jeg regner med at det går raskere å fermentere nå enn på vinteren, ut fra det jeg har lest.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
19-06-13, 12:48 #8
Den produserer mindre gass etter hvert. Når du stikker/klemmer ned og den er under gjæring er det som å klemme en svamp med både luft og væske. Seinere blir det mer som å klemme en våt klut - mye mindre bobler. Når den nesten ikke bobler lenger er gjæringen overstått. Det tok oss 4-6 dager, mener jeg. Og så blir den lettere gjennomsiktig "blank" som kokt pasta. Da er det bare å smake på den. Er den god så sil den opp og oppbevar den i norgesglass e.l. i kjøleskapet.
Sånn generelt vil jeg tro den er lettest å lage på seinhøsten når kålen høstes - rett og slett fordi kålen da har mer egenvæske igjen enn nå, seinere på året. Selv om varmen nok bidrar til raskere gjæring nå.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
19-06-13, 12:52 #9
Takk for svar smjg, jeg følte meg litt på glattisen her

Hvor lenge holder de seg i kjøleskap, leste 4 mnd ett sted (deg?), men det holder seg kanskje enda lengre?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
19-06-13, 13:27 #10
Vigdis
Fortell hvordan det går. Jeg kommer nok til også i fremtiden å måtte bruke gode "mageråd". Deling av kunnskap har hjelp meg utrolig masse, så på plass med et tusen takk.
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.

Svar med sitat

Bokmerker