Man kan google Aquarium Systems Instant Ocean Salt (Images) og finde flere forskellige havsalt-produkter, oprindeligt tiltænkt dem der dyrker saltvands akvarier. Det koster nogle penge, men sælges altså i store mængder, så priserne er ikke så høje som de umiddelbart ser ud til.

Men jeg tror at smgj's metode er meget bedre...

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Om du vil forsøke den planten så gå i fjæra og ta med deg en bærepose tare hjem og spa inn i jorda - en bærepose til i underkant av 1m2. Tare ble fra gammelt av brukt som gjødsel/jordforbedring i kystkommunene. Hjemmefra var det spesielt for poteten og nyanlegging av jordbærland, vet jeg. (Jordbær og potetskall inneholder visst en del jod også, mener jeg å huske.) Dessverre er dette enn tradisjon som (også) har falt ut av bruk. Man tok gjerne tare før regn sånn at den ble avskylt en del salt, men det høres ikke ut som det er nødvendig i ditt tilfelle. Du vil iallfall på den måten både tilføre det saltet og det jod'et som denne planten tilsynelatende vil ha.
Problemet med havvand er, at der faktisk ikke er så meget jod i, som man ellers regner med. Der er noget om, at jod findes kun i havvandets overflade og derfra enten optages jod i havplanter, eller "fordamper" op til luftens yderste lag, så selve havvandet er faktisk rimelig jodfattigt. Prøv at læse artiklen Sharks get goiters, too, but no one is really sure why, og bliv lige så forbavset som jeg blev.

Well, sharks and rays eat seafood. How is it then that they get goiters? The answer starts with iodine.

Iodine is a natural element occurring in both soil and sea water. But there isn't much of it. The iodine concentration in sea water is less than 1 part per million.

To make matters worse, the little bit of iodine we do have here on Earth is constantly leaving us. That's because when sunlight hits iodine, the substance vaporizes into the air. Rain returns some of this escaping iodine to the ocean and soil, but much of it keeps going and is eventually lost in the stratosphere.

Fortunately, nature provides several good iodine storage systems. One excellent place to find this element is in seaweed, which accumulate iodine from sea water. About 900 pounds of seaweed produce one pound of iodine. Fish that eat seaweed, then, are also a good source of iodine.

Another high-quality iodine source comes from the salt water found in oil wells. Iodine is abundant there because oil comes from the decay of marine plants and animals, many of which stored iodine when they were alive.

Så ja. Til dyrkning af jod-planter, er det nok bedst at gøde jorden med... hav(tang)planter.