Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Dersom du lever lavkarbo så er det visst normalt å slå ut på den testen ved utskeielser....? Mener å ha lest noe om at kroppen "bygger ned" sukkernedbrytingsapparatet om det ikke er (daglig) behov for det. I så fall bør langtidsmålingen være fin. Mener Peter på bloggen Hyperlipid skrev om noe sånt.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Hei
    Ja vi må nok bruke de legene vi har. Jeg har fått fastlegen til bla å søke sykhuset om undersøkelse pga refluks (magesyre i spiserøret). Så jeg bruker begge for hva de er verdt.
    Jeg er enda ikke oppe i 150 på kortisol. Sist var jeg lavere enn jeg har vært på lenge 137. Jeg har vært på 219 og så 178 (for høy). Så nå er jeg lav. Jeg har denne gang brukt vitaminer og mineraler helt til dagen før, og DHEA og manlige hormoner har jeg smurt på kveld. Så har jeg latt det gå et og halv døgn uten thyroid (Erfa) for å se hvilket utslag det gjør på prøver. Har du gjort forskjellig her? Jeg snakket med en på furst som sa. Få legen til å lage en oppskrift så vet dere begge hva er det vi tolker sammen. For det er mer enn du tror som kan påvike prøvesvarene. Her tenker jeg på dine svar denne gang? Bare en tanke
    Fin dag/kveld til deg Vigdis

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Vigdis; du kan kjøpe deg blodsukkermåler på apoteket og teste blodsukkeret selv hjemme, men en HBA1c på 5,8 trenger absolutt ikke være diabetes.
    Til sammenligning ble mitt HBA1c sjekket sommeren 2009 og var da på 5,9, noe endokrinologen sa var heeelt flott. Da diabetesen ble diagnotisert halvtannet år etterpå var HBA1c på 12,9
    Om legen sjekker for diabetes, så pleier de også og sjekke c-peptid. Ved type 2 er c-peptid forhøyet.
    Du skriver fastende insulin, men er det glukose-test du mener?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Takk for svar alle sammen
    Legen har krysset av for c-peptid, HbA1c, men ingenting annet. Var ikke det rart? Burde det ikke være noe annet? Som insulin fastende eller andre ting, ser jo på blodprøvearket at det er mye å krysse av. Men jeg tror jeg ringer fastlegen og tar det der. Jeg har jo ingen symptomer på at insulin er høyt, som unormal tørste og massiv drikking. Så jeg tror kanskje smjg har rett, at dette er noe som har fått det til å slå ut på prøven.

Interessant det du nevner smjg. Kan ikke huske om jeg hadde noen uskeielser i sukkerets favør på den tiden Jeg lever med en myk lavkarbo (leste nettopp om forsøket noen norske leger gjorde på tidsskriftets sider, og den lavkarboen de levde etter er litt ekstrem sammenliknet med min kostseddel), teller aldri karboer, men forsøker å unngå dem ved å sjelden spise poteter, ris, og så lite glutenfritt brød jeg kan. Spiser lite sukker, og lite av de aller søteste fruktene. Ellers spiser jeg det jeg har lyst på.

En annen ting er at kolesterolprøvene min ligger under normalen. Jeg sa til legen at jeg spiser 3-4 egg hver dag, fortsett med det, sa han og lo. Jeg tror ikke dette er bekymrimgsfullt.

Det jeg har sans for når det gjelder legen, er at han ikke alltid tar det som står på prøvene så alvorlig. Denne gangen så aldosteron fin ut, 33, ref 5-77. Men han dro i huden på hendene og sa at jeg hadde lite væske, tiltross for at jeg alltid drikker 3-4 liter hver dag. Så beskjeden var, spis mer salt. Aldosteron er ikke lenger så ekstrem som før. For noen år siden kunne jeg nesten ikke gå ut av huset uten å vite hvor nærmeste toalett var, jeg måtte tisse hver halve til hele time . Nå kan jeg gå i timesvis uten å oppsøke et toalett, det føles mye bedre.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    ..han dro i huden på hendene og sa at jeg hadde lite væske, tiltross for at jeg alltid drikker 3-4 liter hver dag. Så beskjeden var, spis mer salt.
    ..
    Hm - lite eller mye uttrekk..?
    Selv kan jeg ikke trekke huden på hånda langt ut -
    regner med at det var det samme på deg?
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det er håndbaken Kevlin. Jo, jeg kan dra huden litt ut, ca en cm.

Anisa: Jod har gått opp fra 3.1 sist til nå 11.4. Jeg snakket med legen om jod også, først reagerte han på resultatet og mente det var høyt. Jeg ba ham lese Guy Abrahams

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Jeg kan også dra ut huden ved håndbaken, mer enn en cm..

Hvordan blir egentlig c-peptid om man går på lavkarbo? Veldig lav, ev. hvor lav? Min var i lavere halvdel på høykarbo også.. Kan man forvente seg noe slags "overhøvling" og beskjed om å droppe lavkarbo hvis man kommer til legen og han ser veldig lave verdier på dette..?

Leste forøvrig dette om c-peptid på "Lommelegen" og ble for en gangs skyld forundret over at også offentlig ansatte allmennleger kan trekke slike slutninger :

"Når det gjelder normalverdier, så må vi først si litt om hva som ligger i dette begrepet. Det såkalte "referanseområdet" ("normalområdet") ligger offisielt i Norge på 0,22 - 1,4 nmol/l. Dette "normalområdet" er satt utfra en studie på hjertesyke, middelaldrende menn i Vestfold, hvor vi selvfølgelig kan forvente at mange av disse er både overvektige og insulinresistente. Øvre "normalområde" ble besluttet økt i Norge i 2002, fra 0,7 til 1,4 som øvre grense, på bakgrunn av studien ovenfor.
    Det er altså fra 2002 blitt definert som normalt å ha forhøyde insulinnivåer, og det er det jo også, når vi vet at omtrent en tredjedel av befolkningen har det som kalles insulinresistens, i større eller mindre grad. Med insulinresistens menes det at insulinet "virker dårligere", kroppens celler har blitt "motstandsdyktige" mot insulinvirkningen, og dette resulterer i at kroppen må produsere mer og mer insulin, jo mer insulinresistent man blir. Altså en ond sirkel. "Normalområdet" som går opp til 1,4 nmol/l er altså definert ut fra målinger på middelaldrende personer med en gjennomsnittsalder på 55 år, hvor minst en tredjedel altså er insulinresistente.
    Det vi kan slutte av det, er at verdiene som oppgies som "normale", ikke er det samme som ønskelige / optimale verdier. Det er nå altså blitt definert som "normalt" å ha en c-peptid på f.eks. 1,3, i den betydning at det er vanlig i befolkningen. Men det er langt fra ensbetydende med at dette er helsemessig ønskelig eller gunstig !"

Tenk om de kunne dra liknende konklusjoner om "utgangspunkt for normalområder" og "helsemessig gunstig" for stoffskifte og binyrer også..

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Tankevekkende, Mummimamma, takk for deling.

Jeg lurer på en ting: Jeg burde jo visst dette nå, men spør likevel. Jeg pleier å ta det meste av thyroiddosen ca 22 -22 30 på kvelden. resten tar jeg ca 12 timer senere. Sist da jeg tok blodprøve tok jeg også thyroid på kvelden. men det skulle jeg kanskje ikke ha gjort? Prøven viste at jeg var lett overdosert (jeg tar alltid disse prøvene med en klype salt, de viser jo ikke hva som har kommet inn i cellene likevel). FT3 10.5, ref 3.6-8.3 og FT4 21 ref 8-21. Jeg har gått ned et kvart grain, altså 15 mg thyroid etter dette. Men hva pleier dere andre å gjøre, hopper dere over kveldsdosen før prøven og tar den etter prøven på morgenen?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Jeg har tatt hele kveldsdosen (tar kun om kvelden) før prøven, og samtidig poengtert dette ovenfor legen. (Da lå jeg og kantet øvre referanseområde på t3, helt i bunnen av ref. på t4 og "for lav" tsh.)Denne gangen tok jeg halve kveldsdosen som vanlig og resten etter blodprøven om morgenen. Dessverre har jeg ikke fått resultatene ennå. Så jeg kan ikke si om dette gir noe riktigere bilde. Som jeg sa til Dag sist - at disse prøvene var tatt med alle hormonene jeg skulle ha og bruke fram til ny dose kl 23-24 i blodet, så den måtte nødvendigvis bli høy. Det er et rettere bilde sånn sett jeg lurer på om jeg får nå med "halve føre om kvelden og halve etterpå".

Sånn som jeg tenker:
    - kroppen er fasiten.
    - blodprøvene kan egentlig kun fortelle om man først bør justere opp eller ned dersom kroppen føler ubehag ved dosen.

For din del så ligger du høyt på t3 og også høyt (for thyroid) på t4. Ut fra det ville jeg ha tenkt at dersom du har det bra, så er det litt pussig, men ok.... (Det kan hende du er elendig på omdanning og at du f.eks har en del blokkerte reseptorer som tilsier at du trenger mye - eller det kan rett og slett hende at du ikke så lett får overdoseringssymptomer eller at kroppen din er i full sving med å danne rT3 av så mye t4 som mulig.) Men også at dersom du vil endre på noe så er det kanskje riktigst å prøve en lett reduksjon og se hvordan kroppen responderer på det framfor en fortsatt økning.... ?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Re: Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Jeg har gått ned en kvart etter legetimen, og tror kanskje at det var rett (ikke helt sikker enda). Jeg vurderer å ta en ny test uten piller på kvelden for å se hva den viser, vet at noen kutter helt ut på kvelden før de tar prøven. Jeg omdanner nok dårlig, men etter eksperimentet med ren T3 trodde jeg faktisk at det sto enda dårligere til enn det gjør med omdanningen fra T4 til T3.

Side 92 av 96 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn