Side 14 av 19 Først 12345678910111213141516171819 Siste
Viser søkeresultater 131 til 140 av 184
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte

Går du "cold turky" over til steinalderkosthold så vil du nok oppleve en del ubehag på grunn av sterk karbohydratreduksjon. Jeg vil anbefale deg å passe på å spise nok, drikke nok, få i deg nok salt (ferdigmat og halvfabrikata gir mye salt som man "ikke merker") og spise en del mer frukt eller søtpoteter enn paleo/steinalder/primal blueprint anbefaler i overgangen fordi dette vil tilføre karbohydrater og redusere "avvenningsubehaget" samtidig som det er innenfor kostholdet og utgjør tregere karbohydrater enn de man får fra brød/ris/sukker...

Jeg brukte en måned på å slutte å savne brød... nå er brød og brødlukt likegyldig for meg.
    Ja - og så er magnesiumtilskudd et tips mot melkesyrefølelsen. ... Kroppen din begynner nå en storstilt ombygging fra sukkerforbrenner til i større grad å også benytte fett og proteiner... og i denne ombyggingen øker magnesiumbehovet sterkt. Velg et tilskudd som ikke er magnesiumoksid og ta det om kvelden (virker ofte muskelavslappende og lett søvndyssende).
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Standard Sv: Re: Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte

Takk for svar! Driver du med dette, el. har du prøvd?
    Håper overgangsfasen ikke blir for hard.. Sliter med å utelukke alt av brødmat, men det skal gå. Utrolig etablert vane/uvane dette med brød.. Og det er forøvrig kjedelig å se hvor mye av vår hverdagsmat som inneholder korn i en el. annen variant.. Jeg har bestandig vært flink å drikke mye vann og kommer nok til å fortsette med det. Er veldig spent på det med saltet i og med at jeg ikke har målbar aldosteron verken i blod el. døgnurin, men håpet er at dette skal rette seg ut nå etterhvert. Tar en del kosttilskudd og vil nok fortsette med det og ei stund til, men må kanskje ta en blodprøvesjekk etterhvert dersom jeg blir å fortsette å spise denne maten over lengre tid. Det må jo gjøre noe slags utslag på de forskjellige verdiene i forhold til før. Kjekt at det er sommer i forhold til tilgang og kvalitet på grønnsaker og bær! Spiser noe mer frukt enn det som er anbefalt ja - det er nok frukt og bær som gjør dette mulig nå i starten for min del i hvertfall, så får jeg heller justere etterhvert Blir spennende å se hvordan dette blir!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Re: Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte

Jeg spiser "sterkt inspirert av Primal Blueprint" - som er en variant av Paleo/Steinalderkosthold, men med noe mer vekt på fett (mettet, enumettet og passe mengder omega3 og omega6 i balansert ratio) enn paleo sånn som den er mest kjent. Jeg spiser altså mest kjøtt(herunder fugl, fisk, skalldyr, egg) og grønnsaker + nøtter og enkelte frø + frukt. Jeg unngår glutenholdig mel som pesten, holder melk redusert (men spiser smør og ost - PB sier "melkevarer etter toleranse"), spiser litt ris/potet (kanskje et-to måltider med hver i uka) og går ikke inn for å spise veldig mye bønner/erter/mais. PB er fokusert mot matkvalitet, så det blir mye fra gunnen av, inklusive kraft, av og til lever, russisk, villgjæret surkål, kombucha - og økologisk når jeg finner kvalitet og pris som jeg kan håndtere. Og så synder jeg med litt sjokolade og sukkerholdig (men glutenfritt!) bakverk.

Å komme hit fra "normalkostholdet" har jeg brukt 2,5 år på. Det skjedde ikke "over natta".

Når det gjelder brødmat så er det beste trekket vi har gjort å begynne å lage dobbel-tredobbel porsjon med middag. Jeg spiser vanligvis middagsrester på jobb (har micro der) til lunch. Ellers lærer man seg å se på mat på en annen måte. Frokost i farten kan f.eks godt være noen skiver ost, skinke, paprika og salatblader rullet sammen. Eller et annet tips er å koke 8-10 egg i slengen og spise kokt egg med kaviar til frokost når man har dårlig tid. Bruker kortere tid på det enn å skjære en skive. Videre er det lurt å ha en pakke nøtter i veska. Da har du noe næringsrikt, glutenfritt i nærheten alltid - også når fristelsen kommer. Videre må du lære å se på pålegg som "mat" ... "Er nøden stor så er en pakke fårepølse bedre for deg enn en skolebolle..." ... eller man kan også spise makrell i tomat rett fra boksen, alene. Det har jeg gjort mange ganger da vi ikke hadde passende middagsrester til lunch.

Jeg ser for meg å leve noenlunde sånn i overskuelig framtid. Dette gjør kroppen (og sinnet) mitt bedre enn noe annet kosthold jeg har forsøkt.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte

Jeg lever ikke direkte etter Paelo, men spiser svært lavkarbo (max 25 karbohydrater pr dag) og dermed glutenfritt.
    Jeg lager knekkebrød og proteinbrød etter dr.Hexeberg sine oppskrifter (Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter) og bruker det til "underlag" for pålegg når jeg føler for og spise brødmat.
    Kan varmt anbefale den nevnte oppskriftboken; den var til stor hjelp for meg da jeg skiftet kosthold for drøyt to år siden.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg spiser "sterkt inspirert av Primal Blueprint" - som er en variant av Paleo/Steinalderkosthold, men med noe mer vekt på fett (mettet, enumettet og passe mengder omega3 og omega6 i balansert ratio) enn paleo sånn som den er mest kjent. Jeg spiser altså mest kjøtt(herunder fugl, fisk, skalldyr, egg) og grønnsaker + nøtter og enkelte frø + frukt. Jeg unngår glutenholdig mel som pesten, holder melk redusert (men spiser smør og ost - PB sier "melkevarer etter toleranse"), spiser litt ris/potet (kanskje et-to måltider med hver i uka) og går ikke inn for å spise veldig mye bønner/erter/mais. PB er fokusert mot matkvalitet, så det blir mye fra gunnen av, inklusive kraft, av og til lever, russisk, villgjæret surkål, kombucha - og økologisk når jeg finner kvalitet og pris som jeg kan håndtere. Og så synder jeg med litt sjokolade og sukkerholdig (men glutenfritt!) bakverk.

Å komme hit fra "normalkostholdet" har jeg brukt 2,5 år på. Det skjedde ikke "over natta".

Når det gjelder brødmat så er det beste trekket vi har gjort å begynne å lage dobbel-tredobbel porsjon med middag. Jeg spiser vanligvis middagsrester på jobb (har micro der) til lunch. Ellers lærer man seg å se på mat på en annen måte. Frokost i farten kan f.eks godt være noen skiver ost, skinke, paprika og salatblader rullet sammen. Eller et annet tips er å koke 8-10 egg i slengen og spise kokt egg med kaviar til frokost når man har dårlig tid. Bruker kortere tid på det enn å skjære en skive. Videre er det lurt å ha en pakke nøtter i veska. Da har du noe næringsrikt, glutenfritt i nærheten alltid - også når fristelsen kommer. Videre må du lære å se på pålegg som "mat" ... "Er nøden stor så er en pakke fårepølse bedre for deg enn en skolebolle..." ... eller man kan også spise makrell i tomat rett fra boksen, alene. Det har jeg gjort mange ganger da vi ikke hadde passende middagsrester til lunch.

Jeg ser for meg å leve noenlunde sånn i overskuelig framtid. Dette gjør kroppen (og sinnet) mitt bedre enn noe annet kosthold jeg har forsøkt.

PB hørtes jo rimelig likt ut med det jeg kjører nå.. 2,5år ja - da har jeg noen dager igjen da..
    Tusen takk for gode tips - det kan komme godt med!

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Jeg lever ikke direkte etter Paelo, men spiser svært lavkarbo (max 25 karbohydrater pr dag) og dermed glutenfritt.
    Jeg lager knekkebrød og proteinbrød etter dr.Hexeberg sine oppskrifter (Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter) og bruker det til "underlag" for pålegg når jeg føler for og spise brødmat.
    Kan varmt anbefale den nevnte oppskriftboken; den var til stor hjelp for meg da jeg skiftet kosthold for drøyt to år siden.
    Takk for tips, men foreløpig prøver jeg helt uten noe slags kornprodukter, så får jeg se om/hvor lenge jeg greier det..! Men da kan jeg jo prøve det om jeg "sprekker", så det blir en sprekk light..

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Brødene og knekkebrødene er kornfrie.
    De lages av frø......

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

OK! Trodde det var "kruskakli" i disse?

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Hvilke nøtter og frø er det man anbefales å spise da..? Hasselnøtter, valnøtter, paranøtter, peanøtter, cashewnøtter, solsikkekjerner, gresskarkjerner...?

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Å spise mat uten korn og sukker går i grunnen overraskende bra!
    Det er bare ett "problem" - jeg kjenner svært sjelden at jeg er sulten og "glemmer" å spise.. Kanskje spiser jeg også for lite karbohydrater..? Tror kanskje jeg må begynne å notere litt
    Har lavere puls igjen nå og blodtrykksfall innimellom. Målte blodtrykket sittende under en dårlig periode i går og kunne lese av 105/53 og puls på 58.. Et par timer senere følte jeg meg atskillig bedre og da var det 127/64 og puls 62. Usikker på hva dette kommer av..
    Hadde egentlig håpet at kostomleggingen påvirket muskelsmertene nedover beina, men det har ikke slått til foreløpig. Ser også ut til at jeg bruker en formue på kiropraktor, massasje og fysioterapi til ingen nytte..
    Men snart er det ferie!!!!!!!!!!!

Side 14 av 19 Først 12345678910111213141516171819 Siste

Lignende tråder

1. Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år
    Av Vår i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 36
    Siste melding: 13-12-10, 17:40
  2. Symptomer på lavt stoffskifte?
    Av Mann28 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 50
    Siste melding: 15-06-10, 22:11
  3. Hud-symptomer på lavt stoffskifte (link)
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 0
    Siste melding: 17-02-10, 10:06
  4. Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
    Av Imse i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 31-08-09, 11:58
  5. Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
    Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-08, 10:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn