Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Lav kalium
Threaded View
-
13-06-13, 08:21 #4
Sv: Lav kalium
Du har hypokalemi! "Moderat hypokalemi er kalium mellom 2,5 og 3,5 mmol/L. Alvorlig hypokalemi foreligger når kalium er lavere enn 2,5 mmol/L." Kalium mellom 3,0 og 3,5, trenger vanligvis ikke behandling. Er den under 3,0 må den underliggende sykdommen eller forstyrrelsen korigeres. Når denne korrigeres, vil vanligvis kaliumnivået normaliseres av seg selv. Men så er det å finne ut hva det er da.. Hypokalemi gir muskelsmerter og muskelsvakhet i bena og muskulatur i fordøyelseskanalen kan også være involvert slik at man har magesmerter, kanskje til og med kramper. Kan skyldes langvarig oppkast, diare eller bruk av vanndrivende, alkalose eller bruk av insulin og beta2-agonister. Dette er noe legen bør ta tak i!
Dette har sannsynligvis sammenheng med ditt lave kreatininnivå? Kreatinin er et nedbrytningsprodukt fra kreatinfosfat i musklene og gjenspeiler nyrenes glomerulære filtrasjonsevne og muskelmasse.
Jeg har også hatt hypokalemi til og fra i en årrekke uten at legen har reagert. Fant ut dette selv da jeg tok ut utskrift av blodprøvene mine i en årrekke bakover..!
Og i likhet med deg begynte jeg også å slite med lavt blodtrykk, lav puls, vann i kroppen og muskelsmerter/muskelsvakhet.
Jeg fant etterhvert ut at hovedproblemet var: Aldosteron!!! Du bør få ta prøve av aldosteron og renin. Legen kan også sjekke om du har ortostatisk blodtrykk.
Lignende tråder
-
Kalium, kaliummangel, stoffskifte og binyrer
Av gitteh i forumet Mineraler (øvrige)Svar: 4Siste melding: 23-05-11, 17:49 -
Hva er normale verdier på calsium, kalium og kreatinin?
Av Linn i forumet Normalverdiene?Svar: 7Siste melding: 13-11-06, 18:48 -
Hva er normale verdier på calsium, kalium og kreatinin?
Av Linn i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 7Siste melding: 13-11-06, 18:48

Svar med sitat

Bokmerker