Viser søkeresultater 1 til 10 av 147

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Mitt helsepuslespill

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    Når det gjelder jernnivåene mine, så var S-jern på 6,8 (ref 9-34), S-jernmetning: 10 (10-50), S-jernbiningsk: 65, (49-83), ferritin: 57 (15-200). Er det veldig lavt synes dere?
    Ja, undtagen Jernbindingskapasitet er dine jernværdier lave. Der er i hvert fald plads til (stor) forbedring. At du var jern-tilskud fastende betyder ikke alverden i dette tilfælde, fordi jern "udskiftes" ikke så hurtigt i kroppen og værdier af jern plejer ikke være så sårbare over for dag-til-dag ændringer i tilførsel.

Jod i døgnurin ble målt til 6,1 (>0,8).
    Det svarer til jod-indtag på ca. 750 mcg/dag. Set ud fra vores grænseværdier er det ganske fint, men set i tidsperspektiv er billedet ikke så kønt alligevel. Før verdens lægestandene er havnet på Wolff & Chaikoff's limpinden, hvilket har ført til af-jodisering af fødevarer - indeholdt en ganske almindelig brødskive omtrent 700 mcg jod, og hvem nøjedes med en skive. Tillige med at jodindholdet i mejeriprodukter og æg var flere gange højere end det er nu, tillige med at nutidens fluorholdige pesticider hindrer optag af jod fra jorden i vores landbrugsprodukter, hvorunder kød er også blevet af-jodiseret af flerumættet plantefedt i kraftfoderet. Så når man tænker på, hvor meget jod man egentlig har fået i sig før Anden Verdens Krig, og hvor langt dengang var på gaderne mellem folk med synlig struma, overvægtige eller tyndhårede, eller bare kronisk syge (der var eksempelvis slet ingen diabetikere i milers omkreds hvor jeg voksede op) - tegner sig et billede at alle disse senere jod-restriktioner, besluttet på en dybt-godnat-baggrund, har i hvert fald ikke gavnet folkesundheden i årene frem til i dag.

Denne "missing link" du skrev om, er du ikke den eneste som leder efter. Du er allerede lykkedes med meget (husker godt dit første indlæg på forummet ), og jeg tror ganske ærligt, at du nok skal lykkes. Åbent sind er det vigtigste værktøj til bedring i denne sygdom, og netop åbent sind har du. Og en god læge. Jeg krydser fingre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Cool Sv: Mitt helsepuslespill

Hei Anisa, takk for svar. Tenker du at jeg trenger mer jod? Jeg har tatt 3 døgnurinprøver og jod er faktisk noe som har økt, uten at jeg har tatt tilskudd. Første gang var den på 1,9, september 2011. Jeg har i denne perioden forsøkt å ta til meg en del råd på veien, og har bl.a kuttet rapsolja. Når det gjelder jern, så har jeg i perioder tatt 2 aminojern, uten at det hjelper, så her er det nok noe jeg må prøve å komme til bunns i. Regne detektivarbeidet dette.....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Mitt helsepuslespill

Hei Anisa, takk for svar. Tenker du at jeg trenger mer jod? Jeg har tatt 3 døgnurinprøver og jod er faktisk noe som har økt, uten at jeg har tatt tilskudd. Første gang var den på 1,9, september 2011. Jeg har i denne perioden forsøkt å ta til meg en del råd på veien, og har bl.a kuttet rapsolja. Når det gjelder jern, så har jeg i perioder tatt 2 aminojern, uten at det hjelper, så her er det nok noe jeg må prøve å komme til bunns i. Regne detektivarbeidet dette.....
    Det med rapsolien og stigningen i jod, er jeg meget happy for, at du fortæller! Dette en meget vigtig observation! Tænk bare, jod stiger af sig selv hele tre gange!!

Om jeg tenker at du trenger mer jod? Lidt gør jeg, men det er noget du selv må vurdere. Det er ikke sikkert at jeg er så objektiv for tiden, fordi jer er pt tungt påvirket af det jeg aktuelt hører og læser om flere der har fundet deres missing link i... jodmangel. Efter mange år med sygdom, hvor "intet hjalp". Og jeg nærmest ser jodmangel alle vegne. Jeg kan bare sige til dig, at du har i forvejen selv bedrevet en masse, du har åbent sind og du har en god læge. Det er en vinderkombination, og jeg tror at den dag du selv er nået langt i søgen efter denne brik som mangler, og ikke finder den, da kommer du nok selv til at tænke på at afprøve det som du endnu ikke har testet. Og jeg vil vente spændt på at høre om det.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Standard Re: Sv: Mitt helsepuslespill

Hei
    En av mine missing link er salt og jod. Merket godt at jeg måtte ha salt, følte meg straks bedre etter tre dager på "salt". Jod har jeg brukt nu en tid og merker at jeg er litt mer opplagt. Så hos meg har det hvert mye leting etter de ting som skal få helsen min på nivå som jeg ønsker.

Jeg leter nu videre.................hvem vet............

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Mitt helsepuslespill

Jeg sliter også med å få opp jern. Jeg har tatt aminojern fast i over et år nå, men det ser ut som at kroppen min kvitter seg med det like raskt som jeg spiser det. kunne like gjerne skylle det ned i do direkte i stedet for å spise det først... Det er visst en klassiker ved betennelsestilstander i kroppen, men å finne synderen da...

Heldigvis så er blodtrykksfallet ved oppreising og snevrende synsfelt borte. Det hadde jeg til tider på det verste. Så jeg regner vel med at det ikke er så gale, selv om verdiene kryper bunnen av normalområdet jevnt over. (Og jeg tar jod&selen daglig, ca 1mg jod etter å ha vært adskillig høyere tidligere.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Standard Sv: Re: Sv: Mitt helsepuslespill

Hei, jeg håper dere alle har en fantastisk sommer, og at dere som har sol, nyter det og fyller opp D-vitaminlagrene. Det er en stund siden jeg har skrevet og får skrive noen få ord. Jeg hadde time hos DS på Heggeli for en stund siden. Jeg stilte godt forberedt med mange spørsmål om urter og ulike supplementer etc, i håpe om at han kunne komme med noen gode tips om veien videre. Men, jeg gikk derfra, uten at jeg fikk med meg noen beskrivelse på veien videre. Litt rart, man har jo forventninger, men han måtte innrømme at han ikke visste hva han skulle anbefale meg videre. Men, han foreslo at jeg skulle prøve en annen lege for å se om han kunne ha en annen vinkling, for å finne de siste puslespillbrikkene. Jeg har derfor fått time hos Skogli på Funksjonell medisin i august. Jeg er kjempefornøyd med DS på Heggeli. Jeg har blitt utrolig mye friskere i løpet av den perioden jeg har gått der, og hele familien min har fått bedre helse pga dette. Vi har lært så mye.Og det er kanskje et godt tegn at DS anbefaler noen andre, når han ikke er så sikker på veien videre for en pasient. Egentlig har jeg vært forholdsvis frisk i sommer. Jeg har redusert litt på thyroid erfa, er nede i 3 1/2 (60 mg), og har likevel, selv om jeg har forhøyede kortisolverdier, fulgt magefølelsen min og tar 2 erfa om natta kl 3 og resten på ettermiddagen. Det ser ut til at dette fungerer bra. I tillegg har jeg doblet dosen av magnesium og sink og prøver å bruke litt mer maldonsalt. Det virker som det også har hatt en positiv effekt. Mye er bra, hatt mye energi på jobben før jeg tok ferie. Det eneste problemet jeg fikk, var at jeg fikk veldig vondt i håndleddene mine, kanskje senebetennelse eller noe slikt? Har vel brukt hendene litt for mye kanskje. Vel, jeg kan vel kanskje sette meg ut på terrassen og lese videre i boka The Cortisol connection. Fortsatt god sommer til dere alle, og god bedring

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Re: Sv: Mitt helsepuslespill

Ikke så bra at du ikke fikk hjelp - men man må vel bare respektere det når folk ikke vet. Man får iallfall ikke antidepressiva kastet etter seg der .. ;)

Når det gjelder de håndleddene dine... spiser du fet fisk? (Og da heller makrell og sild enn laks og ørret med mindre du fisker selv - hvor omega3nivået faller etterhvert som vi også gir oppdrettsfisken drittfor?) Bra store mengder omega3 (1-3 gram av f.eks triomar sine produkter - på apotek) hjelper meg iallfall.

God sommer!
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Mitt helsepuslespill

Hei, takk, smgj. Jeg burde sikkert ha spist mer fisk. Prøver å få tak i økologisk laks, men vet jo ikke hva den er foret på heller med tanke på fettsyresammensetning. Jeg tar tilskudd av omega 3, dvs eskimo 3. Håper det hjelper. Kanskje vi får prøve litt makrellfiske?

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Re: Sv: Re: Sv: Mitt helsepuslespill

Hei

Det kan bli interessant med ny lege, ikke sikkert det er så dumt. Du har ikke testet signalstoffer, da? Tenkte at legen ikke "gav opp" uten å teste for det? Men du kan jo alltids gjøre det hos den andre legen om det skulle være aktuelt. Jeg er jo på signalstoffbehandling nå etter å ha gjort unna magebehandling. (Ikke at jeg merker så mye ennå.... tar tid, vet du..)

Lykke til! Og god sommer til deg og

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  2. Hashimoto's Treatment 1-8
    Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 3
    Siste melding: 26-02-11, 18:15
  3. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker