Viser søkeresultater 1 til 10 av 954

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Jeg har mye varmefølelse om dagen. Er veldig usikker på hva som skal ned, jod som du Anisa foreslår, eller thyroid eller kortison. Jeg sliter litt med en infeksjon, så jeg tenkte jeg skulle vente med å gå ned på kortison til den er helt ute av kroppen. Varmen kommer ut på dagen og varer ofte til ut på kvelden. Det er en begynnende sommer og fine temperaturer. Men det er ikke så varmt som jeg føler meg nå! Bortsett fra varmefølelsen føler jeg meg skikkelig pigg.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Var hos legen i dag. HbA1c (B) var litt høy, 5.8, ref 4.0-6.0. Det kan tyde på diabetes, har nå sukkerforbud og skal kun spise lavglykemisk frukt. Men jeg synes det er lenge å vente på svar helt til oktober, så jeg tror jeg skal snakke med fastlegen om å få tatt fastende insulin. Jeg trodde ikke dette var et problem for meg, har tatt den testen for et par år siden, og spiser lite sukker.

Ellers er det veldig fint å følge med på kortisol i døgnurin. Kortisol var nå på 105, ref er 45-272, det bør ligge på 150. Jeg hadde tenkt å forsøke å senke kortisol litt, men vi var enige om at jeg ikke senker mer nå, har senket en kvart 25 mg kortison acetat i det siste. Uansett har det økt litt, det lå på 92 da jeg ikke brukte kortison.

En annen ting var at reverse T3 har økt til 0.58, ref er 0.14-0.54. Sist den ble målt gikk jeg bare på T3, da viste den 0.01. Legen sa at reverse T3 kan gå opp ved høyt kortisol, men det har jeg jo ikke.

Jeg skal forsøke å gå litt ned på thyroid, mulig jeg ligger bitte litt høyt.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Dersom du lever lavkarbo så er det visst normalt å slå ut på den testen ved utskeielser....? Mener å ha lest noe om at kroppen "bygger ned" sukkernedbrytingsapparatet om det ikke er (daglig) behov for det. I så fall bør langtidsmålingen være fin. Mener Peter på bloggen Hyperlipid skrev om noe sånt.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Hei
    Ja vi må nok bruke de legene vi har. Jeg har fått fastlegen til bla å søke sykhuset om undersøkelse pga refluks (magesyre i spiserøret). Så jeg bruker begge for hva de er verdt.
    Jeg er enda ikke oppe i 150 på kortisol. Sist var jeg lavere enn jeg har vært på lenge 137. Jeg har vært på 219 og så 178 (for høy). Så nå er jeg lav. Jeg har denne gang brukt vitaminer og mineraler helt til dagen før, og DHEA og manlige hormoner har jeg smurt på kveld. Så har jeg latt det gå et og halv døgn uten thyroid (Erfa) for å se hvilket utslag det gjør på prøver. Har du gjort forskjellig her? Jeg snakket med en på furst som sa. Få legen til å lage en oppskrift så vet dere begge hva er det vi tolker sammen. For det er mer enn du tror som kan påvike prøvesvarene. Her tenker jeg på dine svar denne gang? Bare en tanke
    Fin dag/kveld til deg Vigdis

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Vigdis; du kan kjøpe deg blodsukkermåler på apoteket og teste blodsukkeret selv hjemme, men en HBA1c på 5,8 trenger absolutt ikke være diabetes.
    Til sammenligning ble mitt HBA1c sjekket sommeren 2009 og var da på 5,9, noe endokrinologen sa var heeelt flott. Da diabetesen ble diagnotisert halvtannet år etterpå var HBA1c på 12,9
    Om legen sjekker for diabetes, så pleier de også og sjekke c-peptid. Ved type 2 er c-peptid forhøyet.
    Du skriver fastende insulin, men er det glukose-test du mener?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Takk for svar alle sammen
    Legen har krysset av for c-peptid, HbA1c, men ingenting annet. Var ikke det rart? Burde det ikke være noe annet? Som insulin fastende eller andre ting, ser jo på blodprøvearket at det er mye å krysse av. Men jeg tror jeg ringer fastlegen og tar det der. Jeg har jo ingen symptomer på at insulin er høyt, som unormal tørste og massiv drikking. Så jeg tror kanskje smjg har rett, at dette er noe som har fått det til å slå ut på prøven.

Interessant det du nevner smjg. Kan ikke huske om jeg hadde noen uskeielser i sukkerets favør på den tiden Jeg lever med en myk lavkarbo (leste nettopp om forsøket noen norske leger gjorde på tidsskriftets sider, og den lavkarboen de levde etter er litt ekstrem sammenliknet med min kostseddel), teller aldri karboer, men forsøker å unngå dem ved å sjelden spise poteter, ris, og så lite glutenfritt brød jeg kan. Spiser lite sukker, og lite av de aller søteste fruktene. Ellers spiser jeg det jeg har lyst på.

En annen ting er at kolesterolprøvene min ligger under normalen. Jeg sa til legen at jeg spiser 3-4 egg hver dag, fortsett med det, sa han og lo. Jeg tror ikke dette er bekymrimgsfullt.

Det jeg har sans for når det gjelder legen, er at han ikke alltid tar det som står på prøvene så alvorlig. Denne gangen så aldosteron fin ut, 33, ref 5-77. Men han dro i huden på hendene og sa at jeg hadde lite væske, tiltross for at jeg alltid drikker 3-4 liter hver dag. Så beskjeden var, spis mer salt. Aldosteron er ikke lenger så ekstrem som før. For noen år siden kunne jeg nesten ikke gå ut av huset uten å vite hvor nærmeste toalett var, jeg måtte tisse hver halve til hele time . Nå kan jeg gå i timesvis uten å oppsøke et toalett, det føles mye bedre.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    ..han dro i huden på hendene og sa at jeg hadde lite væske, tiltross for at jeg alltid drikker 3-4 liter hver dag. Så beskjeden var, spis mer salt.
    ..
    Hm - lite eller mye uttrekk..?
    Selv kan jeg ikke trekke huden på hånda langt ut -
    regner med at det var det samme på deg?
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det er håndbaken Kevlin. Jo, jeg kan dra huden litt ut, ca en cm.

Anisa: Jod har gått opp fra 3.1 sist til nå 11.4. Jeg snakket med legen om jod også, først reagerte han på resultatet og mente det var høyt. Jeg ba ham lese Guy Abrahams

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn