Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Men jeg vil si - dere er kun prisgitt legen om dere selv lar han få den makten. Les gjerne Maria Gjerpes blogg - Marias Metode. Hun er ME-syk lege og har mye å si om pasientmakt/pasientavmakt.
http://mariasmetode.wordpress.com/
http://mariasmetode.no/

Sitat Opprinnelig skrevet av Mamma Vis post
Alle disse svarene bekrefter jo egentlig poenget mitt. Alle har negative erfaringer i møte med helsevesenet. Da lurer jeg på, i all min uvitenhet, om dette er en fellesnevner for alle med sykdommen, eller om dette forumet på en måte har samlet de som er feilmedisinert eller ikke er blitt hørt? Det må vel finnes mange glahistorier der ute? Folk som er blitt "friske"/bedre av Levaxin? Som har gode erfaringer med det legen tilbyr? Men de er kanskje ikke her, eller? For oss som begynte på Levaxin denne uka, og som fremdeles syns alt dette er nytt og skremmende, er vi jo prisgitt at legen vet hva han snakker om og at han vil gjøre sitt beste. Jeg blir bare mer og mer forvirret og bekymret for den lille jenta mi...
Alt det du spørger om kan besvares med både "ja" og "nej".

Alt står og falder med, om lægen behandler efter symptomer, eller om lægen behandler efter blodprøver. Du vil hurtigt kunne finde ud af, hvilken type læge din datter behandles af, og hvis du oplever at din datter udvikler flere symptomer som lægen ignorerer fordi blodprøverne er "normale", da gør du det klogest at i, ikke at lade tvivlen komme lægen til gode. Og gå i gang med at finde en anden læge som ikke ser din datter som et sæt blodprøver, men på hvem din datters symptomer gør indtryk og som ser din datter som et plaget menneske, og som er klar over at en kontinuerlig underbehandling af en teenager i voksealderen vil sætte barnets udvikling permanent tilbage. Måske bliver du nødt til at skifte læge op til flere gange, eller endda finde en privatpraktiserende læge. Who knows... fordi problemet er i første omgang ikke Levaxin. Sagens kerne er, hvordan Levaxin bruges af den pågældende læge.

Det er ikke forummet, der har opfundet disse problemer, så vær sød ikke at skyde budbringeren.

Det er forskellen mellem to typer af læger: de fleste som behandler blodprøver, og de færreste der behandler patienterne. Det kan du læse masser om her på forummet i "afdelingen" om Thyreoidea: medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter og foreninger og Troen på TSH sin ufeilbarlighet. Hvis du vil vide hvad er den norske patientforenings holdninger til den lægehjælp som de norske patienter modtager, kan du læse om det her.

Alt dette er ikke kun et internt skandinavisk problem. Hvis du går på http://www.amazon.com/ , vælger "Books" og skriver "Thyroid" i søgefeltet - får du omkring 7000 træf. Der er flere doubletter selvfølgelig, men det påvirker ikke pointen som er, at ingen anden organsygdom, eller endokrinologisk sygdom er der skrevet så mange bøger om for patienter, som for thyreoidea-patienter. Og det som går igennem som årsagen til denne enorme efterspørgsel er det samme som jeg har skrevet her: flertallet af læger behandler blodprøver, mens mindretallet af læger behandler mennesker bag blodprøver. Det er den sidste type af læger, som skriver flest bøger, fordi de er klar over at der er så enormt mange patienter worldwide der har brug for håb, og for bedre behandling.

Hvis du (og andre forældre) gerne vil vide hvorfor vi advarer mod autoritetstroen i forhold til læger, vil jeg gerne anbefale en bog om lavt stofskifte i barndommen, skrevet af nu voksne tvillinger, dvs. førstehånds oplysninger. Læs om bogen her. Den er guldværd.

Ellers nyttigt at anbefale bogen Stop the Thyroid Madness: A Patient Revolution Against Decades of Inferior Treatment oversat til svensk med titlen: Stoppa sköldkörtelskandalen, kan købes på Amazon.co.uk her.

Når det er sagt, tilbage står konsekvensen af at du har tilmeldt dig dette forum, uden egentlig at have andre hensigter end at opnå blåstempling af dine valg i forhold til behandling af din datters sygdom...

Sitat Opprinnelig skrevet av Mamma Vis post
For oss som begynte på Levaxin denne uka, og som fremdeles syns alt dette er nytt og skremmende, er vi jo prisgitt at legen vet hva han snakker om og at han vil gjøre sitt beste. Jeg blir bare mer og mer forvirret og bekymret for den lille jenta mi...
Indtil du har tilmeldt dig dette forum, har din datter været "prisgitt" lægen. Nu, efter at du har fået oceaner af input og informationer, er din datter ikke længere "prisgitt" lægen. Nu er hun "prisgitt" dig og dig alene. Du har fået verdens bedste udgangspunkt for at etablere kompetent overvågning af din datters behandling, og du ignorerer alt det du har fået at vide her. På din datters vegne har du truffet en række fravalg, nu mod bedre vidende, og derfor er din datters fremtid nu dit ansvar. Ikke lægens. Kun dit.